بازگشت نفت ایران به بازار در صورت رفع تحریم ها زمان بر نخواهد بود/ نفت ایران جایگزین بخشی از نفت شیل خواهد شد

کارشناس ارشد بازار نفت گفت: سابقه بازگشت نفت ایران در دوران برجام نشان می دهد بازگشت نفت ایران در صورت رفع تحریم ها زمان بر نخواهد بود و نفت ایران می تواند جایگزین بخشی از تولید نفت شیل شود.

محمدصادق معماریان رئیس اسبق اداره ارزیابی بازار نفت وزارت نفت در گفت وگو با خبرنگار گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به تغییر رئیس جمهور آمریکا و و مطرح شدن احتمال ورود مجدد نفت ایران به بازار گفت: اگر تحریم های نفتی ایران از سوی آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن برداشته شود، براساس سابقه بازگشت نفت ایران به بازار در دوران برجام نشان می دهد ایران می تواند در یک مدت ۳ ماهه به بازار نفت باز گردد و افزایش تولید نفت ایران در کمترین مدت زمان ممکن رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر موضوع بازار های نفت ایران است که ایران یکسری بازار های سنتی دارد که بازگشت به این بازار ها نیز زمان بر نخواهد بود زیرا اولا پالایشگاه هایی که از ایران نفت خریداری می کردند هنوز نیازمند نفت ایران هستند مانند پالایشگاه های چین، هند و برخی از پالایشگاه های اروپا که با نفت ایران هم خوانی دارند. اما موضوع دیگر این است که روغن موجود در نفت ایران بالا است و این مسئله موجب می شود تا فراورده های تولیدی از نفت ایران با کیفیت بالایی باشد که مورد نیاز بازار جهانی است.

معماریان تصریح کرد: موضوع بعدی نیز تجارت متقابل است به طوری که در گذشته اگر نفت و میعانات گازی را به یک کشور می فروختیم و کالا دریافت می کردیم دوباره با همان شرایط می توانیم وارد بازار نفت این گونه کشور ها شویم. 

این کارشناس ارشد بازار انرژی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای تولید کننده نفت که در این مدت تولید خود را بالا برده اند حاضرند دوباره جای خود را به ایران بدهند گفت: بهترین کار این است که ایران از طریق اوپک وارد شود. وقتی ایران تولید نفت بالایی دارد بهترین کار همین است که ایران از طریق اوپک ورود کرده و سهم خود را از بازار باز پس گیرد.

معماریان ادامه داد: موضوع دیگر جنگ قیمت ها است  که ممکن است با بازگشت نفت ایران دوباره راه بیفتد به همین دلیل کشورهای عربی سعی می کنند برای منافع خودشان هم شده تولید نفتشان را کم کنند و جایی برای تولید نفت ایران باز کنند.

این کارشناس بین المللی انرژی با اشاره به اینکه بازار نفت شکننده است و قیمت ها به زیر ۴۰ دلار می رود و باز می گردد اظهار کرد: براساس تحلیل های موسسات بین المللی کشورهای عضو اوپک و کشورهایی که عضو این سازمان نیستند به دنبال ارام کردن بازارند  و این موضوع کمی زمان بر است اما باز در همین شرایط نفت ایران می تواند به بازار باز گردد که البته نباید فراموش کرد در این شرایط تولید نفت شیل کاهش خواهد یافت و نفت ایران می تواند جایگزین بخشی از تولید نفت شیل شود به همین دلیل بازگشت نفت ایران به بازار در دوران پسا ترامپ و دولت جدید آمریکا زمان بر نخواهد بود.

انتهای پیام/   

۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 5645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha