بانک مرکزی واردات اعتباری را بپذیرد/ واردات در مقابل صادرات درباره چین تاثیرگذار است/ سیستم تهاتری نیاز به ضامن دارد

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اظهار داشت: اگر ما بتوانیم بانک مرکزی را متقاعد کنیم که واردات به شکل اعتباری را نیز بپذیرند بسیار کمک‌کننده خواهد بود. بسیاری از فروشندگان خارجی در همین شرایط هم راضی هستند که کالاهای‌شان را به صورت اعتباری به ایران بفروشند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، افروز بهرامی در مورد سیاست واردات در مقابل صادرات اظهار کرد: صادرکنندگان مدت‌ها بدنبال اجرای این سیاست بودند اما بانک مرکزی به علت محدودیت‌های ارزی و برای کنترل قیمت ارز از این موضوع ممانعت می‌کرد. خوشبختانه با پیگیری‌های آقای رزم حسینی که خودشان هم از بدنه بخش خصوصی هستند این سیاست محقق شد و طبیعتا به تسهیل تجارت کمک می‌کند.

وی افزود: سیاست جدید هم در حوزه واردات و هم صادرات می‌تواند کمک کند، اما اگر ما بتوانیم بانک مرکزی را متقاعد کنیم که واردات اعتباری را نیز بپذیرند بسیار کمک‌کننده خواهد بود. بسیاری از فروشندگان خارجی در همین شرایط هم راضی هستند که کالاهای‌شان را به صورت اعتباری به ایران بفروشند. ما در حوزه صادرات اعتباری مشکلی نداریم چون ضمانت صندوق وجود دارد و بیمه‌نامه‌های صندوق جایگزین LC شده و صادرات اعتباری در حال انجام است.

بهرامی اضافه کرد:‌ اگر تمهیداتی اندیشیده شود که واردات اعتباری نیز انجام شود و ما بتوانیم با نگاه مثبتی که آقای همتی و پیگیری که آقای رزم حسینی دارند، بانک مرکزی را متقاعد کنیم، چون به حوزه واردات کمک شایانی می‌شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد:‌ درست است که 70 تا 80 درصد مقاصد صارداتی ما به چهار یا پنج کشور مثل عراق، ترکیه و چین است ولی صادرات در مقابل واردات درباره چین بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سیستم تهاتری اظهار داشت:‌ در تهاتر سنتی، نیازها و تعداد کالاها محدود بود و تهاتر به شکل پایاپای انجام می‌شد. اما امروز تهاتر بسیار متفاوت و نیازها زیاد است، معامله به سادگی و به صورت پایاپای انجام نمی‌شود. در تهاترهای نوین هم کالاها از یک جنس نیستند و زمان یا مکان تحویل کالاها نیز متفاوت است.

بهرامی در ادامه گفت: لذا قطعا بدون رکن ضامن، سیستم تهاتری بسیار سخت خواهد بود. همچنین تهاتر نوین معمولا در بستر الکترونیکی انجام می‌شود، امروزه شرکت‌های واسط تجارت تهاتری و انجمن تجارت متقابل وجود دارند. همچنین از طریق موسسات بیمه اعتبار صادراتی تضامین مورد نیاز در چرخه تهاتر تامین می‌شود.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: وقتی قرار است یک کالا صادر شود و یک کالای دیگر وارد شود، معمولا شرکت‌های تراستی ایجاد می‌شوند تا طی یک چرخه واردات انجام شود. در هر قسمتی از چرخه ممکن است یکی از اعضا به تعهدات خود عمل نکند، بنابراین تضمین لازم است که صندوق ضمانت صادرات می‌تواند آن را ایجاد کند.

وی با اشاره به عملکرد صندوق ضمانت صادرات افزود: خوشبختانه توسعه صندوق توسعه تجارت انجام شده است و درحال حاضر رشد عملکرد شش ماهه صندوق نسبت به شش ماهه سال گذشته حدود 120 تا 130 درصد بوده، البته این در شرایطی است که صادرات کشور کاهش دارد. در عین حال با نگاه مثبتی که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در حوزه صادرات داشتند، عملا سرمایه صندوقی که دو سال پیش 1300 میلیارد تومان بود به 400 میلیون دلار خواهد رسید. اگر این توسعه سرمایه اتفاق بیافتد، ظرفیت ریسک‌پذیری ما به 7 برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 4942
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha