کارگزاران بورس چگونه سهام عدالت را می‌فروشند/ توصیه به روش غیرمستقیم سهامداری

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کارگزارانی که مباشر فروش سهام عدالت شده‌اند، پورتفوی سهام قابل فروش از طرف شرکت سپرده گذاری مرکزی به آنها اختصاص می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس؛ بسیاری از سهامداران معتقدند که کارگزاری‌ها صلاحیت تشخیص زمان فروش سهام عدالت را ندارند که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم. خبرنگار ما در این زمینه با فرزاد نبی‌زاده رضائیه کارشناس بورس و مدیر عامل یک شرکت کارگزاری بورس تماس گرفت و این سؤال را مطرح کرد که کارگزاری‌ها چگونه ۶۰ درصد از سهام عدالت مردم را به فروش می‌رسانند که وی گفت: برای سهامداران عدالت دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که قبلا در سامانه سازمان خصوصی سازی برای سهام عدالت این روش‌ها توسط سهامداران عدالت انتخاب شده و اکنون فرصت انتخاب روش تمام شده است، اما کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، اکنون سهامشان در سبد سهام عدالت کارگزاری که به عنوان ناظر انتخاب کرده‌اند، درج شده و توسط کارگزار قابل فروش است.

وی افزود: تمام سفارش‌هایی که از سوی سهامداران عدالت ارائه شده است، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و در سبد کارگزار ناظر سهامداران درج می‌شود و به عنوان مثال اگر صد نفر از سهامداران کارگزاری الف را انتخاب کرده باشند ۶۰ درصد از سهام این افراد در سامانه کارگزار مربوطه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار می‌گیرد و کارگزار عامل نیز با توجه به شرایط بازار درخواست‌هایی برای فروش را قرار می‌دهد و اگر مشتری پیدا شود، معمولا در بالاترین قیمت آن را به وکالت از سهامداران عدالت به فروش می‌رساند.

این کارشناس گفت: در روزهایی که شاخص کل بازار ریزش دارد و اکثر سهام نیز شاهد صف فروش هستند، امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد.

نبی‌زاده افزود: وقتی سهام فروخته شد با استفاده از اطلاعات درج شده در سامانه واسط سهام عدالت، وجوه حاصل به حساب سهامداران مربوطه واریز می‌شود.

وی همچنین درباره کسانی که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند، گفت: این افراد در واقع سهامدار شرکت استانی مربوطه می‌شوند و به عنوان مثال اگر کسی تعداد ۱۲۵ هزار سهام عدالت فلان شرکت سرمایه‌گذاری استان را در اختیار دارد، با داشتن کد بورسی می‌تواند همه این سهام و یا بخشی از آن را به فروش برساند.

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 4879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha