هند صادرات برنج باسماتی به ایران را از سر می‌گیرد

در حالی که ایران ممنوعیت واردات از هند را لغو و اعلام کرده است که ۱۷ میلیارد روپیه بدهی به شرکت‌های هندی صادر کننده برنج که قرار بود سال گذشته پرداخت شود را تسویه خواهد کرد، به زودی صادرات برنج باسماتی به ایران از سر گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  خبرگزاری تسنیم به نقل از اکونومیک تایمز، در حالی که ایران ممنوعیت واردات از هند را لغو و اعلام کرده است که 17 میلیارد روپیه بدهی به شرکت‌های هندی صادر کننده برنج که قرار بود سال گذشته پرداخت شود را تسویه خواهد کرد، به زودی صادرات برنج باسماتی به ایران از سر گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش، فقدان یک سیستم پرداخت کارآمد به شدت به تجارت هند با ایران که بزرگترین وارد کننده برنج باسماتی در جهان است و یک سوم کل صادرات این محصول را وارد می‌کند، آسیب رسانده است.

وینود کائول، مدیر اجرایی انجمن صادر کنندگان برنج هند، گفت: صادرات برنج باسماتی از هند به ایران طی ماه‌های آوریل تا اوت سال جاری میلادی به نسبت مدت مشابه در سال گذشته 36 درصد کاهش یافته که بیشتر دلیل آن توقف پرداخت‌های حواله‌ای بوده است.

وی افزود: با این حال، ما از دسامبر 2019 شاهد نشانه های مثبتی در مورد حل مسئله پرداخت در برابر حمل و نقل بوده ایم. همچنین، دولت ایران یک ماه جلوتر ممنوعیت فصلی واردات خود را برداشته که خبر خوبی برای صادر کنندگان است.

انجمن صادر کنندگان برنج هند از دولت این کشور درخواست کرده است تا یک مکانیزم پرداخت ایمن برای این موضوع ایجاد کند و مجوز استفاده از مکانیزم پرداخت کشور ثالث به دلار یا درهم امارات را مورد بررسی قرار دهد.

ایران و هند تا پیش از بروز این مشکل از طریق بانک های "یو سی او" و بانک توسعه صنعتی هند، مبادلات تجاری خود را به روپیه انجام می‌دادند اما از می سال 2019 که واردات نفت هند از ایران متوقف شده، هیچ پولی به این حساب ها واریز نشده است.

صادر کنندگان برنج هندی می‌گویند در حال مذاکره با طرف‌های ایرانی هستند و پیش بینی می کنند که صادرات شاهد افزایش باشد.

۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 5399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha