اپلیکیشن هایی که باید از گوشی موبایل خود حذف کنید

محققان امنیتی ۲۱ برنامه تبلیغاتی مخرب را در گوگل پلی کشف کردند که خود را در قالب اپ بازی پنهان کرده‌اند. مرکز افتا از کاربران خواست در صورت وجود این برنامه ها، آنها را از گوشی خود حذف کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از معاونت بررسی مرکز افتای ریاست جمهوری، محققان امنیتی ۲۱ برنامه تبلیغاتی مخرب را در گوگل پلی ( Google Play ) پیدا کردند که خود را در قالب برنامه‌های بازی پنهان کرده‌اند. این برنامه‌ها دارای ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و مخفی بوده و دارای عملکردهای ضد اینستال و فرار هستند.

این ۲۱ برنامه بازی مورد نظر، بیش از ۸ میلیون بار دانلود شده‌اند. این برنامه‌ها به همراه نرم افزارهای تبلیغاتی می‌آیند که بخشی از خانواده HiddenAds هستند.

این نرم افزارهای تبلیغاتی به صورت بالقوه برنامه‌های ناخواسته است که نرم افزار تبلیغاتی نامیده می‌شوند و شما را به وب‌سایت‌های مخرب هدایت می‌کند و اطلاعات کاربران را جمع آوری می‌کند. علاوه بر درآمدزایی ، این برنامه‌های مخرب تبلیغاتی همچنین می‌توانند به طور مخفیانه نوار ابزار جدید ناشناس، برنامه‌های افزودنی را ایجاد کنند و صفحه Home را تغییر بدهند.

همچنین کاربران گزارش کردند که آن‌ها با تبلیغاتی که بازی‌ها را در YouTube ترغیب می‌کرد مورد هجوم قرار گرفتند و مجرمان اینترنتی مخاطبان جوان را هدف قرار داده‌اند.

گوگل تمام تلاش خود را برای محافظت از play store در برابر برنامه‌های مخرب انجام می‌دهد، اما با این وجود، برنامه‌های مخرب همچنان راه‌های جدیدی برای پنهان کردن هدف واقعی خود پیدا می‌کنند.

Jakub Vávra، تحلیلگر تهدید در Avast، می‌گوید: کاربران باید هنگام دانلود برنامه‌ها روی تلفن‌های خود هوشیار باشند و به آن‌ها توصیه می‌شود مشخصات برنامه‌ها، نظرات درج‌شده دیگران را بررسی کنند و مراقب درخواست‌های ارسال شده به دستگاه شان باشند.

Avast برنامه‌های مخرب موجود در play store را به Google گزارش داده است. لیست برنامه ها در این لینک آمده است.

مرکز افتا با تاکید بر اینکه کاربران این ۲۱ اپلیکیشن را باید ازگوشی خود حدف کنند، در این باره راهکارهای پیشنهادی ارائه داده است:

- دستگاه تلفن همراه خود را با جدیدترین بروزرسانی‌های نرم افزار از منابع مجاز به روز نگه دارید.
- Google Play Protect را فعال کنید.
- برنامه‌های تلفن همراه را از منابع غیررسمی یا غیر مجاز دانلود نکنید. اکثر برنامه‌های معتبر Android در Google Play در دسترس هستند.
- همیشه این مسئله را در نظر بگیرید که آیا باید به برنامه خاصی مجوزهای درخواست شده را بدهید یا نه.
- اگر نسبت به نصب برنامه شک داشتید، قبل از نصب آن روی دستگاه تان، امضای APK و هش را در منابعی مانند VirusTotal بررسی کنید.
- برای افزایش امنیت از راه‌حل‌های شناسایی تهدیدات تلفن همراه استفاده کنید.

۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 5249
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha