چگونه احتمال تولد نوزادان مبتلا به سندرم داون نزدیک به صفر می‌شود؟

متخصص رادیولوژی با اشاره به اینکه جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در نسل آینده در گرو انجام به موقع غربالگری در دوران بارداری است، گفت:انجام غربالگری در تمام بارداری‌ها و به‌ویژه برای مادرانی که در بارداری‌های قبلی خود سابقه اختلالات ژنتیکی یا کرومزومی داشته‌اند امری کاملاً ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عارف همتی مشاور غربالگری و متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس، درباره انجام غربالگری‌های دوران بارداری اظهار داشت: انجام غربالگری در دوران بارداری کارآمدترین شیوه در تشخیص انواع ناهنجاری‌های کوروموزومی، ژنتیکی و اختلالات ساختاری جنین محسوب می شود و امکان تشخیص بسیاری از ناهنجاری‌ها را پیش از تولد جنین فراهم می‌سازد. از آنجایی که در جامعه ما بسیاری از افراد در خصوص ضرورت انجام غربالگری در دوران بارداری آگاهی کافی ندارند لازم است که حتماً در این زمینه فرهنگ سازی شود.

وی در ادامه گفت: غربالگری مرسوم جنین شامل دو مرحله است که مرحله اول بین هفته ١٤-١١ و مرحله دوم بین هفته ٢٢-١٧ بارداری قابل انجام است و هر دو مرحله شامل سونوگرافی همراه با آزمایش خون است. 

وی با بیان اینکه جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در نسل آینده در گرو انجام به موقع غربالگری در دوران بارداری است، افزود: در سونوگرافی‌های غربالگری ضخامت پشت گردن جنین، تیغه بینی، مغز، صورت، قلب، ستون فقرات، اندام ها و تمام احشاء جنین به صورت دقیق و کامل بررسی می‌شوند تا در صورت وجود و تشخیص ناهنجاری اقدام مناسب در زمان مناسب صورت پذیرد.

همتی با تاکید بر اینکه غربالگری‌های دوران بارداری را باید جدی گرفت، هشدار داد: انجام غربالگری در تمام بارداری‌ها و به‌ویژه برای مادرانی که در بارداری‌های قبلی خود سابقه اختلالات ژنتیکی یا کرومزومی داشته‌اند امری کاملاً ضروری است.

این متخصص رادیولوژی و سونوگرافی گفت: غربالگری فقط ریسک ابتلای جنین به اختلالات ژنتیکی یا کرومزومی را مشخص می‌کند و هرگز به معنای تشخیص قطعی اختلال نیست. اگر با بررسی نتیجه آزمایش خون و سونوگرافی غربالگری احتمال بروز مشکلات کرومزومی و ژنتیکی بالا باشد، نمونه برداری از جفت یا آمنیوسنتز برای تشخیص قطعی اختلال توصیه می‌شود.

 همتی خاطر نشان کرد: سونوگرافی هیچ گونه عارضه و خطر ثابت شده‌ای برای جنین و مادر به همراه ندارد و بویژه انجام سونوگرافی‌های غربالگری در زمان مناسب و مقرر امری حیاتی و ضروری است که در نتایج مفید و ثمربخش آن کمترین تردیدی وجود ندارد .

۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 6263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha