وعده بازگشایی پالایشی یکم در هفته آینده

معاون سازمان خصوصی‌سازی از بازگشایی معاملات صندوق پالایشی یکم، دومین ETF دولتی در هفته آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورسان؛ حسن علائی، معاون واگذاری سهام و بنگاه‌ها در سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه دو نماد شپنا و شتران در زمان پذیره‌نویسی این ETF افزایش سرمایه داشته‌اند، گفت: «اصلاحیه‌ای روی مصوبه هیئت وزیران در خصوص صندوق پالایشی یکم زده شد تا سهام جایزه این دو نماد در پورتفوی صندوق پالایشی یکم قرار گیرد. تصویب این اصلاحیه موجب تاخیر در بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم شد.»

علائی در ادامه خبر داد که هیات وزیران این اصلاحیه را دیروز تصویب کرده است و از این رو تغییر پورتفوی پالایشی یکم ظرف روزهای آینده انجام و حداکثر تا پایان هفته بعد خرید و فروش سهام پالایشی یکم آغاز خواهد شد.

معاون خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که آیا جو عمومی بازار و شرایط معاملات موجب به تعویق افتادن بازگشایی پالایشی یکم نمی‌شود، گفت: «خیر. انجام معاملات این صندوق ربطی به جو بازار ندارد.» او همچنین برخی گمانه‌ها در خصوص افزایش تخفیف به خریداران پالایشی یکم را رد کرد و گفت: «تخفیف‌ ۳۰ درصدی اعمال شده و قابل تغییر نیست.»

با وجود اینکه تخفیف ابتدایی ۲۰ درصدی، بعد از پایان پذیره‌نویسی به ۳۰ درصد افزایش یافت، اما کاهش قیمت نمادهای پالایشی موجب شد که نه تنها تمام این تخفیف ۳۰ درصدی محو شود، بلکه خریداران واحدهای این صندوق پیش از بازگشایی نماد آن در بازار سهام، در محدوده زیان قرار بگیرند.

جو بازار اجازه بازگشایی می‌دهد؟

صندوق پالایشی یکم شامل سهام چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است. مهلت پذیره‌نویسی در صندوق پالایشی یکم آخر شهریور به پایان رسید. از این رو و بر اساس قانون، معاملات نماد این صندوق باید از ابتدای ماه جاری آغاز می‌شد.

در حالی که برخی نشستن افزایش سرمایه در پورتفوی این صندوق را موجب تاخیر در بازگشایی نماد آن می‌دانند، برخی نیز بر این باورند که پالایشی یکم مانند شستا به دلیل جو بد بازار بسته مانده است. از این رو با وجود وعده معاون خصوصی‌سازی در خصوص بازگشایی نماد «پالایش» در هفته آینده، ممکن است این اتفاق رخ ندهد؛ به خصوص اینکه چنین گمانه‌ای از سوی مدیر صندوق پالایشی یکم نیز مطرح شده است.

داوود رزاقی در حالی که از زمان بازگشایی معاملات این صندوق اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد، گفت: همه منتظر بهبود جو بازار هستند. او همچنین سازمان خصوصی‌سازی را مسئول بازگشایی نماد پالایشی یکم دانست.

از این رو باید منتظر بود و دید وعده معاون خصوصی‌سازی هفته آینده محقق خواهد شد یا ادامه جو بد بازار، پالایش یکم را به سرنوشت شستا دچار خواهد کرد؟

۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 5085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha