اکسون موبیل پروژه گاز طبیعی مایع در پاکستان را لغو کرد

شرکت آمریکایی اکسون موبیل طرح ساخت پایانه گاز طبیعی مایع در پاکستان را لغو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از راشاتودی، شرکت بزرگ اکسون موبیل آمریکا طرح خود برای ساخت پایانه گاز طبیعی مایع در پاکستان را لغو کرد.

طبق گفته منابع آگاه، این شرکت آمریکایی همکاری با «انرگاس ترمینال» را متوقف کرده است. انرگاس ترمینال کنسرسیومی متشکل از چندین شرکت از صنایع مختلف از جمله سیمان، منسوجات و برق است.

هدف اکسون موبیل برای پیوستن به این کنسرسیوم، عرضه گاز طبیعی مایع به پاکستان بود. دولت پاکستان به پنج شرکت از جمله اکسون اجازه تأسیس پایانه‌های گاز طبیعی مایع در کشور را داده است ولی هیچ ضمانتی برای آنها ندارد و این شرکت‌ها باید پایانه‌های خود را با مسئولیت خودشان برپا کنند.

سخنگوی شرکت اکسون گفت: «شرکت در حال بررسی تمام اقدامات مناسب برای کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی در کوتاه‌مدت به خاطر شرایط بازار و کاهش قیمت محصولات است. »

این شرکت بزرگ آمریکایی از زمان ورود به پاکستان با مشکلات بسیاری مواجه شده است. اکسون حفاری برای ذخایر نفت و گاز شیل را آغاز کرده و از دولت پاکستان خواسته زمین‌های بیشتری در سواحل کراچی در اختیار آن قرار دهد ولی مقامات پاکستان این درخواست را رد کرده‌اند.

در حال حاضر دو پایانه گاز طبیعی مایع در پاکستان با ظرفیت کل ۱.۳ میلیارد فوت مکعب در روز در حال واردات است تا نیازهای این کشور را تأمین کند، ولی به پایانه‌های بیشتری برای برطرف‌کردن نیاز فزاینده کشور به گاز نیاز است.

طبق تخمین‌های دولت پاکستان، این کشور در سال‌های آینده نیاز به واردات سه میلیارد فوت مکعب در روز گاز دارد. تولید داخلی گاز طبیعی پاکستان با سرعت سالانه ۶ درصد رو به کاهش است، بنابراین مجوز واردات گاز طبیعی مایع به بخش خصوصی هم داده شده است.

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 5012
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha