حجم تجارت الکترونیکی در کشور به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسید

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: در اسفندماه ۱۳۹۸ با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش تقاضا برای خریدهای اینترنتی شاهد افزایش ۲۳۶ درصدی در ارزش معاملات الکترونیکی بوده ایم که رقم قابل توجهی می باشد.

به گزارش رادار اقتصاد به نقل از وزارت صمت علی  رهبری در نشست خبری خود در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: ارزش ریالی معاملات تجارت الکترونیکی از ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسید که رشد ۱۰۳ درصدی داشته است.

وی در خصوص تعداد معاملات تجارت الکترونیکی نیز اضافه کرد: تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ به ۱.۵ میلیارد عدد رسیده است که رشد ۳۶ درصدی را نسبت به سال قبل آن داشته است.

رشد ۸۰ درصدی سهم شاغلان حوزه تجارت الکترونیکی

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ سهم شاغلان حوزه تجارت الکترونیکی به کل شاغلان کشور به ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است که رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ داشته است.

رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: در اسفندماه ۱۳۹۸ با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش تقاضا برای خریدهای اینترنتی شاهد رشد ۲۳۶ درصدی در ارزش معاملات الکترونیکی بوده ایم که رقم قابل توجهی می باشد.

وی همچنین گفت: در مجموع رشد تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ روند رو به افزایشی خوبی بوده است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص سامانه تدارکات الکترونیکی دولت(ستاد) نیز بیان کرد: برای معاملات دولتی در مقیاس های بزرگ روند مناقصات را داریم که برای شرکت در مناقصه پاکت های الف(ضمانت نامه)، ب(اسناد فنی، مشخصات و سوابق شرکت) و ج(پیشنهاد قیمت) باید ارسال شود که تا پیش از این، اسناد علاوه بر چاپ فیزیکی، امضا و مهر باید بصورت الکترونیکی اسکن و در سامانه بارگذاری می شدند.

رهبری ادامه داد: در همین راستا نرم افزاری را برای امضای الکترونیکی اسناد در اختیار شرکت‌ها قرار دادیم که دیگر نیازی به ارسال اسناد فیزیکی وجود ندارد و گواهی امضای دیجیتال افراد دارای صلاحیت امضاء و مهر سازمانی به صورت الکترونیکی در سامانه بارگذاری می شود.

وی با بیان اینکه این روند در مزایدات نیز وجود دارد، گفت: با ارایه گواهی امضای الکترونیکی برای پاکات ب و ج دیگر نیازی به ارسال نسخ فیزیکی وجود ندارد.

یک میلیارد برگه کاغذی در سال با سامانه ستاد

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد: برآورد می شود که با انجام این روند نزدیک به یک میلیارد برگه کاغذی در سال صرفه جویی شود و نزدیک به ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری نیز برای تحویل اسناد فیزیکی حذف شود.

رهبری بیان داد: برای دستگاه ها و بخش خصوصی مهلت دو هفته ای برای دریافت امضای دیجیتال گذاشته شده است و از اول شهریورماه ارایه اسناد فیزیکی توسط بخش خصوصی و دولتی ممنوع اعلام شده و هماهنگی‌های لازم با دستگاه های نظارتی صورت گرفته است.

افزایش ۴۹ درصدی تعداد معاملات الکترونیکی دولتی در سال ۱۳۹۸

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه نرخ کاربران اینترنتی به عنوان خریداران الکترونیکی بالقوه در سال ۱۳۹۸ با ۲۸ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۸۹ درصد رسیده است، افزود: حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با ۱۰۳ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد: مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین ۲۷۹ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل ۴۹ درصد رشد داشته است.

رهبری همچنین گفت: تعداد معاملات الکترونیکی دولتی در سال ۱۳۹۸ نیز حدود ۲۵۱ هزار عدد بوده که نسبت به سال قبل حدود ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 557

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha