نگاه مصرفی باید جایگرین نگاه سرمایه ای در بازار مسکن شود/ مجلس برای اخذ مالیات از ۲ میلیون و  ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور مصمم است!

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: پیگیری طرح مالیات بر خانه های خالی توسط مجلس، می تواند آمار دقیق تری از میزان خانه های خالی و احتکار شده مشخص کند و باید طوری سیاست گذاری نمود که نگاه سرمایه ای از بازار مسکن حذف شود و این بازار متعلق به مصرف کنندگان باشد.طرح جهش تولید مسکن طرحی است که در آن دولت موظف شده است طی  چهار سال، هرسال حداقل  یک میلیون واحد بسازد و وزارت مسکن و شهرسازی نیز زمین در اختیار مردم بگذارد و در ادامه نیز بانک مسکن به مردم وام می دهد که میزان بهره آن بین ۸ تا ۱۶ درصد متغیر است.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد-مصطفی قهرمانی؛ افزایش نجومی قیمت ها، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تلاش سرمایه گذاران برای در درست گرفتن بازار مسکن و احتکار خانه های خالی، داستان غم انگیزه این روزهای بازار مسکن است که مردم را در جهت صاحب خانه شدن، با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است؛ به شکلی که مستاجرانی که سالها شرایط سخت استیجاری را تحمل کرده اند و تا چند سال گذشته می توانستند با پس انداز و اخذ وام، صاحب خانه شوند، خرید مسکن برایشان به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است. در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی، افزایش قیمت مسکن باعث کاهش امیدها برای صاحب خانه شدن و نگرانی اقشار ضعیف جامعه بابت پرداخت اجاره بها و ودیعه مسکن شده است. از این رو، برنامه های دولت و مجلس شورای اسلامی برای حل معضل مسکن در جامعه چیست؟ جوانانی که با شرایط استیجاری باید زندگی مشترک خود را آغاز کنند، تا چه زمانی باید این شرایط را تحمل کنند و آیا با حقوق های دریافتی ناچیز و نجومی بودن قیمت مسکن در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی، امیدی به صاحب خانه شدن باید داشته باشند یا خیر؟ متاسفانه با رویکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در دوران عباس آخوندی، شاهد ساخت مسکن زیادی در کشور نبودیم چرا که وی اعتقادی به این کار نداشت و حتی ساخته نشدن یک مسکن مهر در دوران تصدی خود را یکی از افتخارات دوران مدیریتی خود عنوان کرد که این کلام، نشان دهنده نگاه جناحی به مقوله مسکن و بازی با معیشت مردم است. مجلس شورای اسلامی برای بهبود اوضاع مسکن، طرح هایی را جهت ساخت افزایش مسکن با کمک دولت و همچنین اخذ مالیات بر خانه های خالی وضع و تصویب نموده تا راهکاری برای ساخت سالانه حداقل یک میلیون مسکن در کشور بیابد و از طرفی دیگر، باعث عرضه شدن ۲ میلیون و ۵۰۰ خانه خالی در کشور به بازار مسکن شود تا این گونه، جوابگوی نیاز متقاضیان مسکن باشد و بتواند تا حدودی مانع از بحران قیمت مسکن در کشور شود. از این رو، گفت و گویی با کمال حسین پور عضو کمیسیون عمران مجلس انجام دادیم تا در خصوص قوانین مجلس در خصوص اخذ مالیات بر خانه های خالی و همچنین طرح جهش تولید مسکن برایمان بگوید. به گفته وی، طرح اخذ مالیات بر خانه‌های خالی با هدف برخورد با با محتکران خانه‌های خالی در ۱۵ مرداد ۹۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای شورای نگهبان ارسال شد تا پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود. گفتگوی زیر، حاصل گفت و گوی ما با این عضو کمیسیون عمران مجلس است.

رادار اقتصاد: چرا مسکن به این نقطه بحرانی رسید؟

حسین پور: متاسفانه نگاه جناحی عباس آخوندی وزیرسابق راه و شهرسازی باعث شد که در طول چند سال، شاهد ساخت مسکن مورد نیاز در کشور نباشیم؛ این وزیر سابق، در بدو ورود، به دلیل مسائل سیاسی و جناحی مسکن مهر را یک طرح مزخرف دانست و متاسفانه برآورد صحیحی از نیاز کشور نسبت به ساخت مسکن نداشت و متاسفانه در اظهارنظرهای عجیب و غریبی عنوان کرد که ما مسکن اضافه هم در کشور داریم. همین تفکرات و عملکرد باعث شد که ساخت مسکن در دوران تصدی عباس آخوندی به سمت تعطیلی برود و موضوع مسکن به طور کامل رها شد اما کارشناسان وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر معتقدند باید سالانه قریب به یک میلیون مسکن در سال عرضه شود تا شاهد ساماندهی وضعیت مسکن در کشور باشیم. پس می توانیم  بگوییم که ریشه مشکلات و تورمی بودن نرخ قیمت در شرایط فعلی، عدم کارایی مسئولان دولتی در طول سالهای گذشته در حوزه مسکن بوده است.

* راهکارها برای بهبود و ساماندهی بازار مسکن

رادار اقتصاد: در حال حاضر راهکارها برای بهبود و ساماندهی بازار مسکن چیست؟

حسین پور: امروز با تقاضای زیاد مسکن روبرو هستیم و متاسفانه به دلایلی که گفتم، عرضه کافی در طول سال های گذشته در حوزه ساخت مسکن نداشتیم به دلیل مازاد تقاضا نسبت به عرضه، شاهد تورم و افزایش قیمت مسکن درسراسر کشور هستیم و به همین دلیل، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بدو آغاز به کارش، حل مشکلات معیشتی و حل معضل مسکن را در سرلوحه کاری خود قرار داد و ما به عنوان نمایندگان مردم و اعضای کمیسیون عمران برای بهبود اوضاع مسکن، تهیه طرح دوفوریتی مسکن با عنوان«جهش تولید و تامین مسکن» را با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارت راه و شهرسازی، کارشناسان حوزه مسکن و سایر بخش های مرتبط با مسکن در دستور کار قرار دادیم و این طرح به صحن علنی مجلس رفت و رای خوبی کسب نمود و سپس برای تایید نهایی، به شورای نگهبان رفته است و امیدواریم که چنین طرح هایی که باعث افزایش امید در دل مردم در جهت خانه دار شدن می شود، هر چه سریعتر تایید و اجرا شود.

رادار اقتصاد:طرح جهش تولید مسکن چگونه می تواند از اقشار متوسط و ضعیف جامعه در جهت خانه دار شدن حمایت کند؟

حسین پور: طرح جهش تولید مسکن طرحی است که در آن دولت موظف شده است طی  چهار سال، هرسال حداقل  یک میلیون واحد بسازد و وزارت مسکن و شهرسازی نیز زمین در اختیار مردم بگذارد و در ادامه نیز بانک مسکن به مردم وام می دهد که میزان بهره آن بین ۸ تا ۱۶ درصد متغیر است. در این طرح، بنیاد مسکن هرسال ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار واحد را با همکاری وزارت راه و شهرسازی می سازد و به مردم وام و به شرکت های پیمانکاری زمین رایگان داده می شود تا نیاز مسکن جامعه در طول ۴ سال آینده تامین شود. در مجموع، این طرح طوری برنامه ریزی شده که شرایط و تسهیلات لازم در جهت خانه دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه را داشته باشد و تلاش شده که طوری اجرا گردد که افرادی که خانه ای به نامشان ثبت نشده است، بتوانند صاحب خانه شوند.

* اثرات منفی احتکار خانه های خالی بر بازار مسکن

رادار اقتصاد: این روزها شاهد احتکار مسکن در وضعیت فعلی اقتصادی هستیم. فکر میکنید احتکار خانه های خالی تا چه حد توانسته بر بحرانی نمودن بازار مسکن کمک کند؟

حسین پور: همانطور که بارها اعلام کرده ایم، ۲ میلیون و ۵۰۰ خانه خالی در کشور موجود است که سرمایه گذاران با احتکار و هدف کسب سود، اقدام به ساخت این خانه های خالی کرده اند و عدم عرضه شدن این خانه های خالی به بازار، باعث شده که تقاضا نسبت به عرضه افزایش پیدا کند و شاهد نجومی شدن قیمت مسکن باشیم و به همین دلیل، مجلس شورای اسلامی اخذ مالیات بر خانه های خالی را در دستور کار جدی خود قرار داده است و این طرح بعد از تایید و تصویب در مجلس، به شورای نگهبان رفته است و در نهایت، نواقص آن برطرف می شود و لازم الاجراست تا بتواند باعث عرضه بیشتر مسکن شود. یقینا سرمایه گذاران ساخت این خانه های خالی در کشور که به دنبال سودکلان به دلیل احتکار هستند، با روبرو شدن با مالیات های سنگین، مجبورند خانه های خود را یا به صورت رهن و اجاره ای در اختیار مردم قرار دهند و یا اینکه این خانه های خالی را به  فروش برسانند که همین رویه باعث می شود که شاهد افزایش قیمت مسکن و همچنین افزایش قیمت اجاره بهاء و رهن در کشور نباشیم.

رادار اقتصاد:یعنی طرح مالیات بر خانه های خالی می تواند مانع از احتکار مسکن شود؟

حسین پور: بله، چون مالیات های سنگینی در طول سال برای خانه های خالی در نظر گرفته شده است. قانون مالیات بر خانه های خالی اقدامی جهت عرضه بیشتر در بازار مسکن و مقابله با احتکار مسکن است و در شرایط فعلی، تصویب و اجرای این طرح ها موثر است. رقم های تصویب شده در کمیسیون اقتصاد و عمران در راستای تعیین رقم مالیات بر خانه های خالی، کارشناسی و تعیین شده است و انشالله شاهد اجرا و تعادل بخشی بین عرضه و تقاضای مسکن در جامعه باشیم. به طور کلی می توان گفت وجود خانه های خالی تا ۲۵ درصد و عدم عرضه مسکن در طول سالیان گذشته تا ۷۵ درصد باعث افزایش قیمت مسکن در این روزهاست.

* ضمانت های اجرایی برای شناسایی و اخذ مالیات از محتکران خانه های خالی

رادار اقتصاد: نحوه شناسایی خانه های خالی با چه شیوه ای صورت می گیرد؟

حسین پور: در جلسه‌ای که با روسا و مسئولان سازمان امورمالیاتی کشور در کمیسیون عمران و اقتصاد برگزار نمودیم، مبحث مالیات بر خانه‌های خالی را به طور جدی دنبال نمودیم و وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک ضمان اجرایی این طرح می توانند باشند و از طریق قولنامه‌هایی که خالی است و کد رهگیری دارند می‌توان خانه‌های خالی را ردیابی کرد.یقینا پیگیری طرح مالیات بر خانه های خالی، می تواند آمار دقیق تری از میزان خانه های خالی و احتکار شده را مشخص کند و باید طوری سیاست گذاری شود که به مسکن با نگاه مصرفی نگریسته شود و باعث حذف نگاه سرمایه ای از مسکن شویم.

رادار اقتصاد: یعنی شما اخذ مالیات از خانه های خالی را موثر ارزیابی می کنید؟

حسین پور: صد در صد، چرا که در کنار جمع آوری بانک اطلاعاتی جامعه در خصوص خانه های خالی در کشور، می تواند باعث شود که سرمایه گذاران دست از خرید مسکن به قصد افزایش سود بردارند و بازار مسکن در تصاحب مصرف کنندگان واقعی باشد. متاسفانه در گذشته، سرمایه گذاران خانه های زیادی را احتکار کرده و مانع از عرضه آن شدند و این گونه، با افزایش تقاضا مواجه بودیم و در طول سال هایی که خانه های خالی احتکار شده بود، هیچ پولی بابت مالیات پرداخت نکردند و در نهایت بعد از سالها، خانه را با چندین برابر قیمت به مصرف کنندگان فروختند و سودکلانی به جیب زدند و ما در مجلس، با اجرای قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی به دنبال مقابله با این سودجویان هستیم.

* طرح های مجلس و دولت برای کاهش قیمت مسکن

رادار اقتصاد: فکر می کنید طرح های مجلس در خصوص مسکن می تواند حل کننده مشکلات و بحران فعلی مسکن در کشور باشد؟

حسین پور: ما هر آنچه که در توان داریم، برای ساماندهی بازار مسکن به کار می بریم و در این کار با هیچ فرد و گروهی شوخی نداریم، چرا که معتقدیم به دلیل کم کاری هایی، اکثریت مردم توان خرید خانه ندارند و تا سالها باید شرایط سخت استیجاری را تحمل کنند و برای کمک به این اقشار ضعیف و متوسط جامعه، باید برنامه ریزی هایی صورت بگیرد تا باعث افزایش عرضه مسکن در جامعه شویم و به نقطه ای مطلوب در بازار مسکن برسیم؛ یقینا تلاش ها در جهت ساخت سالیانه یک میلیون مسکن در کشور می تواند باعث رونق اقتصادی در کشور شود، چرا که ساخت یک مسکن می تواند اشتغال زیادی برای جوانان و اغلب مردم کشورمان ایجاد کند و در کنار ساخت یک مسکن، افرادی زیادی می توانند روزی کسب کنند و سر سفره خانواده ببرند و از طرفی دیگر، نیاز مسکن در جامعه برطرف می شود و دیگر مجالی برای حضور دلالان و سوداگران در بازار مسکن نخواهد بود و به خوبی می توان اوضاع مسکن را مدیریت و کنترل نمود.

رادار اقتصاد: بهبود قیمت مصالح ساختمانی تا چه اندازه می تواند باعث ارزان تر شدن قیمت مسکن در کشور شود؟

حسین پور: افزایش قیمت فولاد در کشور به یکی ازدغه های نمایندگان مجلس تبدیل شده است چرا که این افزایش قیمت می تواند اثر مستقیم بر قیمت خودرو  و مسکن هم داشته باشد و از این رو، نمایندگان مجلس عرضه ۱۰۰ درصدی فولاد در بورس را مطرح کرده اند تا از این طریق بتوانند میان عرضه و تقاضای فولاد در کشور توازن ایجاد کنند و دست سوداگران را از بازار فولاد قطع کنند و نهایت، مانع از افزایش قیمت فولاد شوند و به موازات این کار، ساماندهی قیمت سیمان در کشور که با تسهیلات خاص دولتی صورت می گیرد هم می تواند برای ارزان تر شدن قیمت مسکن موثر باشد و نکته ای که برایمان اهمیت زیادی دارد، فولاد وسیمان در داخل کشور تولید می شود و مازاد تولید داریم اما به دلیل دلالان، با کاهش عرضه مواجه هستیم که این موضوع هم در دسترس مجلس است و باید ساماندهی شود و امیدوارم با همکاری و تعامل بتوانیم نقش آفرینی زیادی بر بهبود شرایط حاکم بر بازار مسکن داشته باشیم و نگذاریم بیش از پیش، قدرت خرید مردم در بازار مسکن کاهش بیابد و با اجرای برنامه های موثر، امیددوباره ای برای مردمی باشیم که از وضعیت بحرانی مسکن ناراضی اند و نیاز است که شرایط را به سمت افزایش قدرت خرید مردم برای خانه دار شدن سوق دهیم.

انتهای پیام/

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 4884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha