«سامانه جامع تجارت» اینترنتی است ولی تلفنی کار راه می اندازد!/ سامانه‌هایی که همدیگر را نقض می‌کنند!

سامانه جامع تجارت راه اندازی شده بود تا تمام فعالیت‌های مرتبط با تجارت در قالب یک پنجره واحد انجام شود اما نه تنها این هدف محقق نشد بلکه تجار می‌گویند که برای پیگیری اموری که در سامانه درخواست آن را ارسال کرده‌اند، باید با کارشناسان مربوطه تماس بگیرند تا به پرونده‌شان رسیدگی شود که این رویه با روح طراحی سامانه کاملا مغایر است.

 گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شده بود تا سنگ‌های مسیر تجارت را از جلوی پای بازرگانان بردارد اما گویا این سامانه با اشکالات فراوانی که دارد، خود سنگی بزرگ پیش پای تجار است به حدی که بسیاری از تجار حوصله صحبت کردن درباره آن را هم ندارند.

بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که مسئولان وزارت صمت منتشر کرده بودند، قرار بود سامانه جامع تجارت شامل بخش‌های مختلف باشد. سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه شناسه کالا، سامانه سنجش و اعتبار و رتبه‌بندی، پرتال ارزی با نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما، سامانه جامع حمل و نقل و سامانه جامع امور گمرکی قرار بود تحت یک پنجره واحد و هماهنگ فعالیت کنند تا سرعت نقل و انتقال اسناد و مدارک بیشتر شود و فرآیندها در کمترین زمان ممکن انجام شود اما گویا سامانه تجارت به این اهداف دست پیدا نکرده است.

* تفکیک سامانه گمرک

تجار می‌گویند کمی پس از رونمایی از سامانه جامع تجارت، گمرک اعلام استقلال می‌کند و آنها دیگر نتوانسته‌اند از مسیر سامانه جامع تجارت، فعالیت‌های گمرکی خود را انجام دهند. سال گذشته نقل و انتقالات ارزی در سامانه جامع تجارت در یک مقطع ۱۵ روزه دچار اختلال شده بود و فعالان بخش بازرگانی نمی‌توانستند از این مسیر ارز نیمایی تهیه کنند و فرآیند تجارت آنها مختل شده بود. این روزها که بحث کارت بازرگانی و تخلفات این حوزه داغ است، تجار برای انجام کارهای کارت بازرگانی باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند اما حوصله این کار را ندارند و برخی از تجار هم خود راسا به سامانه مراجعه نمی‌کنند و نیروهایی برای سر و کله زدن با سامانه‌ای که گویا کارها را پیچیده‌تر کرده است، استخدام کرده‌اند به همین دلیل کسی به راحتی زیر بار صحبت کردن درباره معایب و مشکلات سامانه جامع تجارت نمی‌رود.

* نیاز به تماس تلفنی برای پیگیری امور

جمال رازقی جهرمی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در گفتگو با رادار اقتصاد درباره مشکلات سامانه جامع تجارت عنوان می‌کند: هنوز مشکلات این سامانه کامل برطرف نشده است. البته مشکلات قبلی را ندارد و آن مشکلات برطرف شده است اما هنوز خیلی مشکل دارد.

او اضافه می‌کند: من ریز مشکلات را باید چک کنم، ببینم امروز چه اتفاقاتی افتاده است. بایستی سئوال کنم و به شما بگویم که سامانه امروز چه مشکلاتی داشته است. من که در سایت ورود نمی‌کنم. بچه‌های صدور کارت ما به سایت ورود می‌کنند.

رازقی جهرمی می‌گوید: آخرین خبری که دارم، خیلی از مشکلاتی که سامانه داشته حل شده است ولی هنوز هم خیلی مشکل دارد. این سامانه کار فعالان اقتصادی را به سختی راه می‌اندازد. مثلا می‌گویند الزاما باید برای پیگیری انجام کار، تماس بگیریم. اگر سایت است، چرا باید برای پیگیری کار تماس بگیریم؟

به گفته او با راه‌اندازی سایت فقط امکان امضای دستی از بین رفته است اما سایت کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد که افراد برای پیگیری کار مجبورند با کارشناسان تماس بگیرند. این مشکلی است که از نگاه رئیس اتاق بازرگانی شیراز باید حل شود.

* استفاده از پتانسیل سامانه جامع تجارت برای توسعه صادرات

سامانه‌ای که برای انجام یک کار ساده نیاز به تماس تلفنی دارد و به گفته حمید زاد بوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران قرار است برای تعامل ایران با دنیا مورد استفاده قرار گیرد.

حمید زادبوم در گفتگو با اکسپورتنا با اشاره به طراحی راهبرد ملی صادرات در هشت گروه کالایی به کمک مرکز تجارت بین‌الملل به استفاده از سامانه جامع تجارت برای توسعه صادرات ایران خبر می‌دهد. جمله‌ای که اندکی بعد از انتشار این خبر در اکسپورتنا، اصلاح می‌شود و به نقل از زادبوم می‌آید که برای توسعه صادرات ایران از نظر کارشناسان بین‌الملل استفاده خواهیم کرد. در حالی که در تیتر خبر اکسپورتنا همچنان تلاش برای تقویت سامانه جامع تجارت به منظور تسهیل صادرات باقی مانده است، جمله مربوط استفاده از سامانه جامع تجارت برای صادرات تغییر می‌کند. آیا سامانه‌ای که در ایران هم برای انجام امور بازرگانان دارای مشکل است، می‌تواند برای تجارت بین‌المللی استفاده شود؟ چرا مشکلات سامانه جامع تجارت حل نمی‌شود؟

* سامانه‌هایی که همدیگر را نقض می‌کنند

علی شریعتی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره مشکلات سامانه جامع تجارت به رادار اقتصاد می‌گوید: من خیلی با این سامانه سر و کار ندارم اما چند نکته مصداقی درباره این سامانه می‌توان مطرح کرد.

او ادامه می‌دهد: یک دیدی که بین تجار وجود دارد، این است که در ایران سامانه‌های زیادی ایجاد می‌شود و متاسفانه این سامانه‌ها مثل بخشنامه‌ها همدیگر را نقض می‌کنند. به عنوان مثال برای دریافت بسته حمایتی صادرکنندگان کل اطلاعاتمان را در سامانه صنوبر ثبت کردیم بعد گفتند که سازمان تجارت اعلام کرده است که یک جای دیگر اطلاعات ثبت کنید. صمت یک سامانه دیگر معرفی کرد و بانک توسعه تجارت هم سامانه دیگری را برای ارائه این بسته در نظر داشت.

شریعتی می‌گوید: دوستان سعی می‌کنند سامانه‌هایی که با آن آشناتر هستند را معرفی کنند. این موردی بود که من خودم مشاهده کردم.

او یادآور می‌شود: ما یک فوبیایی از سامانه داریم به این دلیل که هر سامانه‌ای یک منطق دستوری و رفتاری در آن نهفته است. وقتی منطق خیلی عملیاتی نیست و مورد تایید همه اعضای تصمیم گیرنده یا زنجیره ارزش نیست، این سامانه موثر نخواهد بود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ادامه می‌دهد: در بخش دارو به دلیل آنکه بخشی از این صنعت ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند، یک سامانه رصد دارو طراحی شده است. برای اینکه بدانند دارو کجا توزیع شده و نحوه ارائه آن چگونه است. اگر همه در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند خیلی از قاچاق‌ها جلوگیری می‌شود اما گاهی برخی در این سامانه به خاطر منافع یا اقدامات سلیقه‌ای ثبت نام نمی‌کنند. مسلما اگر یک سامانه مورد علاقه کاربر نباشد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

او درباره اینکه چرا باید برای پیگیری امور ثبت شده در سامانه تماس تلفنی گرفته شود، عنوان می‌کند: این یک مسئله فرهنگی است. در ایران پیامک می‌زنند و اعلام می‌کنند که فلان چیز را ایمیل کردیم. اینکه تمام اطلاعات خود را وارد سامانه‌ای بکنیم و بعد زنگ بزینم بگوییم نتیجه کار ما چه شد و سیستم خودبه‌خود کار خود را انجام ندهد، در مثبت‌ترین حالت این است که افرادی که می‌آیند تلاش می‌کنند که با سیستمی که بلد هستند کار کنند.

شریعتی اضافه می‌کند: بسیاری از این سیستم‌ها عمر طولانی ندارند. عمر آنها محدود است و در حال حاضر که آخر دولت است، ممکن است این سیستم کنار گذاشته شود. دولت بعدی بیاید و فامیلی داشته باشد که خط فکری دیگری برای یک سیستم متفاوت داشته باشد و سیستم دیگری را طراحی کند که شرایط را برای کاربر تغییر می‌دهد.

او درباره اظهارات زادبوم برای استفاده از سامانه جامع تجارت برای توسعه صادرات بیان می‌کند: آقای زادبوم انسان وارسته‌ای هستند و می‌خواهند از امکانات استفاده کنند. ما نمی‌توانیم توسعه صادرات خاصی را با این سامانه بدهیم.

انتهای پیام/

۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 5291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha