حدود ۳۰ درصد تولید گاز جهان تا ۲۰۵۰ از منابع کشف‌نشده خواهد بود

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف اعلام کرد که منابع کشف‌نشده گاز طبیعی حدود ۳۰ درصد از کل تولید گاز طبیعی جهان تا ۲۰۵۰ را تامین خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در بیست‌وپنجمین نشست سالانه نفت و گاز ترکمنستان از طریق ویدئوکنفرانس گفت: گاز طبیعی منبع انرژی مناسبی برای دستیابی به توازن میان ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادی توسعه پایدار است.

وی افزود: گاز طبیعی سبب کاهش شدت تولید کربن و آلودگی ناشی از فعالیت‌های مرتبط با انرژی می‌شود، از دسترسی به انرژی مدرن پشتیبانی می‌کند، دسترسی و اطمینان در تأمین انرژی را بهبود می‌بخشد و منبع انرژی‌ قابل رقابت و مقرون به صرفه‌ای است.

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف اعلام کرد: منابع کشف‌نشده گاز طبیعی حدود ۳۰ درصد از کل تولید گاز طبیعی جهان تا سال ۲۰۵۰ را پوشش می‌دهد و این مسئله نشان‌دهنده پویایی صنعت گاز است.

سنتورین افزود: حدود ۸۰ درصد تولید گاز طبیعی تا اواسط قرن از پروژه‌های جدید فراهم می‌شود و این مسئله اهمیت ادامه سرمایه‌گذاری در بالادست را برجسته می‌کند.

وی ضمن اعلام آمادگی جی‌ئی‌سی‌اف برای تسهیل پروژه‌های اکتشاف در کشورهای مختلف و تولیدکنندگان مهمی مانند ترکمنستان، گفت: این به آن معناست که ذخایر اثبات‌شده کنونی برای تأمین تقاضای روزافزون جهانی کافی نیست.

ترکمنستان به‌عنوان دارنده چهارمین ذخایر بزرگ گاز در سراسر جهان، آغاز به استفاده از ظرفیت گاز طبیعی کرده است که سبب رشد چشمگیر ۱۱.۵ درصدی میانگین رشد اقتصادی این کشور بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۹، گسترش مداوم تولید گاز داخلی، جذب سرمایه‌گذاران و افزایش تبادل دانش و فناوری شده است.

به همین منظور، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف بار دیگر اعلام کرد که این مجمع آمادگی حمایت از صنعت ترکمنستان در جریان روند تبدیل انرژی آینده، دیجیتالی شدن و اقدام‌های اقلیمی این کشور را دارد.

سنتورین تأکید کرد: تخصص و کمک‌های مشترک این مجمع می‌تواند در پیشبرد گسترش صنعت گاز، امنیت انرژی مورد نیاز و ایجاد تنوع در مسیرهای تأمین مؤثر باشد و به تقویت صنعت محلی و سوددهی به شهروندان این کشور کمک کند.

سخنران GECF همچنین به نقش برجسته ترکمنستان به‌عنوان یکی از بنیانگذاران این مجمع که ۲۰ کشور عضو آن دارای ۷۱ درصد ذخایر اثبات‌شده گاز جهان، ۴۵ درصد تولید بازار، ۵۳ درصد خط لوله و ۶۰ درصد صادرات ال‌ان‌جی سراسر جهان هستند، اشاره کرد.

بر اساس تازه‌ترین آمار موجود از امضای چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰، تولید گاز طبیعی در این کشور آسیای میانه ۷۸ درصد افزایش می‌یابد و تا سال ۲۰۵۰ به سطح بیش از ۱۴۱ میلیارد مترمکعب می‌رسد، یعنی نرخ رشد سالانه ترکمستان ۱.۹ درصد خواهد بود.

مهم‌ترین پروژه‌ها در این زمینه شامل تقویت خط لوله ترکمنستان - چین، خط لوله تاپی (TAPI) (ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند) و سایر پروژه‌ها می‌شود.

سنتورین اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب این توسعه از پروژه‌های جدید تأمین می‌شود و جی‌ئی‌سی‌اف کمک زیادی به موفقیت این پروژه‌ها می‌کند.

فراتر از ترکمنستان، برآوردهای جی‌ئی‌سی‌اف نشان می‌دهد که تولید گاز طبیعی بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۵۰ بیش از ۵۰ درصد گسترش می‌یابد، این رشد با وجود آثار کوتاه‌مدت و میان‌مدت همه‌گیری ویروس کرونا کسب خواهد شد.

بر اساس این برآورد، شاهد افزایش تولید در تمام مناطق جهان به استثنای اروپا خواهیم بود که تولید اروپا تا سال ۲۰۵۰، ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت. آمریکای شمالی و خاورمیانه همچنان بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان تولید گاز خواهند بود.

منبع: برنا

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
کد خبر: 5044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha