پیش بینی فیچ از آینده تولید و فروش خودروهای سواری و تجاری در ایران / افت ۳۰ درصدی تولید خودرو سواری و ۱۶.۹ درصدی خودرو تجاری در ۲۰۲۰

موسسه فیچ در تحلیل خود از وضعیت صنعت خودروسازی ایران پیش‌بینی کرد در سال جاری تولید خودرو سواری ۳۰ درصد و تولید خودرو تجاری ۱۶.۹ در ایران افت کند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی رادار اقتصاد، موسسه فیچ در جدیدترین گزارش خود از صنعت خودروی ایران به بررسی چشم انداز ۱۰ ساله این صنعت پرداخته است.  

رادار اقتصاد این گزارش که نقاط قوت و ضعف صنعت خودروسازی ایران و فرصت ها و تهدیدهای پیش رو را بررسی می کند را در چند قسمت منتشر می‌کند.  قسمت اول این گزارش را اینجا و قسمت دوم را اینجا ببینید.

در قسمت سوم و نهایی این گزارش پیش بینی موسسه فیچ از وضعیت تولید و فروش خودروهای سواری و تجاری در ده سال آینده ارائه شده است.   

در این قسمت آمده که ایران برای نوسازی ناوگان حمل و نقل خود سالانه حداقل ۱۵ هزار کامیون جدید نیاز دارد.

 در بخش سوم و نهایی گزارش آمده است: 

خودروهای سواری

با توجه به شیوع کرونا اولویت های مصرف کنندگان و شرکت ها تغییر کرده است و اعمال محدودیت ها از سوی دولت بر فعالیت های اقتصادی باعث شده که اگر هم کسی بخواهد وسیله نقلیه بخرد، نتواند به راحتی این کار را انجام دهد. بنابراین ما پیش بینی کرده ایم فروش خودروهای سواری در ایران با کاهش ۲۰.۹ درصدی در سال ۲۰۲۰ مواجه شود و به دلیل ایجاد اختلال در زنجیره عرضه، تولید این خودروها افت ۳۰ درصدی را تجربه کند.

در سال پیش ۸۱۰ هزار دستگاه خودروی سواری در ایران تولید شده بود. انتظار می رود این رقم در سال جاری به ۵۶۰ هزار دستگاه کاهش یابد، یعنی افت ۳۰ درصدی یا ۲۵۰ هزار دستگاهی. این در حالی است که طی سال پیش نیز تولید خودروهای سواری در ایران ۹.۷ درصد و در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۸.۲ درصد کاهش یافته بود.

به همین ترتیب، فروش خودروهای سواری در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۳ درصد و در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۲.۵ درصد کاهش یافت. در سال گذشته ۹۵۰ هزار دستگاه و در سال پیش از آن یک میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو سواری در ایران فروش رفته بود.

پیش بینی شده است که در سال ۲۰۲۱ تولید خودروهای سواری پس از سه سال رشد منفی، افزایش یابد و با رشد ۱۹.۵ درصدی به ۶۷۰ هزار دستگاه برسد.

۲۰۲۹

۲۰۲۸

۲۰۲۷

۲۰۲۶

۲۰۲۵

۲۰۲۴

۲۰۲۳

۲۰۲۲

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۲۰۱۹

۲۰۱۸

شاخص

۱.۰۹

۱.۰۷

۱.۰۵

۱.۰۲

۱

۰.۹۷

۰.۹۳

۰.۸۶

۰.۶۷

۰.۵۶

۰.۸۱

۰.۸۹

تولید خودروهای سواری، میلیون

۱.۸

۲

۲.۳

۲.۶

۳.۱

۴.۴

۷.۳

۲۸.۱

۱۹.۵

۳۰-

۹.۷-

۳۸.۲-

تولید خودروهای سواری، % تغییر

۴.۲۹

۳.۳

۲.۵۹

۲.۰۶

۱.۶۷

۱.۳۷

۱.۱۵

۰.۹۸

۰.۸۵

۰.۷۵

۰.۹۵

۱.۰۹

فروش خودروهای سواری، میلیون

۲۹.۸

۲۷.۷

۲۵.۶

۲۳.۵

۲۱.۴

۱۹.۳

۱۷.۲

۱۵.۱

۱۳

۲۰.۹-

۱۲.۵-

۲۳.۴-

فروش خودروهای سواری، % تغییر

بازار خودروهای سواری در ایران، پیش بینی ۱۰ ساله (۲۰۲۹-۲۰۲۰)

خودروهای تجاری

شیوع کرونا، تشدید تحریم ها و ارزانی نفت به بازار خودروهای تجاری نیز ضربه زده است. فروش این خودروها در سال ۲۰۱۹ با افت ۳۸.۸ درصدی مواجه شد و به ۵۵ هزار و ۶۳۲ دستگاه رسید. انتظار داریم در سال جاری نیز فروش این خودروها ۲۴ درصد کاهش یابد و به ۴۲ هزار و ۲۹۶ دستگاه برسد. کاهش فعالیت های تجاری در اثر شیوع کرونا یکی از دلایل افت تقاضا برای خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۰ است. فروش خودروهای سبک تجاری در این سال ۲۷ درصد، خودروهای سنگین تجاری ۱۳.۴ درصد و فروش اتوبوس نیز ۱۹ درصد کاهش پیدا می کند.

ما انتظار داریم افت تولید خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۰ بسیار کمتر از افت تولید خودروهای سواری در این سال باشد. در حالی که برای خودروهای سواری افت تولید ۳۰ درصدی را پیش بینی کرده ایم، انتظار داریم خودروهای تجاری افت تولید ۱۶.۹ درصدی را تجربه کنند و کل تولید این خودروها از ۵۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه در سال قبل به ۴۳ هزار و ۴۰۳ دستگاه در سال جاری برسد. تولید خودروهای سبک تجاری در این سال ۱۸.۵ درصد، خودروهای سنگین ۹.۹ درصد و اتوبوس ۴.۶ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

ناوگان خودروهای تجاری سنگین در ایران تقریبا فرسوده است. هر روز ۸۰ میلیون لیتر گازوئیل توسط این ناوگان مصرف می شود که نه تنها سرمایه عظیمی را به هدر می دهد، بلکه باعث آلودگی شدید هوا می شود. در ناوگان حمل و نقل ایران بیش از ۱۳ هزار کامیون با سن ۲۵ تا ۳۰ سال وجود دارد. حذف و جایگزینی نیمی از این کامیون ها می تواند یک میلیارد لیتر در سال در مصرف گازوئیل ایران صرفه جویی به دنبال داشته باشد. ایران برای نوسازی ناوگان حمل و نقل خود به سالانه ۱۵ هزار کامیون جدید نیاز دارد. این بدان معناست که به دلیل وضع تحریم ها پتانسیل قابل توجهی در بازار خودروهای تجاری ایران انباشت شده که با رفع مشکل تحریم ها می تواند آزاد شود.

۲۰۲۹

۲۰۲۸

۲۰۲۷

۲۰۲۶

۲۰۲۵

۲۰۲۴

۲۰۲۳

۲۰۲۲

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۲۰۱۹

شاخص

۹۱۳۵۱

۸۴۳۰۷

۷۷۸۳۹

۷۱۸۴۵

۶۶۲۵۹

۶۱۰۳۹

۵۶۱۵۵

۵۱۵۹۳

۴۷۳۴۴

۴۳۴۰۳

۵۲۲۱۰

تولید خودروهای تجاری

۸.۴

۸.۳

۸.۳

۸.۴

۸.۶

۸.۷

۸.۸

۹

۹.۱

۱۶.۹-

۱۸.۶-

تولید خودروهای تجاری، % تغییر

۳۰۷۶۴

۳۵۶۸۶

۴۰۲۲۶

۴۴۰۵۸

۴۶۸۹۰

۴۸۵۰۹

۴۸۸۰۴

۴۷۷۷۷

۴۵۵۴۰

۴۲۲۹۶

۵۵۶۳۲

فروش خودروهای تجاری

۱۳.۸-

۱۱.۳-

۸.۷-

۶-

۳.۳-

۰.۶-

۲.۲

۴.۹

۷.۷

۲۴-

۳۸.۸-

فروش خودروهای تجاری، % تغییر

بازار خوروهای تجاری در ایران، پیش بینی ۱۰ ساله (۲۰۲۹-۲۰۱۹)

۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha