طرح تأمین کالاهای اساسی پایه پولی را افزایش نمی دهد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در شرایط کنونی دولت تکالیف بسیاری برای رفع مشکلات معیشتی مردم دارد، اما متأسفانه شاهدیم که نسبت به طرح تأمین کالاهای اساسی سیاه نمایی می شود، به طور حتم اجرای این طرح، میزان نقدینگی را افزایش نمی دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محسن زنگنه در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از هجمه برخی از رسانه های دولتی نسبت به طرح تأمین کالاهای اساسی، گفت: این رسانه ها اعلام کرده اند که با اجرای طرح مجلس، ماهانه هزینه خانوار برای هر فرد حدود ۱۳۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت، به نظر من طرح این مسائل و اطلاعات، درست و کارشناسی نیست و کاملا مشخص است که نویسنده، در این رابطه اطلاعات دقیقی ندارد.

منابع اعتباری طرح کالاهای اساسی از محل فروش دارایی های دولت تأمین می شود

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من معتقدم که منتقدان طرح تأمین کالاهای اساسی، آن را به درستی مطالعه نکرده اند. در طرح مذکور، منابع اعتباری از محل فروش دارایی های دولت تأمین می شود. حال سوال مطرح می شود که دولت این دارایی ها را به چه کسانی می فروشد؟

طرح تأمین کالاهای اساسی پایه پولی را افزایش نمی دهد

وی گفت: دولت دارایی های خود را برای تأمین اعتبار طرح کالاهای اساسی به اقشار متوسط و پردرآمد جامعه می فروشد و پس از آن، درآمدهای حاصله را در قالب طرح تأمین کالاهای اساسی، میان طبقات پایین جامعه تزریق می کند، بنابر این دولت با این مکانیزم، نه تنها نسبت به خلق پول جدید اقدام نکرده، بلکه هیچ پایه پولی را افزایش نداده است.

زنگنه افزود: تمام صاحب نظران اقتصادی معتقدند که می توان از فروش دارایی های دولت، منابع اعتباری طرح کالاهای اساسی را تأمین کرد، از طرفی کوچک سازی دولت و بخش های دولتی یکی از احکام بسیار مهم اسناد بالادستی و قوانین پنج ساله است که دولت باید در این راستا عمل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در شرایط کنونی دولت تکالیف بسیاری برای رفع مشکلات معیشتی مردم دارد، اما متأسفانه شاهدیم که نسبت به طرح تأمین کالاهای اساسی سیاه نمایی می شود، به طور حتم اجرای این طرح، میزان نقدینگی را افزایش نمی دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت در حالی با طرح تأمین کالاهای اساسی مخالف است که در صحن علنی مجلس، نماینده دولت پیشنهاد اختصاص اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومانی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی را برای اجرای طرح های عمرانی ارائه کرد، وی در آن جلسه اعلام کرد که اجرای این قانون برای دولت از طریق فروش سهام های دولتی امکان پذیر است.

۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۰
کد خبر: 5574

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha