توسعه و اشتغال در مناطق مرزی با ساخت پالایشگاه های کوچک /پایش اطلاعات مصرف سوخت در بخش های مولد

با گذشت یک سال از احیای مجدد کارت سوخت، این روزها دوباره اخباری مبنی بر افزایش قاچاق سوخت از مرزهای ایران منتشر می شود که نشان می دهد برای کنترل قاچاق سوخت در کنار استفاده از کارت سوخت باید راه کارهای دیگری را نیز مد نظر قرارداد.

گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ۲۸ آبان ماه سال ۹۸ بود که دولت تصمیم به احیای دوباره کارت سوخت و عرضه بنزین به شیوه سهمیه بندی گرفت تا هم مصرف را کنترل کند و هم اینکه بتواند جلوی قاچاق بنزین را بگیرد.

براساس اعلام کارشناسان حوزه انرژی پیش از اعمال طرح سهمیه بندی بنزین روزانه چیزی حدود ۱۰ میلیون لبتر سوخت از کشور قاچاق می شد که عمده علت این امر افزایش نرخ ارز در داخل کشور و تولید بنزین ارزان در کشور بوده است به طوریکه اختلاف قیمت بنزین بین ایران و کشور پاکستان حدود ۶ هزار تومان در هر لیتر بود.

در سفر اخیری که رئیس مجلس به مرزهای شرقی ایران داشت موضوع قاچاق سوخت را مورد بررسی قرار داد و گفت باید با تشکیل بازارچه های مرزی باید کاری کنیم تا معضل اشتغال در این مناطق برطرف شود.

براساس پیگیری های صورت گرفته خبرنگار پایگاه رادار اقتصاد با وجود آنکه تقریبا یک سال از احیای کارت سوخت در مصرف بنزین می گذرد ولی ظاهرا افزایش نرخ ارز در این ماه ها موجب شده تا دوباره قاچاق سوخت از مرز های شرقی و غربی کشور رونق بگیرد.

به طوریکه هر از گاهی اخباری مبنی بر کشف و ضبط محموله های قاچاق توسط نیروهای مرزبانی منتشر می شود.

اگرچه قاچاق سوخت از طریق انتقال کارت ها به مناطق مرزی کاهش یافته است اما بدلیل عدم نظارت در فرایند انتقال سوخت از پالایشگاه تا جایگاه های عرضه سوخت بخشی از قاچاق در از این مسیر صورت می گیرد که نیاز به پایش و کنترل دارد.

در دوران مسئولیت مصطفی کشکولی بر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران قرار بود طرحی در این زمینه اجرا شود و نفتکش هایی که از پالایشگاه خارج می شوند تا به مقصد برسند تحت کنترل و نظارت باشند که اگر این طرح  به طور کامل اجرایی می شد شاید امروز شرایط متفاوت بود.

*کاهش مصرف ۵ میلیون لیتری سوخت فقط از طریق سامانه تجارت آسان

در همین رابطه با جلیل سالاری قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش در دولت دهم و کارشناس این صنعت گفتوگو کرده و از وی در مورد علت عدم اجرای این طرح در دولت دهم پرسوجو کردیم.

وی به خبرنگار رادار اقتصاد گفت:قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در سال ۸۸ وضعیت عرضه سوخت را رصد می کردیم و اقداماتی را انجام دادیم تا بتوانیم مناطقی که بیشترین قاچاق سوخت از انجا انجام می شود را شناسایی کنیم و راه حل هایی برایش پیدا کنیم.

سالاری ادامه داد: در اولین اقدام پیگیری کردیم تا سامانه تجارت آسان را راه اندازی کنیم که با همکاری دستگاه های دیگر از جمله وزارت جهاد کشاورزی، استانداری ها و وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همپنین وزارت نفت و وزارت راه این کار صورت گرفت تا مشخص شود کدام بخش ها چه میزان سوخت نیاز دارند که در این سامانه ثبت شود.

وی تصریح کرد: در همین رابطه دستور العمل هایی تهیه و تدوین شد که هر بخش باید براساس این دستور العمل ها اقداماتی را انجام می داد، فرایند کار به خوبی پیش می رفت تا اینکه با همین اقدامات ابتدایی توانستیم میزان مصرف سوخت را تا حدود ۵ میلیون لیتر کاهش دهیم.

سالاری ادامه داد: در مرحله بعد تجهیزات مورد نیاز کنترلی مصرف سوخت را خریداری کردیم که توسط این تجهیزات مشخص میشد که کدام بخش ها بیشترین میزان مصرف  سوخت را دارند و داده های ان را ذخیره سازی می کرد، این سیستم ها به صورت آفلاین اداره می شد و بنابراین در هر جایی که می خواستیم می توانستیم مورد استفاده قرار دهیم.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در دولت دهم خاطر نشان کرد: براین اساس مشخص شد که کدام بخش ها چه میزان مصرف سوخت دارند و آیا این میزان مصرف طبیعی است یا غیر طبیعی به عنوان نمونه در بخش صنایع بازنگری جدی صورت گرفت که از این محل مصرف سوخت این بخش کاهش پیدا کرد.

این مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ادامه داد:یکی دیگر از اقداماتی که در آن زمان انجام دادیم کنترل مصرف کارت های سوخت بود به طوری که با تدابیر اندیشیده شد مانع از مهاجرت کارت های سوخت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مجموع این اقدامات و همچنین پایش نفتکش های جاده پیما موجب شده بود تا قاچاق سوخت به سمت صفر شدن حرکت کند.

*شرط اول کنترل قاچاق تثبیت نرخ ارز است

سالاری ادامه داد اما موضوع مهم این بود که دولت با توجه به تحریم های سختی که از سوی سازمان ملل اعمال کرده بود توانست نرخ ارز را کنترل کند  که این مسئله برای کنترل قاچاق سوخت بسیار حیاتی است و تا زمانی نرخ ارز تثبیت نشود نباید انتظار داشت که قاچاق سوخت از بین رود.

وی در پاسخ به این سوال که عده ای معتقدند در کنار این اقدامات باید بازارچه های مرزی عرضه سوخت را نیز راه می انداختید و عدم این کار باعث شد تا قاچاق سوخت دوباره شکل گیرد تصریح کرد: این موضوع در جلسات مختلف مطرح شد که مثلا به مرز نشین ها سوخت بدهیم و اجازه دهمی انها از این طریق امرار معاش کنند که من با این موضوع مخالف بودم زیرا معتقدم این کار رسمیت بخشیدن به قاچاق است در صورتی که می توانستیم سوخت را خودمان صادر کنیم و از درامدش در این مناطق برای ایجاد اشتغال سرمایه گذاری کنیم.

موضوع تشکیل بازارچه های مرزی موضوعی نیست که مربوط به امروز و دیروز باشد بلکه سالهاست این موضوع مورد مناقشه مسئولان محلی در مناطق مرزی کشور و مسئولان کشوری بوده و هست به طوریکه در همین دولت دوازدهم یک بار موضوع تشکیل بازارچه های مرزی مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان دولتی اعلام کردند باید این بازارچه ها راه اندازی شود تا مردم بتوانند به طور رسمی اقدام به فروش سوخت کنند و از این طریق کسب درآمد کنند.

اما باز مسئولان فعلی شرکت ملی پالایش و پخش نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند و اعلام کردند این کار رسمیت دادن به کار قاچاق است.

اما کارشناسان حوزه انرژی چیز دیگری می گویند آنها معتقدند اگر می شد برای مناطق مرزی اشتغال زایی کرد چرا تا کنون این کار صورت نگرفته است.

*درامدزایی در مناطق مرزی با راه اندازی پالایشگاه های کوچک

محمدصادق مردانی یکی از کارشناسان حوزه انرژی در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید خوب است بحث قاچاق را از اینجا آغاز کنیم که مقام معظم رهبری برای کسب درامد از راه قاچاق حکم شرعی قطعی دارند. ایشان صریحا اعلام می کنند کسب درآمد از راه قاچاق حرام است.

وی ادامه می دهد: امروز دعوای قاچاق سر کولبر و شوتی نیست بلکه این بنده خدا تنها راه تامین درآمدش این است بنابراین باید به این کار را رسمیت بخشید.

مردانی تصریح کرد: پیشنهاد شفاف من این است که برای حل معضل قاچاق در مناطق مرزی باید پالایشگاه های کوچک ( Mini Rrfinery ) در این مناطق راه اندازی کرد که سه دلیل برای این پیشنهاد دارم اولین دلیل افزایش تولید فراورده در کوتاه ترین زمان ممکن است که می توانیم نیاز های تولید فراورده در استان های مرزی را برطرف کنیم و هزینه حمل ندهیم که از جنوب کشور فراورده را به سمت شرق و غرب کشور برسانیم. اما دلیل دوم و سوم کنترل و تامین امنیت این مناطق است  و حاکمیت می تواند یک نظارت دقیق بر این مناطق داشته باشد به طوریکه می توان فراورده های تولید شده را با قیمت منطقی به این افراد فروخت و انها این سوخت را صادر کنند که هم درآمد خوبی برای این افراد ایجاد می شود که حلال است و هم برای مناطق مرزی و استانهای مرزی درآمد ایجاد خواهد شد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد من به طور قطع می گویم که پاکستان، افغانستان، کردستان عراق، کشور عراق خودشان از این کار استقبال خواهند کرد و درآمد ارزی ایران نیز افزایش خواهد یافت به این شرط که وقتی بنزین را به این افراد می دهیم بگوییم فقط برای ما یورو بیاور که این اتفاق رخ خواهد داد و موجب تحول و ابادانی منطقه های مرزی نیز خواهد شد.

مردانی در پاسخ به این سوال که مسئولان وزارت نفت مخالف این موضوع هستند به این دلیل که نباید به قاچاق فراورده رسمیت بخشید گفت: اگر این کار صورت بگیرد دیگر قاچاقی صورت نخواهد گرفت و در ثانی اگر مسئولان دولتی می توانستند با صادرات و کسب درآمد برای این مناطق اشتغال زایی کنند چرا تا کنون این کار را انجام نداده اند.

وی ادامه داد: در طول سالهای بعد از انقلاب این موضوع مطرح بود که پول از مرکز به شهر ها و استان های مرزی برود و این شهر ها را توسعه دهد آیا واقعا این اتفاق رخ داده است؟ من به طور قطع می گویم از تهران تا استان مرزی وقتی پول حرکت کند حد اقل ۵۰ درصدش در طول مسیر انحراف پیدا می کند و در نهایت ۲۰ درصد به مقصد می رسد. بنابراین باید روش خود را تغییر دهیم.

مردانی ادامه داد: همین الان شما منطقه عسلویه را ببینید منطقه ای که گاز کل کشور را تامین می کند اما خودش گاز ندارد واقعا خنده دار نیست؟ خاک عسلویه خاک سمی است و از نظر محیط زیست مشکل دارد چرا در این زمینه تدبیری صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این کار رسمی کردن قاچاق نیست بلکه یک نوع اشتغال زایی است که می تواند جلوی قاچاق را بگیرد و همچنین در نهایت تولید فراورده در کشور افزایش می یابد که برای کشور در آمد زایی خواهد داشت.

انتهای پیام/

۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 5192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha