یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شد/سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در فردو تولید می شود

نمایندگان مجلس یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۹۶ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه علنی یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند.

باید دولت را وادار به دفاع از حقوق ملت کنیم

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور درباره این طرح، با بیان اینکه در برجام تعهدات و تکالیفی برای طرفین تعیین شد، تا زمانی که آمریکا در برجام بود به تعهدات خود عمل نکرد،گفت: با خروج آمریکا از برجام نه تنها تعهدات انجام نشد، بلکه تحریم های بیشتری نیز اعمال شد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا تلاش کرد مکانیسم ماشه را عملیاتی کند، افزود: اگر چه آمریکا در اجرای مکانیسم ماشه موفق نشد، اما اروپایی ها نیز خلاف نظر آمریکایی ها اقدامی نداشتند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: قرار بود سهم ما از برجام رفع کل تحریم ها باشد، اما این اتفاق صورت نگرفت و همه سهم ما از برجام تنها «اینستکس بود» که آن نیز به غذا و دارو ختم شد و عقل و منطق اقتضا می کند که ما نیز مانند طرفین مقابل، عمل کنیم.

ذولنور گفت: در مقابل همه اقداماتی که کشورهای غربی و آمریکا علیه کشورمان انجام دادند، ما کار خاصی نکردیم و محتوای گام های کاهش تعهداتمان هم به طور کامل اجرا نشد و در برخی از جاها، اراده ای برای اجرای آن وجود نداشت.

وی افزود: منافع ملت اقتضا می کند که نمایندگان ملت در یک اقدام مقابله به مثل، دولت را وادار به دفاع از حقوق ملت کنند تا دولت نسبت به رفع تحریم های کمرشکن اقدام عاجل کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در برجام، تعهداتی را اجرا کردیم اما آنان عمل نکردند و در طرح راهبردی برای لغو تحریم ها، تکالیفی برای دولت و دستگاه ها تعیین شده و دولت موظف است که اقدامات سلسله ای در این راستا انجام دهد.

ذوالنور گفت: ابتدا این طرح را به صورت سه فوریتی ارائه کردیم و طی نشست های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به این اجماع رسیدیم که طرح راهبردی اقدام برای لغو تحریم ها باید به صورت یک فوریتی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما نباید مردم را شرطی کنیم و همه باید بدانند که جمهوری خواه و دموکرات سر و ته یک کرباس هستند.

 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به صورت سه فوریتی بررسی شود

در ادامه جلسه، معین الدین سعیدی در مخالفت با طرح راهبردی برای لغو تحریم ها، گفت: بنده با اصل موضوع موافق هستم اما این طرح بسیار اهمیت دارد و باید به صورت دو فوریتی و یا سه فوریتی مورد بررسی قرار می گرفت.

وی اظهار داشت: در این طرح ابهاماتی وجود دارد که باید مرتفع شود و باید مشخص شود  که قرار است ظرف چند ماه این طرح اجرایی شود.

نماینده مردم چابهار گفت: اجرای این طرح ضرورت انکار ناپذیر است اما بنده معتقدم باید به صورت دو یا سه فوریتی ارائه می شد.

باید با آمریکا مقابله به مثل کرد

در ادامه احمد مرادی در موافقت با این طرح گفت: ما باید در برابر ظلم و زورگویی مقاوم باشیم و ایستادگی کنیم. ملت ما در مقابل این تحریم ها ایثارگری کردند و زیر بار زور نرفتند اما وظیفه مجلس آن است که طرحی را ارائه کند تا مشکلات مردم در این زمینه حل شود.

وی بیان کرد: در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها وظایفی برای سازمان انرژی اتمی لحاظ شده که لازم است آنان به این ملاحظات توجه کرده و آن را عملیاتی کنند و یک لحظه هم نباید در این زمینه کوتاهی کنند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پشتوانه این طرح اقتدار ملت شریف ایران است و ما ۸ سال دوران جنگ را پشت سر گذاشته ایم و شهدا راهی را به ما نشان دادند که با اقتدار، مقابل هر ظلمی بایستیم و به نیروهای مسلح و مردم اطمینان داریم و نباید هیچ گونه واهمه ای داشته باشیم.

مرادی گفت: اگر کشوری مانند امریکا در موضوعی چون برجام بدعهدی کرد، انتظار مردم این است که با آنان مقابله به مثل شود و دولت باید در این زمینه با مجلس همکاری کند.

پس از تصویب یک فوریت طرح مذکور، نمایندگان مجلس از صندلی‌های خود برخاستند و با مشت‌های گره کرده شعار «مرگ بر آمریکا» را فریاد زدند.

نکات مهم این طرح نیز به شرح زیر است:

- سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند.

- در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.

- سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-۲m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

- سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های IR-۶ را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز کرده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه دهد.      

- سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه سازی می باشد، ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمانبندی معین از طریق احیای قلب راکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند.

- دولت موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

- پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

- چنانچه پس از ۳ ماه از تصویب این قانون طرف های مقابل برجام به اجرای  تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند.

- مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجراء به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می شوند.

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 4988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha