سیگنال‌ مهم بانک مرکزی به بازار سهام

اقدام بانک مرکزی به خرید ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بین بانکی، نشان از این دارد که بانک مرکزی فعلا تصمیمی برای افزایش نرخ سود سپرده ندارد و سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه است. با توجه به ارزندگی نمادهای کامودیتی محور، اصلاح زیادی در این مدت داشته اند، نحوه معاملاتشان و قدرت خریدی که در دو روز آخر هفته گذشته در این نوع صنایع شاهد بودیم، این بهبود معاملات می‌تواند ادامه دار باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تابناک؛ تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هفته جاری انتخابات آمریکا را پیش روی داریم و روند بازار در این هفته نیز بستگی زیادی به نتایج آن دارد. ابهام در مورد نتیجه انتخابات آمریکا، در کنار تایید و تکذیب قیمت گذاری فولاد، موجب کاهش اعتماد به بازار و خروج پول شد.

 شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۱۲۴ هزار واحد کاهش داشت. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (سی ام مهر ماه) با عدد یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (هفتم آبان ماه) به یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۹۳ هزار و ۸۷۲ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۷۹ هزار و ۹۶۷ واحد و شاخص نرخ (هم‌وزن) از ۲۵۸ هزار و ۳۱ واحد به عدد ۲۴۶ هزار و ۹۰۵ واحد رسید.

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای تولید نیروی برق آبادان، ایران خودرو، بهساز کاشانه تهران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌گذاری سیمان تامین در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، سایر واسطه‌گری‌های مالی و قند و شکر با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

.

هفته پیش روی روند بورس چگونه خواهد بود؟

رویا ذبیحی سامانی، مدیرپرتفوی مشاورسرمایه گذاری مدبران هما  گفت: در هفته جاری انتخابات آمریکا را پیش روی داریم و روند بازار در این هفته نیز بستگی زیادی به نتایج آن دارد. ابهام در مورد نتیجه انتخابات آمریکا، در کنار تایید و تکذیب قیمت گذاری فولاد، موجب کاهش اعتماد به بازار و خروج پول شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، بازار در سردرگمی باشد و سمت و سوی خاصی نداشته باشد.

ذبیحی سامانی ادامه داد: در صورت افزایش احتمال انتخاب ترامپ، گمانه زنی‌ها به افزایش قیمت دلار بیشتر شده و نمادهای کامودیتی محور با اقبال روبه رو می‌شوند.

در صورت انتخاب بایدن، امید به توافق برجام بیشتر شده، قیمت دلار کاهشی خواهد بود. با انتخاب بایدن، احتمال افزایش صادرات نفت ایران افزایش یافته و می‌تواند منجر به کاهش قیمت نفت و نرخ فروش شرکت‌های پتروشیمی شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: در کنار این موارد، اقدام بانک مرکزی به خرید ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بین بانکی، نشان از این دارد که بانک مرکزی فعلا تصمیمی برای افزایش نرخ سود سپرده ندارد و سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه است. با توجه به ارزندگی نمادهای کامودیتی محور، اصلاح زیادی در این مدت داشته اند، نحوه معاملاتشان و قدرت خریدی که در دو روز آخر هفته گذشته در این نوع صنایع شاهد بودیم، این بهبود معاملات می‌تواند ادامه دار باشد. اما این نکته را هم باید در نظر بگیریم که شروع پیک دوم کرونا و قرنطینه‌ها در کشورهای مختلف، منجر به کاهش قیمت‌های جهانی و هم چنین کاهش فروش صادراتی شرکت‌ها همانند اوایل سال می‌شود.

محمد بامودت، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: در هفته گذشته شاهد تعادل نسبی در معاملات بازار سهام بودیم، پس از چند روز جمع آوری صفوف فروش بازار در نهایت در روز چهارشنبه، شاهد بسته شدن معاملات در دامنه مثبت در بسیاری از سهام بازار بودیم، هم چنین مازاد سرانه خرید حقیقی نسبت به فروش که به ارقام بالای منفی پانزده میلیون تومان نیز رسیده بوده در پایان هفته گذشته به منفی دو میلیون رسید که نشان از برگشت نسبی اعتماد سرمایه گذاران به بازار دارد.

وی افزود: از طرف دیگر، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف محدودیت‌های اعمال شده روی معاملات روزانه و معاملات الگوریتمی، افزایش سقف خرید سهام در صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و هم چنین افزایش ضریب تضمین اعتبار، نشانگر آن است که نهاد ناظر نیز به ثبات بازار باور پیدا کرده است.

بامودت ادامه داد: رسیدن نسبت قیمت به درآمد بسیاری از نمادهای گروه پتروشیمی، معدنی و فلزات به دامنه ۵ تا ۷ و رسیدن نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی‌ها در هولدینگ بزرگ به زیر ۶۰ درصد نشان از جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاری دارد که به نظر نهاد ناظر و معامله گران در هفته گذشته بر این موضوع صحه گذاشتند.

از سوی دیگر، در پایان هفته گذشته، شاهد خرید اوراق توسط بانک مرکزی در بازار بین بانکی بودیم که می‌تواند نشانگر تحقق وعده ریاست بانک مرکزی مبنی بر تعدیل نرخ بهره بین بانکی باشد و در صورت ادامه این روند، خبر بسیار مثبتی برای بازار است.

در کنار عوامل مثبت ذکر شده بازار هم این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: چنان عدم قطعیت ناشی از انتخابات آمریکا را در پیش روی خود می‌بیند تا زمان مشخص شدن نتایج به نظر امکان شکل گیری روند قوی در بازار وجود ندارد. علاوه بر موضوع فوق در سطح جهانی، شروع موج دوم کرونا و تشدید محدودیت‌ها می‌تواند بازار کامودیتی‌ها را در کوتاه مدت متاثر کند و تاثیر منفی بر نمادهای مرتبط در بازار سرمایه داشته باشد. چنانچه پیداست مجموعه‌ای از عوامل متعدد و متضاد در حال حاضر بازار را متاثر کرده اند که به نظر امکان شکل گیری یک رالی قوی در بازار را کم می‌کنند، اما برآیند شرایط، نشانگر بهبود معاملات در هفته جاری نسبت به هفته‌های قبل است.

۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 5297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha