بهای برق در نروژ از صفر پایین‌تر آمد

قیمت برق نروژ در داخل و اطراف اوسلو و کریستیان‌ساند در اولین ساعات روز دوشنبه تا محدوده منفی پایین آمد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اویل پرایس، قیمت برق در بخش‌هایی از نروژ برای دومین بار در تاریخ به زیر صفر رسید. شهروندان جنوب نروژ پول می‌گیرند تا برق مصرف کنند چون تولیدکنندگان برق در زمان منفی شدن قیمت آن باید برای فروش برق پول بپردازند.

 طبق گفته رسانه‌های نروژ، قیمت برق در داخل و اطراف اوسلو و کریستیان‌ساند در اولین ساعات روز دوشنبه تا محدوده منفی پایین آمده بود.

این دومین بار در تاریخ نروژ است که قیمت برق به زیر صفر می‌رسد. قیمت برق در اوایل جولای در نروژ به مدت یک ساعت منفی شد. برخی از دلایل منفی شدن قیمت نفت در آن زمان عبارت بودند از: بارش برف زیاد در کوهستان‌ها، صادرات محدود برق و آغاز تعطیلات تابستانی که طی آن مصرف برق نروژی‌ها به پایین‌تر از حد معمول می‌رسد.

ولی تحلیلگران می‌گویند منفی شدن قیمت برق در روز دوشنبه نتیجه بارندگی‌های شدید و وزش باد طی هفته‌های اخیر و واردات بالای برق هسته‌ای از سوئد بوده است. دمای هوای بالاتر از حد طبیعی در شمال نروژ هم باعث کاهش تقاضا برای برق شده است.

متخصصان انتظار دارند قیمت برق با فرا رسیدن زمستان افزایش یابد. نروژ بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در غرب اروپاست ولی 99 درصد برق مصرفی خود را از انرژی آب به دست می‌آورد. انرژی آب حدود یک ششم عرضه برق در دنیا را برعهده دارد.

آمار نشان می‌دهد 91.2 درصد از تولید برق نروژ در سپتامبر 2020 با انرژی آب صورت گرفته است. باد مسئول 7.1 درصد از تولید برق در این کشور است و انرژی حرارتی 1.6 درصد را تشکیل می‌دهد.

۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 5154
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha