اختصاص ۷ درصد تسهیلات بانکی برای رفع مقابله با بلایای طبیعی/ زندگی ۴۳ درصد جمعیت روستایی در واحدهای مسکونی فرسوده

در شرایطی که مخاطرات ناشی از بلایای طبیعی، ۴۳ درصد از جمعیت روستایی کشور را به سبب استقرار در واحدهای مسکونی فرسوده تهدید می‌کند، اختصاص تنها ۷ درصد از منابع داخلی بانک‌ها در قالب تسهیلات می‌تواند، ظرف مدت ۴ سال سایه شوم این مخاطرات را از مردم رفع کند.

گروه  مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیر عامل بد نیست که با تعریف این واژه دو کلمه‌ای بیشتر آشنا بشویم. در حقیقت پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

از سوی دیگر، پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

مطالعه مطلبی پیرامون پدافند غیر عامل در صفحه مرتبط با راه و مسکن، ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما بهتر است بدانید، یکی از اصلی‌ترین موارد مرتبط با پدافند غیر عامل، مسئله نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده در برخورد با بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله است. مسئله‌ای که در سال‌های اخیر به خصوص در بافت‌های روستایی کشور زمینه‌ساز تلفات گسترده جانی و مالی برای روستاییان کشور شده است.

به عنوان مثال در یکی از آخرین زمین لرزه‌های کشور که در سال ۹۶ در استان کرمانشاه، اتفاق افتاد زمینه تخریب ۱۰۰ درصدی بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به طور ۱۰۰ درصد مهیا شد و ۱۵ هزار واحد مسکونی دیگر نیز نیاز به بهسازی و بازسازی پیدا کردند.

*۴۳ درصد جمعیت روستایی کشور زیر سایه سنگین مخاطرات بلاهای طبیعی

در همین زمینه یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش خسارات جانی و مالی در برخورد با پدیده‌های مخرب طبیعی، مسئله فرسودگی واحدهای مسکونی به حساب می‌آید. موضوعی که اهمیت آن با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور بیش از پیش مشخص خواهد شد.

به گزارش فارس، با توجه به اهمیت قابل ذکر نوسازی واحدهای مسکونی در مناطق روستایی کشور بهتر است در ابتدا نسبت به برآورد واحدهای مسکونی فرسوده موجود در این منطقه‌ها اقدام شود.

در همین راستا استناد به جزئیات مطرح شده از سوی متولیان حوزه مسکن روستایی در کشور مشخص کننده آن است که در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی استقرار یافته در بافت فرسوده روستایی موجود است.

حال اگر در حداقلی‌ترین آمار فرض کنیم در هر واحد مسکونی روستایی موجود در بافت فرسود تنها یک خانوار سکونت داشته باشد و بعد خانوار نیز مطابق آخرین سرشماری رسمی نفوس و مسکن ۳.۴ نفر در نظر گرفته شود؛ در حال حاضر نزدیک به ۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور در خطر خسارات جانی و مالی ناشی از وقوع بلایای طبیعی هستند.

این رقم معادل ۱۰ درصد از جمعیت کل کشور و ۴۳ درصد از جمعیت ساکن در روستاها است و می‌تواند زمینه‌ساز نگرانی گسترده‌ای را فراهم کند.

در همین رابطه تنها متولی ساخت، بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی واحدهای مسکونی در کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. نهادی که مطابق قانون موظف به ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی است.

* نوسازی واحدهای مسکونی روستایی با روند کنونی ۱۴ سال زمان نیاز دارد

بر همین مبنا در شرایطی که بنیاد مسکن به طور کامل از پس ساخت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی مطابق تکلیف قانونی خود بر بیاید، نزدیک به ۱۴ سال زمان لازم است تا واحدهای مسکونی روستایی فروسوده در شرایط کنونی نوسازی شوند. این درحالی است که آمار مرتبط با مسکن‌های روستایی فرسوده روز به روز در حال افزایش است و مخاطره ذکر شده همانند سرطانی مهلک مرتب در حال گسترده شدن است.

حال یک سوال اساسی به وجود می‌آید و آن این است که چرا واحدهای مسکونی روستایی کشور به سرعت نوسازی نمی‌شوند. در همین راستا یکی از اصلی‌ترین دلایل جلوگیری از تسریع روند واحدهای مسکونی روستایی مسئله تامین سرمایه و اعطای تسهیلات به روستاییان است.

در همین راستا، حمیدرضا سهرابی، مدیر کل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه رقم تسهیلات فعلی مسکن پاسخگوی نیاز روستاییان نیست، گفت: «در شرایط حداقلی، ساخت یک واحد مسکونی ۶۰ متری با هزینه ساخت هر متر مربع ۲.۵ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان آورده نیاز دارد، بنابراین تسهیلات اعطایی بانک‌ها پاسخگو نخواهد بود.»

*هدایت ۷ درصد از منابع داخلی بانک‌ها منجر به رفع خطر از ۹ میلیون نفر

به گزارش فارس، محاسبه میزان تسهیلات مورد نیاز برای نوسازی و ساخت واحدهای مسکونی جدید به جای بافت فرسوده روستایی می‌تواند، منجر به بروز دید مناسبی به منظور سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه شود.

در همین رابطه و برای محاسبه دقیق میزان تسهیلات مورد نیاز برای نوسازی کل بافت فرسوده کشور از حمید احمدی، کارشناس مسکن کمک گرفته‌ایم.

احمدی ضمن تشریح موارد مرتبط با محاسبه تسهیلات مورد نیاز گفت:« به استناد اظهارات متولیان حوزه مسکن روستایی در بنیاد مسکن، باتوجه به تورم‌های کنونی ساخت یک واحد مسکونی ۶۰ متری روستایی نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان آورده دارد.»

وی با اشاره به این نکته که اگر فرض کنیم میانگین آوردۀ دهک‌های متفاوت درآمدی در روستا معادل ۵۰ میلیون تومان باشد، ادامه داد:« به طور میانگین ساخت هر واحد مسکونی روستایی نیازمند ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی از منابع داخلی بانک‌هاست. بنابراین نوسازی ۲.۸ میلیون واحد مسکونی واقع در بافت فرسودۀ روستایی در شرایط کنونی نیاز به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دارد.»

این کارشناس مسکن، در بیان اینکه اگر نوسازی بافت فرسودۀ روستایی در مدت زمان ۴ سال در دستور کار قرار گیرد، در هر سال نیازمند ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی است، گفت:« اعطای ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات معادل ۷ درصد از کل رقم تسهیلات اعطایی بانک‌ها است و به نظر می‌رسد باتوجه به اهمیت مسئله نوسازی بافت فرسوده و رفع درگیری ۴۳ درصد از جمعیت روستایی کشور با مخاطرات ناشی از بلایای طبیعی ارزش هدایت این رقم از منابع داخلی بانک‌ها را داشته باشد.»

به استناد اظهارات کارشناسان، مسئله بازسازی و نوسازی بافت فرسوده یکی از پر اهمیت‌ترین محورهای رعایت پدافند غیرعامل در کشور است و هدایت تنها ۱۴ درصد از منابع داخلی بانک‌های می‌تواند مخاطراتی عظیمی را از سر ۴۳ درصد از جمعیت روستایی کشور رفع نماید.

انتهای پیام/ب

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 4964
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha