رونمایی از سامانه هشدار سریع در پایتخت/ سیل و زلزله دو بحران اصلی تهران

شهردار تهران با اشاره به اینکه سیل و زلزله دو بحران اصلی در پایتخت محسوب می‌شوند، گفت: سامانه‌های هشدار سریع در جهت کاهش خسارات ناشی از این حوادث در تهران رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم  بهره‌برداری از سامانه‌های هشدار سریع سازمان مدیریت بحران که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: دو بحران اصلی شناخته شده در پایتخت زلزله و سیل محسوب می‌شوند و در دوران تاریخ این دو موضوع خسارت‌های زیادی به تهران وارد کرده است.

وی گفت:‌شهرری در گذشته جمعیتی بیش از 700 هزار نفر داشته که به دلیل فعال شدن گسل ری و وقوع زمین‌لرزه بخشی از جمعیت آن جان خود را از دست دادند. همچنین در دهه 40 پایتخت شاهد وقوع سیل‌های شدیدی بود بنابر این تهران همیشه در معرض دو پدیده طبیعی سیل و زلزله قرار داشته است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه سامانه‌های هشدار سریع زلزله و سیل امروز رونمایی می‌شود، گفت: سامانه‌های هشدار این آمادگی‌ها را ایجاد می‌کنند که وقوع حوادث زودتر اعلام شود و دستگاه‌های امدادی و زیربنایی اقدامات لازم را جهت کاهش خسارات بیشتر انجام دهند.

حناچی با اشاره به اینکه قطع به موقع آب، برق و گاز از خسارت‌های بیشتر در زمان سیل و زلزله می‌کاهد، گفت: بیشترین آسیب‌های ناشی از زلزله پس از حادثه به دلیل قطع نشدن گاز و برق است که حتی این قضیه بیشتر از زلزله خسارت بر جای می‌گذارد و می‌تواند سبب از دست رفتن جان افراد شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در سازمان مدیریت بحران علیرغم شرایط سخت تحریم موفق به تأمین سامانه‌های هشدار سیل و زلزله شده‌اند، گفت: باید بر روی موضوع تاب‌آوری شهری توجه داشت این مسأله در بسیاری از شهرهای دنیا حائز اهمیت بوده و اقدامات بزرگی در این زمینه صورت گرفته است.

شهردار تهران گفت: آمادگی در برابر سه بحران از وظایف مدیریت شهری است و باید در مقابل سیل، زلزله و یخبندان اقدامات لازم را انجام دهیم که خوشبختانه اقدامات خوبی جهت مقابله با سیل انجام گرفته و هفته گذشته برنامه‌هایی در این راستا داشتیم.

حناچی با بیان اینکه بخشی از انتقال سوخت تهران از طریق خطوط لوله انجام می‌شود و برخی معتقدند که باید این سیستم‌ها را جهت پیشگیری از حوادث جمع کنیم گفت: به نظرم جمع‌آوری این خطوط عوارضی دارد و باید آمادگی در برابر حوادث را داشته باشیم و ایمنی‌های لازم را نیز مدنظر قرار دهیم.

وی در پایان گفت: موضوع یخبندان نیز مسأله مهمی برای پایتخت است که با توجه به سامانه‌هایی که امروز رونمایی می‌شود آمادگی‌ها در این راستا وجود دارد.

*اطلاعات سامانه‌های هشدار به مردم منتقل شود

در ادامه مراسم، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: در حال حاضر در دنیا شاهد تغییرات جوی هستیم و تهران و کشور ما از این تغییرات مستثنی نیست.

وی افزود: سیلاب بسیار سهمگینی اوایل انقلاب دردسرساز شد و باید نوع، تراکنش نزولات جوی را مدام رصد کرد و با تمام توان از تکنولوژی‌های برای پیش‌بینی این تغییرات بهره ‌مند شویم.

وی افزود: باید از نگاه بخشی‌نگری خارج شویم و از داده‌ها در جهت کاهش خسارت استفاده کنیم. همچنین در جهت کاهش هزینه‌های مالی گام برداریم که این موضوع از طریق برنامه‌ریزی و هماهنگی امکانپذیر است.

وی بیان داشت: باید در زمینه اطلاعات سامانه‌های هشدار به مردم آگاهی‌هایی داده شود و به طور مثال مخابرات از طریق تلفن همراه در زمان حادثه اطلاعات لازم‌ها را به مردم ارائه دهد تا از این طریق خسارات و تلفات ناشی از حوادث کاهش یابد.

نجار گفت:‌در مورد گسل‌های تهران تدقین انجام گرفته و در شورای شهرسازی این موضوع مورد توجه است و محدودیت‌هایی در مورد ساخت و ساز در این حوزه‌ها پیش‌بینی شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 5514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha