دیگر نمی‌توانیم روی پول نفت حساب کنیم

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در سال‌های گذشته، شرایط در بازار نفت بسیار تغییر کرده و ایران دیگر نمی‌تواند مانند گذشته روی این بازار حساب باز کند.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در سال‌های گذشته، شرایط در بازار نفت بسیار تغییر کرده و ایران دیگر نمی‌تواند مانند گذشته روی این بازار حساب باز کند.

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، تحریم‌های مختلفی که علیه ایران به کار بسته شده، اقتصاد ما را عقب نگه داشته و ما در بسیاری از مسیرها، نتوانسته‌ایم حرکت عادی خود را انجام دهیم. در چنین بستری، شیوع ویروس کرونا نیز خود به عاملی برای افزایش فشارها و مشکلات بدل شده که قطعا نیاز به مدیریتی پیچیده دارد.

وی با بیان اینکه شرایط در بازار نفت تغییر کرده است، توضیح داد: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا، ما بازار نفت خود را از دست داده‌ایم و سایر کشورها امروز در این بازار نفت می‌فروشند. در دوره کرونا نیز دو اتفاق مهم رخ داد. نخست کاهش تقاضا برای نفت به دنبال محدود شدن فعالیت‌های اقتصادی و رفت و آمدها بود و نتیجه آن کاهش قیمت جهانی نفت که همچنان نیز ادامه دارد و به اعداد پیش از کرونا نرسیده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در چنین بستری، در صورتی که تحریم‌ها کنار روند یا با کاهش آنها، امکان فروش نفت به وجود آید، ایران قطعا توان بازپس گیری بازار سنتی خود را خواهد داشت اما آنچه که باید در نظر داشته باشیم این است که با کاهش تقاضا و قیمت، این تصور که نفت بار دیگر می‌تواند بودجه کشور را تامین کند و هزینه ها را در بخش‌های مختلف پوشش دهد رخ نخواهد داد و از این رو باید شیوه‌هایی که در سال‌های گذشته و با هدف کاهش وابستگی به نفت کلید خوردند تداوم داشته باشند.

صالحی با بیان اینکه فرصت طلایی امروز پیش روی اقتصاد ایران، صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است، گفت: ما چه در حوزه مشتقات نفتی و چه در حوزه‌های وابسته به این صنعت، توان فعالیت بسیار بالایی داریم. باید با افزایش سرمایه گذاری در این بخش‌ها، محصولاتی را به بازار عرضه کنیم که توان رقابت دارند و البته صادرات آنها، برای کشور درامد بیشتری به وجود می‌آورند. البته باید در نظر داشت که تمامی این اقدامات در صورتی می‌تواند به شکل رسمی رخ دهد، فشار تحریم‌ها کاهش یافته یا راه حل در این مسیر تعریف شود.

به گزارش ایسنا، از زمان آغاز دور جدید تحریم‌ها در دولت دونالد ترامپ، دولت آمریکا اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین اهدافی که دنبال می‌کند، کاهش صادرات نفت ایران و به صفر رساندن آن است.

هرچند آمریکا در رسیدن به این هدف خود شکست خورد اما میزان صادرات نفت ایران نیز در این مدت کاهشی جدی پیدا کرده است.

با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده که شرایط را برای بازگشت دوباره به برجام رصد خواهد کرد.

۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 5669
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha