خداحافظی با خام فروشی نفت و میعانات با ورود پتروپالایشگاه ها

یکی از منویات رهبرمعظم انقلاب جلوگیری از خام فروشی نفت و میعانات گازی است که در طول سالهای مختلف به دولتها تاکید کرده اند؛ به نظر می رسد با تایین تکلیف ساخت پتروپالایشگاه ها می توان به این فرمایش رهبری عمل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای هیات دولت اعلام کردند به جای افزایش خام فروشی نفت باید به دنبال افزایش ظرفیت پالایش و پالایشگاه سازی رفت.

براساس اعلام مسئولان وزارت نفت ظرفیت پالایش کشور با استناد به عملکرد ۹ پالایشگاه نفتی و یک پالایشگاه میعانات گازی که ارتباطی با نفت خام ندارد از جایگاه تثبیت شده ای برخوردار شده است.به طوریکه ظرفیت پالایش نفت کشور حدود ۱میلیون ۹۰۰ هزار بشکه در روز است و ظرفیت پالایش میعانات گازی نیز ۳۶۰ هزار بشکه است. بارها وزیر نفت در جلسات مختلف اعلام کرده است اگر حجم تولید نفت کشور به رقمی حدود ۶ میلیون بشکه در روز رسیده بود هرگز کشورهای غربی سمت تحریم نفت ایران نمی رفتند.

که باتوجه به اظهار نظر های مختلف کارشناسان و عملکرد کشورهای مختلف در تولید نفت خام باید گفت این اظهارات بیزن زنگنه نمی تواند مورد تایید قرار گیرد زیرا در شرایط فعلی بازار جهانی نفت خام باوجود کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای تولید نفت اعضای اوپک پلاس باز قیمت نفت افزایش پیدا نکرده است که این موضوع نشان می دهد به راحتی کشورهای مختلف می توانند نفت خود را جایگزین نفت کشورهایی چون ونزوئلا و ایران کنند که به خاطر تحریم تولید نفتشان به شدت پایین آمده است.

با همین استدلال کوتاه می توان به این موضوع اشاره کرد که اگر امروز وضعیت پالایش نفت در کشور افزایش نمی یافت و یا پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با خوراک میعانات گازی فعالیت می کند وجود نداشت قطعا با مشکل عدیده واردات فرآورده های نفتی رو به رو بودیم چه رسد به اینکه بتوانیم مازاد فراورده های تولید خود را نیز صادر کنیم.

بنابراین می توان گفت برخلاف اظهارات بیژن زنگنه، امروز قدرت کشورهای صاحب مخازن نفت  به تولید هرچه بیشتر فراورده های نفتی است نه حجم تولیدات آنها از نفت خام .چه بسا کشوری مانند هند و کره جنوبی که صاحب مخازن نفت وهیدروکربوری نیستند بزرگترین پالایشگاه های دنیا را در خود جای داده اند.

«جواهری در تاج» نام بزرگترین پالایشگاه خصوصی در جهان است. "پالایشگاه جام‌نگر" واقع در شمال‌غربی هند در ایالت گجرات قرار دارد. این مجتمع نخستین پالایشگاه کاملاً خصوصی هند و بزرگترین آن، در جهان است که با ظرفیت یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه ای خود حدود یک‌چهارم از کل ظرفیت پالایشی کشور هند را به خود اختصاص داده است.
 
این مجتمع پالایشی با بیش از ۳۱ کیلومتر مربع مساحت با قرار گرفتن در کنار بندری بزرگ برای بارگیری فرآوردهای نفتی معادل ۵۰ میلیون تن در سال تنها در ۳۶ ماه احداث شد.تولیدات این پالایشگاه علاوه بر صادرات به بازارهای خارجی، خوراک لازم را برای صنعت پتروشیمی هند که در یک دهه گذشته در حدود ۷.۸۶ میلیارد دلار برایش هزینه شده است را تامین می کند. جالب است که هند از کمترین مخازن نفتی نیز بی بهره است اما بزرگترین پالایشگاه جهان را در خود جای داده است و خوراک خود را از دورترین کشورهای صاحب نفت وارد می کند. این پالایشگاه نشان می دهد می توان در کشوری پالایشگاه ساخت که صاحب نفت نباشد اما سودآوری بالایی داشته باشد.

هرچند که بیژن زنگنه نسبت به ساخت پالایشگاه های نفتی دید منفی دارد اما با این حال اخیرا گفته است ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت یازدهم ساخته شده است و اگر در دولت یازدهم ساخت این پالایشگاه مورد حمایت قرار نمی گرفت امروز این پالایشگاه ساخته نمی شد که در پاسخ به این صحبت های زنگنه باید گفت احداث این پالایشگاه به دلیل بحران تولید میعانات گازی بود که اگر فکری به حال مصرف میعانات گازی انجام نمی داد قطعا امروز با بحران تولید گاز رو به رو بودیم.

با این حال نمایندگان مجلس دهم طرحی را مصوب کردند که به موجب این طرح ساخت پتروپالایشگاه باخوراک میعانات گازی را در دستوکار دولت قراردادند.

در همین رابطه هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزیر نفت در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد گفته است: هم‌اکنون با احتساب نفت خام و میعانات گازی حدود دو میلیون و ۵۰۰ بشکه ظرفیت برای ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کشور وجود دارد و بر اساس قانون باید این میزان نفت خام و میعانات گازی به فرآورده با ارزش تبدیل شوند تا ضمن ایجاد ارزش افزوده، کشور را در مقابل تحریم مقاوم کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی درخواست های خود را ارائه کرده اند گفت: در حال حاضر مشغول بررسی اهلیت سرمایه گذاران هستیم و با توجه به اینکه آیین نامه اجرایی این طرح تدوین شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است انتظار می رود کارهای اجرایی احداث این پالایشگاه ها به زودی انجام شود.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه هدف ازاحداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی مبتنی بر این است که سرمایه‌گذاران بتوانند با تأمین سرمایه اولیه، بقیه سرمایه را از طریق انتشار اوراق مشارکت، بازار سرمایه و تسهیلات بانک‌ها فراهم کنند، اظهار کرد: پس از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی وزارت نفت تا مدتی خوراک مورد مصرف این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را به‌صورت نسیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

به گفته وی، این روال به‌عنوان تنفس خوراک تعریف‌شده، یعنی تا زمانی که سرمایه‌گذاران از محل فروش محصولات تولیدی خود بتوانند پول خوراک را بازگردانند که کمتر از یک سال طول می‌کشد.

فلاحتیان با بیان اینکه بر اساس قانون، تنفس خوراک از محل سهم نفت خام و میعانات گازی که به صندوق توسعه ملی تعلق می‌گیرد، انجام می‌شود، توضیح داد: به عبارت دیگر، این تنفس خوراک از سوی وزارت نفت به سرمایه‌گذاران به‌عنوان تسهیلات از صندوق توسعه ملی تلقی می‌شود و بازپرداخت آن نیز مطابق مقررات صندوق توسعه ملی خواهد بود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: با انجام این کار هم مردم منتفع خواهند شد و هم کشور از خام‌فروشی نجات خواهد یافت.

این گزارش حاکی است ظرفیت ساخت پتروپالایشگاه‌ها بر اساس قانون و برای تولید محصول قابل‌عرضه در بازار جهانی حدود دو میلیون بشکه نفت خام خواهد بود؛ بنابراین از آنجا که ظرفیت این پتروپالایشگاه‌ها متغیر است، تعداد آنها نیز متفاوت خواهد بود و به طرح‌ها و مدل مالی بستگی دارد که برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

انتهای پیام/

۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha