۶۷ درصد کارآزمایی‌های بالینی در حوزه درمان کرونا مربوط به طب سنتی است/ اعلام نتایج کارآزمایی‌ ۸ داروی گیاهی به ستاد کرونا

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: ۶۷ درصد کارآزمایی‌هایی که در حوزه کرونا تا شهریور ماه انجام شده، مربوط به طب سنتی و داروهای گیاهی بوده است، حدود ۸ مورد از این کارآزمایی‌ها تمام شده، نتایجش به ستاد کرونا اعلام شده است و منتظر تصمیم ستاد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، «مژگان تن‌ساز» معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا، درباره استفاده‌ از طب سنتی و تاثیر آن بر کاهش میزان مراجعه‌ افراد به مراکز درمانی و کاهش هزینه‌ها برای سیستم درمان کشور بیان کرد: آلودگی هوا، از نظر ما فقط آلاینده‌ها نیست، بلکه امواج الکترومغناطیسی، نورهای مصنوعی و صداهای نامناسب هم شامل می‌شود، در کنار این، اپیدمی کرونا هم اضافه کنید که مجبوریم در ساعت‌های طولانی از ماسک استفاده کنیم که باعث می‌شود اکسیژن کم‌تری به مغز برسد، پس اینها باعث آسیب‌های جدی برای ما خواهد شد.

وی ادامه داد: آلودگی هوا عمدتا در بدن باعث ایجاد خشکی می‌شود و در این شرایط افراد تحریک‌پذیر، تندخو و بی‌قرار می‌شوند و ضربان قلب‌شان افزایش می‌یابد. در این شرایط آلودگی، وقتی خون‌رسانی به قلب درست انجام نشود ما با مشکل ضربان قلب روبه رو می‌شویم.

تن‌ساز افزود: در این شرایط خوراکی‌هایی که خون را غلیظ می‌کنند، مثل سوسیس، کالباس، سس مایونز، سرخ کردنی، سرکه، غذاهای تند و ترش نباید مصرف کنیم.همچنین بی‌خوابی از عواملی است که باید حذف شود، اما بعضی دمنوش‌ها باعث کنترل شرایط می‌شود، مثل گل‌ گاوزبان که باعث تقویت قلب می‌شود، ماشعیر طبی  نیز باعث رفع خشکی می‌شود، روش تهیه‌ ماشعیر طبی هم به این صورت است که افراد یک لیوان جو را با چهارده لیوان آب بپزند، بعد از آنکه جو شکفته شد آن را صاف کنند و از جوی آن برای تهیه‌ی غذا استفاده کنند و آب آن را روزی یک یا دو لیوان در روز مصرف کنند که این آب ماشعیر طبی نام دارد. 

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی گفت: در نظر داشته باشد یکی از میوه‌های مناسب در این شرایط انار است که باعث پاکسازی کبد و خون می‌شود و اگر مردم می‌توانند روزی یک انار و یا اگر امکانش نیست از رب انار شیرین و ملس استفاده کنند.

وی ادامه داد: مغز بادام در این شرایط بسیار موثر است و می‌توان برای پخت غذا از آن استفاده کرد، مثل درست کردن حریر بادام، خورشت خلال بادام و یا شیر بادام تا عوارض خشکی ناشی از آلودگی هوا کاهش یابد، حتی می‌توان از شیره‌ی انگور که خون ساز است به جای شیرینی‌های مصنوعی که خودش هم خشکی آور است، استفاده کرد.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی با اشاره به اینکه طبیعت بدن ما به شکلی است که اگر سبک درستی برای زندگی داشته باشیم، خود بدن بعضی بیماری‌ها را کنترل می‌کند، ادامه داد: در این شرایط تنها کاری که می‌توان انجام داد، تقویت سیستم ایمنی است که با دارو اتفاق نمی‌افتد، بنابراین در این شرایط هر چه داریم را باید بسیج کنیم که مردم سبک زندگی خود را تغییر دهند، تا مریض نشوند و یا اگر مریض شدند با شدت کم‌تری دچار شوند.

تن‌ساز افزود: این تصور که وزارت بهداشت باید تمام توانش را برای ساخت واکسن و دارو صرف کند، کاملا یک تصور اشتباه است، چون الان کشورهای دیگر با تمام امکاناتی که داشتند و داروهایی که معرفی کردند در کارآزمایی بالینی اعلام کردند این داروها نه تاثیری روی شدت بیماری و نه بر میزان مدت بستری بیماران داشته است.

وی تصریح کرد: پس اصلا درست نیست ما به موضوع تقویت سیستم ایمنی توجه نکنیم و به جای آن خیلی جدی به درمان دارویی توجه کنیم، مردم باید در پیشگیری جدی عمل کنند، چون ما در بخش درمانی هنوز موفقیتی کسب نکردیم.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی ادامه داد: هر پزشکی می‌تواند از پتانسیل درمان‌های گیاهی کشور استفاده کند، اما این درمان زمانی فراگیر خواهد شد که وزارت بهداشت این درمان‌ها را به عنوان درمان‌های مصوب ستاد کرونا در نظر بگیرد، در غیر این صورت به شکل پراکنده در قسمت‌های مختلف کشور، از روش‌های درمانی متفاوت هم گاهی استفاده خواهد شد، در صورتی که یک درمان  اگر از طرف وزارتخانه که متولی سلامت است، مصوب نشود بسیاری از همکاران از مزایای آن بی‌خبر خواهند ماند.

تن ساز با اشاره به کارآزمایی‌های انجام شده در وزارت بهداشت گفت: 67 درصد کارآزمایی‌هایی که در حوزه کرونا تا شهریور ماه انجام شده، مربوط به طب سنتی و داروهای گیاهی بوده است، حدود 8 مورد از این کارآزمایی‌ها  تمام شده، نتایجش به ستاد کرونا اعلام شده است و منتظر تصمیم ستاد هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم سبک زندگی خود را درست کنند، نیازشان به داروی شیمیایی و حتی گیاهی کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: چون اصلا در این شرایط فرد مریض نمی‌شود، حتی در کشورهای مختلف نشان داده شده که استفاده‌ی مردم از ظرفیت طب عمومی کمک می‌کند تا هم میزان مراجعات و هم هزینه‌های سلامت کاهش پیدا کند، پس اگر ما در این زمینه راهکارهایی را داشته باشیم این روش به اقتصاد درمان ما و کم شدن وابستگی به کشورهای دیگر کمک خواهد کرد.

تن ساز افزود: وزارت بهداشت گاهی در تامین هزینه‌های بهداشتی و درمانی کمرش خورد می‌شود، تا الان ستاد کرونا داروهای مختلفی را جهت درمان کرونا پیشنهاد داده است که انتظار می‌رود از دانش بومی خودمان نیز استفاده کرده تا از متخصصان طب سنتی خودمان در این بحران کمک بگیریم تا شاهد کاهش ابتلا و مرگ و میر کرونا باشیم.

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 5500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha