ترکیه حفاری گاز در دریای سیاه را افزایش می‌دهد

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت کشتی حفاری ترکیه با نام «فاتح» برای حفاری بیشتر گاز در چاه آزمایشی «ترکالی یک» به دریای سیاه بازگشته است و این عملیات حفاری ۷۵ روز طول می‌کشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اویل پرایس، فاتح دانمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت این کشور پس از یک اکتشاف گازی بزرگ در دریای سیاه در سال جاری میلادی، حفاری در یک منطقه جدید در این دریا را آغاز کرده است.

وی گفت کشتی حفاری ترکیه با نام «فاتح» برای حفاری بیشتر گاز در چاه آزمایشی «ترکالی یک» به دریای سیاه بازگشته است و این عملیات حفاری ۷۵ روز طول می‌کشد.

دانمز قبلا اعلام کرده بود ترکیه قصد دارد از یک کشتی حفاری سوم برای اکتشاف منابع طبیعی در دریای سیاه استفاده کند. کشتی حفاری کانونی فعالیت خود را در اوایل ۲۰۲۱ در کنار کشتی فاتح آغاز می‌کند. کشتی فاتح در سال جاری یک اکتشاف بزرگ گازی در دریای سیاه داشته که از نظر ترکیه بزرگترین منبع گازی اکتشاف شده تا به امروز است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اکتشاف این میدان گازی را در ماه اوت اعلام کرد و گفت ظرفیت آن را ۳۲۰ میلیارد متر مکعب تخمین می زنند که بزرگترین اکتشاف گازی در تاریخ ترکیه است. اردوغان گفت این اکتشاف به امنیت انرژی ترکیه کمک می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد میدان‌گازی تونا ۱ تولید خود را از اوایل ۲۰۲۳ آغاز کند.

اردوغان در اواسط اکتبر اعلام کرد ظرفیت میدان گازی تونا بیش از حد انتظار است و به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب می‌رسد.

وی همچنین گفت ترکیه به جستجوی خود برای منابع نفت و گاز در دریای سیاه ادامه می‌دهد.

حفاری ترکیه در مدیترانه باعث انتقاد همسایگان این کشور شده است. درگیری بین یونان و قبرس از یک طرف و ترکیه در طرف دیگر در ماه‌های اخیر به دنبال حفاری نفت و گاز ترکیه در شرق مدیترانه افزایش یافته است. حفاری در آبهایی صورت می‌گیرد که یونان و قبرس متعلق به خود می‌دانند.

۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 5382
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha