رشد یک میلیونی تعداد خانوار ایرانی در بازه ۲۰۲۰ - ۲۰۲۴ / درآمد متوسط خانوار ایرانی در سال جاری ۴۰۲ میلیون ریال

نشریه بیزینس مانیتور اینترنشنال پیش بینی کرد طی بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ تعداد خانوار ایرانی حدود یک میلیون افزایش خواهد یافت، مسئله‌ای که بیانگر پتانسیل بالای رشد بازار این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی رادار اقتصاد، نشریه تخصصی «بیزینس مانیتور» در جدیدترین گزارش خود از بازار مصرف و خرده‌فروشی ایران که ماه جولای منتشرشده به پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان در چهار سال آینده پرداخته است.

رادار اقتصاد این گزارش که چشم‌انداز بازار مصرف و خرده‌فروشی ایران طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ را بررسی می‌کند را در چند قسمت مجزا منتشر خواهد کرد.

در بخش چهارم این گزارش ابتدا برآورد بیزینس مانیتور از آینده سه صنعت مصرفی ایران یعنی کالاهای خانوار، مراقبت‌های شخصی و گردشگری ارائه می‌شود و سپس خصوصیات خانوار ایران تشریح می‌شود.

در این گزارش آمده که انتظار می‌رود برای سال ۲۰۲۰، انتظار می‌رود درآمد خانوارهای ایرانی به طور متوسط ۴۰۲ میلیون ریال معادل ۲۲۳۷۶ دلار باشد.

همچنین در این قسمت پیش بینی شده طی بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، تعداد خانوار ایرانی حدود یک میلیون افزایش یابد، مسئله‌ای که بیانگر پتانسیل بالای رشد بازار این کشور است.

در بخش چهارم گزارش آمده است:

خصوصیات خانوار ایرانی

ارزیابی کلی: برای سال ۲۰۲۰، انتظار داریم شیوع کرونا فعالیت اقتصادی در ایران را مختل کرده و درآمد خانوار ایرانی را کاهش دهد. بااین‌وجود ایران همچنان بازار دست‌نخورده بزرگی در منطقه باقی می‌ماند. طی دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ تعداد خانوار ایرانی حدود یک‌میلیون واحد افزایش خواهد یافت که بیانگر پتانسیل بالای رشد بازار این کشور است. ما انتظار داریم مشکلات مالی و اقتصادی همچنان بعد از کرونا در این کشور باقی بماند و پتانسیل بازار ایران را محدود نگه دارد و شکاف درآمدی بین فقیر و غنی در کشور را تشدید کند.

آخرین آمارهای به‌روز شده

* درنتیجه شیوع کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، پیش‌بینی خود از میزان درآمد خانوار ایرانی را اصلاح‌کرده‌ایم. اکنون پیش‌بینی می‌کنیم درآمد خانوار ایرانی به‌طور متوسط به ۴۰۲ میلیون ریال در سال ۲۰۲۰ برسد. پیش از شیوع کرونا درآمد خانوار ایرانی را برای این سال ۴۷۴.۶ میلیون ریال معادل پیش‌بینی کرده بودیم.

* طی دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ تعداد خانوار ایرانی از ۲۷.۱ میلیون واحد در سال ۲۰۲۰ به ۲۸.۱ میلیون واحد در پایان سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

* در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۸۲.۹ درصد از خانوارها درآمدی حدود ۱۰ هزار دلار یا بیشتر خواهند داشت. تا سال ۲۰۲۴ این رقم به ۶۳.۳ درصد کل خانوارها کاهش خواهد یافت. اما تعداد خانوارهای دارای درآمد ۵۰ هزار دلار و بیشتر از ۴.۴ درصد کل خانوارها در سال ۲۰۲۰ به ۱۴.۵ درصد کل خانوارها در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

* رشد تعداد خانوارهای با درآمد بالای ۵۰ هزار دلار در سال به معنای پدید آمدن فرصت‌های جدید برای فروشندگان و تولیدکنندگان کالاهای لوکس در ایران است.

 اثرات شیوع کرونا بر درآمدها

شیوع کرونا ریسک مهمی را متوجه درآمد خانوارهای ایرانی کرده است. اگرچه مقامات ایران برخلاف بیشتر کشورها دستور تعطیلی کلی کسب‌وکارها را در واکنش به شیوع کرونا صادر نکردند، اما محدودیت‌های اجتماعی وضع‌شده موجب تعطیلی برخی کسب‌وکارها و دورکاری بعضی دیگر شد. ایجاد اختلال در فعالیت‌های اقتصادی منجر به کاهش درآمد خانوارها، مرخصی اجباری رفتن کارگران و از دست رفتن برخی مشاغل می‌شود. دولت ایران اقداماتی را برای حمایت از آن‌هایی که بیشترین آسیب اقتصادی از کرونا دیده‌اند و همچنین خانوارهای آسیب‌پذیر به اجرا گذاشته است. پرداخت وجه نقد به خانوارهای آسیب‌پذیر، کمک مالی به صندوق بیمه بیکاری و ارائه وام‌های کم‌بهره به خانوارهای آسیب‌پذیر ازجمله این اقدامات است. ما در پیش‌بینی‌های خود به این اقدامات توجه کرده‌ایم. بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم درآمد خانوارهای ایران به‌طور متوسط ۴۰۲ میلیون ریال در سال ۲۰۲۰ باشد. پیش از شیوع کرونا متوسط درآمد خانوار ایرانی در سال ۲۰۲۰ را ۴۷۴.۶ میلیون ریال  پیش‌بینی کرده بودیم.

تغییرات ساختاری

ایران بر اساس آمار ۲۰۲۰ حدود ۲۷.۱ میلیون خانوار را در خود جای‌داده است و در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه بازار مصرف بزرگی دارد. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، فقط مصر است که مثل ایران بازار بزرگی دارد. اما ایران با توجه به تحریم‌های اقتصادی که سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را محدود کرده است، بازار مصرف نسبتاً دست‌نخورده‌ای محسوب می‌شود. این بازار نسبتاً بزرگ جذابیت قابل‌توجهی برای شرکت‌های خارجی دارد. اما بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی در ایران را سخت‌تر کرده است. کاهش رشد اقتصادی درنتیجه فقدان سرمایه‌گذاری خارجی منجر به کاهش بیشتر ارزش ریال خواهد شد. این امر تأثیری منفی بر خانوارهای ایرانی خواهد داشت، چراکه آن‌ها با افزایش قیمت کالاها مواجه می‌شوند.

رشد درآمد خانوارها تا سال ۲۰۲۴ منجر به توسعه بخش خرده‌فروشی در این کشور می‌شود. پیش‌بینی‌شده است متوسط درآمد هر خانوار از ۴۰۲ میلیون ریال معادل ۲۲۳۷۶ دلار در سال ۲۰۲۰ به ۶۹۳.۸ میلیون ریال معادل ۳۸۶۱۶ دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد. ۸۲.۹ درصد خانوارهای ایرانی درآمدی بیشتر از ۱۰ هزار دلار در سال دارند. ما آستانه درآمد ۱۰ هزار دلاری را به‌عنوان معیاری برای توانایی مصرف به‌صورت مدرن تلقی می‌کنیم. یعنی به نظر ما خانوارهایی که درآمد بالای ۱۰ هزار دلار در سال دارند به‌گونه‌ای مصرف‌کننده مدرن تلقی می‌شوند. این موضوع بدان معناست که اکثریت مردم ایران قادر به خرید کالاهایی بیشتر از کالاهای اساسی هستند. اما طی چهار سال آینده این نسبت کاهش می‌یابد و در پایان سال ۲۰۲۴ به ۶۹.۵ درصد می‌رسد.

طی دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ شاهد بیشترین رشد درآمدی در گروه خانوارهای با درآمد بالای ۵۰ هزار دلار در سال خواهیم بود. این گروه اگرچه فعلاً گروهی کوچک در جامعه ایران است و ۴.۴ درصد خانوارها را شامل می‌شود، اما در سال ۲۰۲۴ جمعیت آن بیش از دو برابر می‌شود و از سهم ۱۴.۵ درصدی در جامعه ایران برخوردار خواهد شد. چنین افزایشی در جمعیت خانوارهای بالای درآمد ۵۰ هزار دلار در سال بدان معناست که خانوارهای بیشتری می‌توانند کالاهای لوکس و گران‌قیمت را خریداری کنند و لذا بازار بزرگ‌تری برای فعالیت‌های خرده‌فروشی پدید می‌آید. این تحولات نشان می‌دهد فرصت‌های تازه‌ای برای فعالان بخش کالاهای لوکس به وجود خواهد آمد.

۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha