حضور بایدن انتظارات تورمی بازار را کاهش می‌دهد

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به آمدن "بایدن" اظهار کرد: اتفاقی که به طور طبیعی می‌تواند در بازار ایران رخ دهد حذف انتظارات روانی منفی از بازار است.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مجیدرضا حریری در مورد تاثیرات حضور بایدن بر تجارت ایران اظهار کرد: تاثیر حضور بایدن بر تحریم‌ها یک مسئله‌ی سیاسی است و متخصصان آن حوزه باید نظر دهند. یک سری اعمال سیاسی باید انجام شود تا ما بتوانیم در مورد تاثیرات اقتصادی آن صحبت کنیم. اینکه ما فکر کنیم اگر امروز بایدن انتخاب شود فردا مشکلات اقتصادی ما حل می‌شود به نظر ساده‌انگارانه می‌آید.

وی افزود: اتفاقی که به طور طبیعی می‌تواند در بازار ایران اتفاق بیافتد حذف انتظارات روانی منفی از بازار است. یک سری از گرانی‌ها و رشد بازارها که بر اساس تصورات ادامه ریاست جمهوری آقای ترامپ و فشارهای  احتمالی سیاسی‌ بوده و باعث انتظار تورمی در بازارها شده است، امکان دارد در کوتاه‌مدت با حذف این انتظار تاثیراتی را ببینیم اما اگر منجر به عملیات واقعی نشود، مدت زمان کوتاهی می‌تواند دوام بیاورد.

حریری اضافه کرد: اینکه این تصور در بازار ایجاد شود که کسی روی کار آمده که امکان مصالحه، مذاکره و رسیدن توافق با او وجود دارد، می‌تواند فشار روانی را از بازار بردارد. 

وی همچنین در مورد اتفاقات دو روز اخیر در بازار تصریح کرد: تا یک هفته اتفاقاتی که در بازار می‌افتد قابل بررسی نیست و ناشی از هیجان است و باید ایستاد تا این هیجان فروکش کند. اگر بازار کماکان ریزش کند یا در کف بایستد، نشان می‌دهد که حباب ناشی از وحشت آینده موقتاً از بازار بیرون رفته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: البته ما در مورد یک مسئله اقتصادی صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد یک مسئله کاملاً سیاسی صحبت می‌کنیم که تاثیرات خود را به‌صورت نماگر بر روی اقتصاد می‌گذارد. از همین روی اقتصاددانان باید بیشتر تماشاگر باشند تا ببینیم سیاسیون چه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیشگویی مربوط به رمالی است، برای پیش‌بینی نیز نیاز به اطلاعات و دانش داریم پس کسانی می‌توانند پیشگویی سیاسی کنند که با آقای بایدن می‌توان به توافق رسید یا خیر؛ مطالعه یا دانش سیاسی داشته باشند. به همین دلیل من هیچ گونه پیش بینی نمی‌توانم از وضعیت داشته باشم.

این فعال اقتصادی همچنین اظهار داشت: ما در بازار یکسری هیجانات بر اساس تغییرات سیاسی داریم که در یک هفته آتی می‌تواند خود را به هر شکلی نشان دهد و ما باید منتظر باشیم تا این هیجانات مقداری فروکش کند. بررسی کنیم که از فروردین ماه چه اتفاقی افتاده که همه بازارهای ما حداقل دو برابر رشد داشتند؟ آیا دلایل اقتصادی یا سیاسی واقعی داشته یا مقدار زیادی از آن مربوط به انتظار روزهای بدتر بوده که باعث شده مردم سرمایه‌های ریالی خود را به بازارهای دیگر ببرند و آن را تبدیل به کالا یا خدمات دیگری کنند تا کمتر آسیب ببیند، به نظر من گزینه سوم صحیح‌تر است.

وی افزود: پس بخش بزرگی از این رشد به انتظارات تورمی برمی‌گردد که بخش مهمی از این انتظارات نیز به رابطه ما با آمریکا مربوط می‌شود. شاید بخشی از این انتظارات تورمی کاهش پیدا کند و حبابی که بر اثر آن ایجاد شده بود طی ماه‌های آینده شروع به تخلیه کامل کند.

انتهای پیام/

۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 5622
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha