درخواست روسیه از اعضای بریکس برای کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری

وزیر بازرگانی روسیه از کشورهای عضو گروه بریکس خواست تا با افزایش استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری استقلال بیشتری را نسبت به سیاست‌های واشنگتن ایجاد کند.

به گزارش رادار اقتصاد به نقل از  خبرگزاری فارس دنیس مانتوروف، وزیر بازرگانی روسیه، از کشورهای عضو گروه بریکس خواست تا استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری فیمابین را افزایش داده تا در برابر سیاست‌های واشنگتن استقلال بیشتری پیدا کند.

وی طی یک گفت‌وگوی ویدئو کنفرانس با همتایان خود در کشورهای گروه بریکس پیشنهاد افزایش مبادلات غیر دلاری را مطرح کرد.

به گفته مانتوروف، مبادله به ارزهای ملی یکی از اصلی‌ترین ابعاد همکاری بین ۵ کشور گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

این وزیر روس ادامه داد: استفاده منطقی و متعادل این ابزار می‌تواند به افزایش ثبات اقتصادی کشورمان و کاهش وابستگی به سیاست‌های آمریکا کمک کند.

مانتوروف از وزرای بازرگانی گروه بریکس خواست تا از بانک توسعه بریکس که اتفاقا با هدف توسعه استفاده از ارزهای ملی بین این کشورها ایجاد شده بیشتر استفاده کنند.

مجموع تولید ملی کشورهای گروه عضو بریکس ۲۱ هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود که معادل ۴۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان است.

بانک توسعه بریکس در سال ۲۰۱۴ و با سرمایه اولیه صد میلیارد دلار تاسیس شد و از یک سال بعد از آن فعالیت خود را آغاز کرد.

هدف از ایجاد این بانک تامین منابع مالی برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای در اقتصادهای در حال توسعه است.

دفتر مرکزی این بانک در شانگهای چین واقع شده و یک دفتر منطقه‌ای در ژوهانسبورگ نیز دارد و قرار است این بانک دفاتر بیشتری در کشورهای عضو به خصوص روسیه دایر کند.

۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha