دولت بجای درخواست ارز، مابه‌ التفاوت ریالی بگیرد

صادرات محصولات کشاورزی همواره پر از مشکل بوده است. یک روز با تصمیمات یک شبه سنگ بر پای کم رمق آن می‌زند، روز دیگر کیفیت پایین محصول صادراتی و روزهای دیگر ارسال بی‌قاعده محصول به کشور مقصد! سال‌هاست به رغم پتاسیل بالای این بخش بازار داخلی و خارجی آن از نا مدیریتی آسیب دیده است. اما چرا برای این مشکلات تکراری راه حل دائمی پیدا نمی‌شود؟

 گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ؛ بخشی از پاسخ به چرایی تکرار مشکلات صادرات محصولات کشاورزی را باید در دست به دست کردن متولیان آن یافت و بخشی دیگر را در تصمیمات کلان کشوری!

در اینکه جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید و متخصص این حوزه گزینه مناسب برای تنظیم بازار داخلی و خارجی محصولات است، شکی نیست، اما تجربه نشان داده که این وزارتخانه در امور بازرگانی چندان موفق نبوده، ضمن اینکه بسیار کند عمل می‌کند مسئله‌ای که برای تجارت که ذات پویایی دارد مانعی بزرگ محسوب شود.

صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی، در گفت‌وگو با ایلنا دلیل اصلی مشکلات تکراری در بازرگانی این حوزه را نبود واحد نظارتی و حمایتی در ارگان مسئول می‌داند.

وی افزود: پس از 100 سال صنعتی شدن کشاورزی در کشور ما همچنان مسئولیت بازار آن ثابت نیست و در حال دست به دست شدن است.

نیاورانی با اشاره به تفاهم نامه جدید وزرات صمت با وزارت جهادکشاورزی برای بازگردانند بخشی از مسئولیت‌های تنظیم بازار به این وزارتخانه، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید و متخصص‌ترین دستگاه در حوزه محصولات کشاورزی است، اما تجربه نشان داده در بخش بازرگانی چندان موفق عمل نکرده است.

وی یکی از دلایل عدم موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در بخش بازرگانی را کندی این وزارتخانه در امور اجرایی عنوان کرد که با پویایی تجارت مغایرت کامل دارد.

نیاورانی از دیگر دلایل عدم موفقیت این وزارتخانه در بخش بازرگانی را عدم توجه به تجربیات بخش خصوصی نام برد که در برخی موارد می‌تواند برای حل مشکلات به رایگان و به راحتی راهگشا باشد.

وی تاکید کرد: البته برخی از مشکلات پیش روی تجارت محصولات کشاورزی در سطح کلان هستند که اتفاقا تاثیر آن‌ها بر این بخش قابل توجه است.

نیاورانی از جمله این مشکلات را اجبار تجار محصولات کشاورزی به تسویه ارز، باطل کردن کارت بازرگانی، آمار نادرست و به تازگی راه انداختن بحث غیر قانونی دریافت مالیات از بخش کم رمق کشاورزی برشمرد.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی تاکید کرد: هیچ بازرگان محصولات کشاورزی قصد ندارد ارز صادراتی را به کشور بازنگرداند، اما دولت خوب می‌داند با سدی که دشمنان برای ما ساختن امکان انتقال حتی یک هزار دلار به کشور وجود ندارد.

نیاورانی ادامه داد: ما پیشنهاد داده‌ایم به جای درخواست ارز، ما به التفاوت آن را به ریال بگیرد، اما همچنان اصرار بر خواست خود دارد که نتیجه آن جز تخریب تجارت خارجی ما همسو با دشمن نیست.

وی معتقد است؛ در شرایطی که دشمن با تحریم توانسته تجارت خارجی کشور را بسیار محدود کند مشکل تراشی در داخل برای بازرگانان همسازی با دشمن برای جلوگیری از موفقیت در تجارت است.

نیاورانی با اشاره به تحولات تجاری در بخش‌های مختلف صنعتی خاطر نشان کرد: آمار نشان می‌دهند به رغم تمام مشکلاتی که در خارج و داخل کشور برای تجارت ایران به وجود آمده است بخش کشاورزی رشد داشته است.

به گفته وی؛ مسئولان کشور باید در شرایط کنونی صنعتی که توانسته برای کشور رشد تجارت به همراه داشته باشد را قدر بدانند و مشکل تراشی‌های جدید برای آن نکند.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی برای حل مشکلات تجارت در این بخش به جهاد کشاورزی پیشنهاداتی ارائه کرد: وزارت جهاد کشاورزی سرعت خود را در امور بازرگانی افزایش دهد، یک واحد کنترل کیفی در سازمان حفط نباتات یا در گمرکات راه اندازی کند، استانداردهای جدیدی را برای بسته بندی و کیفیت باز تعریف کند، نظارت‌ها را قبل از خروج محصولات از کشور سختگیرانه‌تر کند، گروه کارشناسانی نظارت و تحلیل بازار، شناسایی بازار و بازریابی در کشورهای مقصد صادراتی تشکیل دهد و مهمتر اینکه آمار دقیقی از تولید و عرضه محصولات تهیه کند.

انتهای پیام/

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 5442
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha