تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار جهانی نفت

یک کارشناس نفتی گفت: انتخاب یک رئیس جمهور دموکرات یا جمهوری خواه در آمریکا تاثیر مستقیمی بر بازار نفت خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید حسینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما افزود: مهمترین فرقی که صنعت نفت در آمریکا با سایر کشورها دارد این است که این صنعت در آمریکا خصوصی است و دولت به شرکت‌های خصوصی اجازه داده است همه فرآیند اکتشاف، استخراج، بهره برداری و فروش نفت را انجام دهند و دولت از آن‌ها مالیات می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این سیاست باعث شده تا برخی از استان‌های مرکزی و نفت خیز ایالات متحده همواره طرفدار جمهوری خواهان باشند و از طرف دیگر استان‌های بزرگتر همچون کالیفرنیا، نیویورک و واشنگتن که مصرف کنندگان نفت هستند به دموکرات‌ها متمایل باشند.

آقای حسینی گفت: این تضاد منافع سیاست جمهوری خواهان و دموکرات‌ها را در قبال حمایت از صنعت نفت متفاوت ساخته است بنابراین اگر یک رئیس جمهور از حزب جمهوری خواه برسر کار آید قطعا با حمایت از تولیدکنندگان نفت در آمریکا موجب افزایش تولید و به طبع آن افزایش عرضه این کالای راهبردی به بازارهای جهانی خواهد برد.

این کارشناس صنعت نفت با بیان این که در دولت ترامپ با حمایت از تولیدکنندگان نفت آمریکا تولید این کشور از ۸/۵ بشکه به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافت، افزود: آقای ترامپ همه تاکیدش را بر حمایت از تولید نفت در آمریکا گذاشت و حتی فشارهایی که به ایران و ونزوئلا آورد را نیز در همین راستا بود تا راه را برای ورود نفت مازاد آمریکا به بازارهای جهانی باز کند.

وی گفت:، اما اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا شود قطعا چرخش کاملی در سیاست‌های آمریکا در قبال نفت خواهیم داشت.

حسینی در تشریح بیشتر این دیدگاه افزود: از آن جا که دموکرات‌ها علاقه مندی بیشتری به مسایل زیست محیطی نشان می‌دهند بنابراین پیش بینی می‌شود آقای بایدن در نخستین اقدام‌ها توسعه صنعت نفت شیل که محیط زیست را به خطر می‌اندازد متوقف کند؛ همچنین در بسیاری از میادین همچون خلیج مکزیک که برداشت نفت محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد، با وضع مالیات‌های جدید و افزایش عوارض همراه خواهد شد بنابراین پیش بینی می‌شود توسعه صنعت نفت در آمریکا کند و تولید آن کاهش می‌یابد.

این کارشناس نفتی ادامه داد: با کاهش تولید نفت آمریکا به نظر می‌رسد عرضه نفت مازاد در بازارهای جهانی کاهش یافته و به طبع آن قیمت نفت نیز متعادل‌تر شود.

آقای حسینی در خصوص تاثیر سیاست‌های نفتی آمریکا بر صنعت نفت کشورمان هم گفت: در دوران تحریم نفت ایران آمریکایی‌ها با عرضه نفت مازاد خود به بازارهای سنتی نفت ایران همچون هند و چین تلاش کرده اند تا جای ما را در بازار نفت بگیرند و از آن جایی که نفت آمریکا از نظر قیمتی مقرون به صرفه‌تر برای خریداران است رقابت در این بازار با آن‌ها سخت بود، اما با تغییر سیاست‌های نفتی و کاهش تولید نفت در آمریکا می‌توان امیدوار به بازگشت بازارهای نفت ایران بود.

وی افزود: البته سیاست دموکرات‌ها همکاری بین المللی در زمینه تنظیم بازار نفت و متعادل کردن عرضه و تقاضا را کاهش می‌دهد و از آن جا که آمریکایی‌ها نقش کمرنگ تری در بازار نفت ایفا خواهند کرد تمایلی به همکاری با دیگر کشورها از جمله اعضای اوپک برای کنترل عرضه نخواهند داشت. 

۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 5333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha