صف‌ گاز نماد محرومیت در مرزهای شرقی/ مشکلی که ۲۰ سال پابرجا ماند

فقر و محرومیت ساکنان نهبندان در مرزهای شرقی کشورمان را با مشکلات فراوان مواجه کرده و این بار اجرای طرح توزیع هوشمند گاز مایع بسیاری از خانوارهای این شهر را به دردسر انداخته است.

 گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، استان خراسان جنوبی با داشتن ۱۱ شهرستان در گوشه و کنارش علی‌رغم همه اقدامات انجام‌شده با محرومیت‌ها و مشکلات زیادی مواجه است که مردم را به‌خصوص در مناطق مرزی و دورافتاده رنج می‌دهد.

اگرچه گوشه گوشه از شهرستان‌های این دیار کویری مزین به روستاهایی بوده که هرکدام از مردمانش کوله‌ای از رنج را به دوش می‌کشند اما این بار حکایت گزارش ما مربوط به شهرستانی است که رهبر معظم انقلاب در سفر به این شهرستان در شهریورماه سال ۷۸ خواستند نظر مسئولان را به آن جلب کنند تا بار مشکلات مردم منطقه کم شود اما با گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز مشکلات در این شهرستان و روستاهایش موج می‌زند.

مردمانی که در قوانین بی‌حد و نصاب مسئولان می‌سوزند و نمی‌توانند آن‌گونه که می‌خواهند، زندگی کنند. چندی پیش بود که گلایه‌هایی از چندین خانوار نهبندانی، توجه ها را به خود جلب کرد.

گلایه‌هایی که از عدم دسترسی به گاز و مشکلات گازرسانی می‌گفت. بنا به گفته مسئولان در حال حاضر ۸۰ درصد منازل شهر نهبندان اشتراک گاز را دریافت کرده و به گاز شهری متصل هستند. اما حدود ۲۰ درصد خانوارها به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌اند هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند و علی‌رغم گاز کشی شهری، نتوانسته‌اند هنوز اشتراک گاز دریافت کنند.

با اجرای طرح توزیع هوشمند گاز مایع در مناطق روستایی و شهری فاقد گاز در شهریور امسال مشکلات این دسته از خانوارها رنگ جدیدی به خود گرفت.

هرچند مسئولان سامانه «سدف» را به‌منظور ساماندهی و نظارت هر چه بیشتر بر توزیع گاز مایع راه‌اندازی کردند اما این دسته از خانوارها به دلیل گاز کشی شدن شهر نهبندان، با مشکلاتی مواجه شدند.

اگرچه مسئولان باافتخار از یک سال گذشته تاکنون از حل مشکلات گازرسانی در شهرستان نهبندان سخن می‌گویند، اما جای سوال است که بعد از گذشت یک سال، با موج محرومیت این منطقه مردم چگونه باید مشکلشان را رفع کنند.

مشکلات مردمی

یکی از اهالی نهبندان بیان کرد: بسیاری از خانوارهای ساکن در این شهر با مشکلات اقتصادی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

احمد چاهداشی با بیان اینکه گرانی‌های پیش رو عرصه زندگی را بر اهالی تنگ کرده است، گفت: مردم توانایی پرداخت پنج میلیون تومان برای گاز کشی منازل را در این وضعیت اقتصادی ندارند.

خشکسالی‌های چند ساله تمام منابع درآمدی ما در روستا را از بین برده و با دست خالی به نهبندان مهاجرت کرده‌ایم

وی با اشاره به حمایت‌های دولت بیان کرد: دولت پیشنهاد پرداخت وام را می‌دهد اما نمی‌گوید خانواده‌ای که با یارانه زندگی می‌کند، چگونه می‌تواند قسط این وام‌ها را پرداخت کند.

یکی دیگر از اهالی هم در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: خشک‌سالی‌های چندساله تمام منابع درآمدی ما در روستا را از بین برده و با دست‌خالی به نهبندان مهاجرت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی توان پرداخت هزینه‌های انتقال گاز به داخل منزل را نداریم، اظهار کرد: اگرچه دولت با رایزنی مشکل فعلی ما را حل کرده اما از همین‌الان برای سال آینده دغدغه داریم.

راه حلی که پاسخ نداد

رئیس شورای اسلامی شهر نهبندان، مسائل اقتصادی را یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم در این منطقه محروم ذکر کرد و گفت: علی‌رغم اینکه از دو سال گذشته، نهبندان گاز کشی شده اما عده‌ای نتوانسته‌اند از این نعمت برخوردار شوند.

فرشته رشید نژاد با بیان اینکه برخی خانوارها به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌اند منزل خود را گاز کشی کنند، اظهار کرد: جلسات زیادی در راستای رفع مشکل این خانوارها برگزار و مساعدت‌هایی هم شده است.

وی از پرداخت تسهیلات کم‌بهره به این دسته از خانوارها خبر داد و افزود: متأسفانه برخی از افراد از این تسهیلات استقبال نکرده و مشکلشان باقی ماند.

رشید نژاد ادامه داد: بدون شک در شرایط پیش رو با توجه به گرانی مصالح و لوله‌های موردنیاز، این میزان تسهیلات پرداختی هم پاسخگو نیست و باید سطح تسهیلات پرداختی افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی نهبندان با اشاره به اجرای طرح توزیع هوشمند گاز مایع بیان کرد: با رایزنی‌های انجام‌شده این خانوارها در سال جاری برای دسترسی به گاز مشکلی ندارند.

پای صحبت مسئول

فرماندار نهبندان بیان کرد: در حال حاضر ۴۲ نقطه روستایی در نهبندان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

«مجید بیکی» با بیان اینکه عملیات گاز کشی به ۱۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در شهر نهبندان در دست اجرا است، افزود: با اجرای این پروژه‌ها سطح برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار نهبندان به ۸۰ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین ۸۰ درصد منازل شهر نهبندان هم اشتراک گاز دریافت کرده و به گاز شهری وصل هستند.

«بیکی» بیان کرد: به خانوارهای ساکن در روستاهایی که فاقد گاز کشی هستند، ۵۰۰ لیتر کالابرگ سوخت اعلام‌شده که افراد می‌توانند از طریق سامانه سدف به این سهمیه دسترسی پیدا کنند.

تزریق مسکن یک ساله

فرماندار نهبندان بیان کرد: برخی از خانوارها در شوسف، خوانشرف و خونیک سفلی به دلیل گازکشی شدن نهبندان و عدم‌تأیید در سامانه سدف، در دریافت سوخت مایع با مشکل روبه‌رو بودند.

«بیکی» افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده مقرر شد در سال جاری این دسته از خانوارها بتوانند از سوخت مایع برخوردار شوند.

وی بیان اینکه برای رفع مشکلات این خانوارها تسهیلاتی معرفی کرده‌ایم، گفت: به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) پنج میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و یک‌میلیون و ۵۰۰ تومان تسهیلات بلاعوض اعطاشده است.

«بیکی» افزود: همچنین برای دیگر خانوارها از ظرفیت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات لازم کمک گرفته‌شده است.

فرماندار نهبندان بیان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده و مجوز دریافت شده از مرکز، مشکل ثبت‌نام خانوارهای ساکن در یک مکان که تا پیش‌ازاین با یک کد پستی امکان ثبت‌نام در سامانه سدف را نداشتند، رفع شد.

اجرای عملیات گازکشی به ۱۴۹ روستا

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی  بیان کرد: در حال حاضر ۹ هزار و ۷۴۲ خانوار شهری و سه هزار و ۷۰۸ خانوار روستایی در شهرستان نهبندان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

سید محمود هاشمی ادامه داد: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۴۳ درصد جمعیت روستایی در این شهرستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا در شهرستان نهبندان بیان کرد: عملیات گاز کشی به ۱۴۹ روستا در دست انجام است.

امید است با چاره‌اندیشی متولیان، مشکلات پیش روی این نقطه محروم به‌طور ریشه‌ای حل شود در غیر این صورت بر دوش گرفتن کوله‌بار مهاجرت از سوی مردم این مناطق دور از انتظار نیست همچنان که تاکنون نیز موج هشت‌هزارنفری مهاجرت را از این منطقه داشته‌ایم.

انتهای پیام/

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 5031
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha