صفاری: بورس از سایر بازارها جذاب‌تر شده است / دامنه نوسان بلای جان بازار سهام/ دستکاری قیمت در نماد "فملی"

مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: بزرگترین ریسکی که بازار از آن رنج می‌برد مربوط به نقدشوندگی است. برخی از سهامداران تمایل به خرید و یا فروش سهمی خارج از حد تعیین شده دارند اما متاسفانه سیاست‌های اشتباه باعث می‌شود که پویایی بازار از بین برود و با قفل شدن نماد، ترس بر سهامداران غلبه کرده و به دنبال فرصتی برای خارج شدن باشند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - زهرا فعله گری؛ از مرداد ماه بازار سهام وارد یک روند نزولی شد و در امتداد این مسیر معاملات این هفته نیز با افت همراه بود. در روزهای گذشته عرضه‌های سنگین که به شکل‌گیری صف فروش در نمادهای شاخص‌ساز بازار نمایان شده بود، از سوی حقوقی‌ها حمایت شد و به همین دلیل شاهد بهبود ارزش معاملات در این بازار بودیم. از این رو صبح دیروز (۲۰ آبان ماه) در ابتدای معاملات بورس استارت رشد زد اما این صعود ناپایدار دوباره به مسیر نزولی خود بازگشت.

هرچند که طولانی شدن اصلاح بازار طاقت تازه‌کاران بورسی را طاق کرده است اما کهنه‌کارهای بازار سرمایه بر این باورند که با نگاه بلند مدت می‌توان سود خوبی از بورس گرفت. مضاف بر این موضوع،  مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا فضا را برای سرمایه‌گذاران بورسی شفاف‌تر کرده است و سهامداران می‌توانند با انتخاب هوشمندانه آینده را در بازار سهام خریداری کنند.

از طرفی افت قیمت طلا، ارز، خودرو و رکود بخش مسکن رونق بازارهای موازی را کاهش داده و فرصت طلایی را برای سودآوری از بازار سهام به وجود آورده،  البته این امر نیازمند صبوری بیشتر فعالان بازار است.  

مصطفی صفاری؛ مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد بیان کرد: بازار بورس از شاخص کل ۲ میلیون و صد هزار اصلاح خود را آغاز و به نقطه یک میلیون و دویست هزار رسید اما مشکل اصلی که بازار از آن رنج می‌برد، تمرکز فعالان بر شاخص کل بورس و بی‌توجی به نقدشوندگی بازار است. ریسک نقدشوندگی از بزرگ‌ترین تهدیدات بازار سهام به شمار می‌رود.

صفاری اضافه کرد: تعدادی از سهامداران هر روز در صف فروش هستند و به این واسطه حجم معاملات کاهش یافته و در برخی از نمادها همانند شستا مدت زمان زیادی است که بسته مانده و مردم از دسترسی به دارایی خود محروم هستند. هرچند که امروز حسن قالیباف اصل دستوری مبنی بر تعیین تکلیف آن برای بازگشایی داده است اما روشن شدن این موضوع هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان بیان کرد: برخی نمادها با عناوین مختلف و بهانه‌ها مدت زیادی بسته مانده تا باعث ریزش شاخص کل نشود. بورس محل داد و ستد است. باید به نمادهای بسته اجازه معامله داده شود، حتی اگر شیب ریزش شاخص کل بورس را تندتر کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط کلی بازار سرمایه، مطرح کرد: در حال حاضر ریسک‌های سیاسی کاهش یافته و با توجه به اصلاحی که بازار سهام تاکنون تجربه کرده است، زمینه و استعداد صعود بسیار درخشنده‌ای وجود دارد اما سیاست‌گذاران با ایجاد بستری برای ایجاد صف‌های فروش، شفافیت بازار را کاهش می‌دهند و باعث ایجاد ترس در سهامداران تازه‌کار می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بزرگترین ریسکی که بازار از آن رنج می‌برد مربوط به نقدشوندگی است. برخی از سهامداران تمایل به خرید و یا فروش سهمی خارج از حد تعیین شده دارند اما متاسفانه سیاست‌های اشتباه باعث می‌شود که پویایی بازار از بین برود و با قفل شدن نماد، ترس بر سهامداران غلبه کرده و به دنبال فرصتی برای خارج شدن باشند.

صفاری معتقد است؛ دولت می‌تواند این ریسک و ترس‌ها را کاهش دهد. از طرفی دخالت‌هایی نیز در بازار می‌شود که به خودی خود سهامداران جزء را بیشتر دچار مشکل می‌کند در حالی که باید اقدامات سازنده‌ای که نیاز مبرهن بازار است در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان تشریح کرد: در واقع مسئولان برای جلوگیری از اصلاح بیشتر شاخص کل چنین اقداماتی را انجام می‌دهد در صورتی که باید اجازه داد این اصلاح به طور طبیعی به اتمام برسد و نقدشوندگی که مهمترین رکن بازار است، دوباره احیاء شود.

وی اضافه کرد: اگر تغییرات ساختاری که مهمترین آن مربوط به حذف دامنه نوسان است، اعمال شود بازار مسیر روشن‌ و مشخصی را پیش می‌گیرد اما به‌طور کلی بورس بهترین بستر برای سرمایه‌گذاری در ۶ ماه دوم سال به حساب می‌آید و سودآوری شرکت‌ها نیز قابل پذیرش است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ادله خود برای سودآوری شرکت‌ها، بیان کرد: درمورد سودآوری و یا زیان‌آوری نمادها باید عملکرد آن را در دوره‌های مختلف بررسی کرد. اینکه یک سهم به تبع بازار، چند ماهی دچار افت می‌شود دلیلی برای زیرسوال بردن عملکرد و سودآوری آن نیست.

مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان در تکمیل سخنان خود افزود: نماد فملی به اندازه کل معاملات سال گذشته سودآوری داشته؛ بنابراین می‌توان این نتیجه را گرفت که سودآوری امسال این شرکت بیش از ۲ برابر سال گذشته است. عموم شرکت‌ها به دلیل گرانی طلا و دلاری که در ۶ ماه نخست سال  وجود داشت، سودآوری و عملکرد خوبی داشتند اما برخی نمادها همانند شرکت ملی مس در زمانی که سود ۶ ماهه خود را اعلام کردند، حقوقی‌های بازار آن را حدود ۴۰ درصد پایین کشانده و قیمت آن را دستکاری کردند. متاسفانه هیچ فردی پاسخگو نیست که چرا چنین اختیاراتی در دست عده‌ای قرار دارد و می‌توانند با پر کردن حجم مبنا قیمت‌ها و روند نمادی را دستکاری کنند.

صفاری گفت: با تمام نقدهایی که به سازوکارهای بازار و نحوه مدیریت آن وارد است اما با این حال از نظر بنیادی سهام‌ها در وضعیت متعادلی بوده و بازهم بورس بهترین مکان برای سرمایه گذاری است. سرمایه‌گذاران در هر بازار دیگری ورود کنند، ضرر خواهند کرد. قطعا با حفظ سهام‌ و نگاه سرمایه‌گذاری بلند مدت ( بیش از یک سال ) عایدی خوبی حاصل می‌شود.

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 5893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha