بازارهای مالی اروپا نگران بی‌ثباتی در آمریکا هستند

بالاگرفتن اختلافات سیاسی در آمریکا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، با نگرانی از سوی بازارهای مالی اروپا دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تحولات روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب شده است که کارشناسان در مورد ادامه ثبات سیاسی و اقتصادی ایالات متحده ابراز تردید کنند. از جمله مواردی که به نگرانی ها دامن زده است، ادعای پیروزی زودهنگام «دونالد ترامپ» در انتخابات روز گذشته است. وی خود را برنده اعلام کرده و گفته است که از دادگاه عالی ایالات متحده می خواهد ادامه روند شمارش آرا را متوقف کند.

تارنمای رادیو آلمان امروز نوشت: در ایالات متحده ممکن است اختلافات طولانی در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته باشد. اقتصاددانان در آلمان با نگرانی این موضوع را پیگیری می کنند و از پیامدهای مهلک آن برای اقتصاد جهانی واهمه دارند.

بر این اساس اوایل صبح امروز در اروپا بازارهای سهام از جمله لندن، پاریس و فرانکفورت زیان هایی را ثبت کردند. در معاملات اولیه، شاخص معیار آلمان (Dax) در ابتدا به ۱۱، ۸۴۸ واحد کاهش یافت و سپس به طور قابل توجهی افزایش یافت. در حوالی ظهر این شاخص با مثبت ۰.۰۲ درصد و ۱۲.۰۹۱ واحد بسته شد. تحلیلگران این نوسانات را بیان کننده عدم اطمینان و تشدید نگرانی در بین سرمایه گذاران دانستند.

در واقع نگرانی های زیادی وجود دارد که اختلافات حقوقی در مورد نتیجه انتخابات می تواند خلا رهبری را در ایالات متحده ایجاد کند. موسسه اقتصاد آلمان (IW) در کلن در حالی در خصوص این موضوع هشدار می دهد که اقتصاد جهانی پیشتر به شدت تحت تأثیر همه گیری کرونا قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان موسسه اقتصاد آلمان ثبات باید از مرکز اقتصادی آمریکا و مدیران آن ظهور کند و نتیجه انتخابات باید به سرعت روشن شود، از این رو با نتایج ضعیف انتخابات باید شاهد تشدید این نگرانی ها در بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا و اروپا بود.

از سوی دیگر موسسه تحقیقات اقتصادی لایبنیتس (RWI) در شهر اسن هفته ها یا حتی ماه های دشواری را برای اقتصاد جهانی پیش بینی می کند. «کریستوف اشمیت» مدیر این موسسه می گوید فعالان اقتصادی فعلا خویشتندار مانده و منتظرند تا ببینند وضعیت چگونه پیش می رود.

«کارستن برتزسکی» اقتصاددان ارشد بانکی در آلمان و اتریش نیز پیش بینی می کند که در آینده نزدیک باید انتظار هیجان، ناآرامی و عدم اطمینان بیشتری در بازارهای مالی را داشت.

کارشناسان همچنین پیامدهای منفی را برای بورس های سهام در هنگ کنگ و چین می بینند. به گفته «توماس آلتمن» از موسسه پژوهشی QC Partners در فرانکفورت، حضور ۴ سال دیگر ترامپ بر سر قدرت، عادی سازی روابط تجاری بین آمریکا و چین را بسیار دور از دسترس می کند و مناسبات این دو کشور همچنان تحت تأثیر تعرفه های تنبیهی در آینده ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر شمارش آرای انتخاباتی در بسیاری از ایالت های کلیدی آمریکا ادامه دارد و میزان آرای نامزدها در برخی از ایالت ها به حدی تنگاتنگ است که اظهار نظر در خصوص برنده نهایی این انتخابات بسیار دشوار شده است.

نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تا این لحظه نشان می دهد، جو بایدن با ۲۳۸ رای الکترال در برابر ۲۱۳ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است و این در حالی است که طبق نتایج اولیه شمارش آرا در ایالت های حساس مانند جورجیا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و میشیگان ترامپ پیشتاز است.

بر اساس آمار منتشر شده در تارنمای «پروژه انتخابات» آمریکا بیش از ۱۰۲ میلیون نفر آرای خود را پیش از موعد به صندوق‌ها انداخته‌اند. ۳۵ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۵۳ نفر آنها به صورت حضوری و ۶۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۸۷ نفر هم به صورت پستی در این انتخابات مشارکت کرده‌اند.

۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
کد خبر: 5224
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha