فراگیری فناوری G ۵ در جهان ظرف ۵ سال آینده/ از کشاورزی هوشمند تا افزایش بهره‌وری صنعتی

معاون فناوری و نوآوری وزارت «ارتباطات و فناوری اطلاعات» گفت: شکل‌گیری شهر هوشمند با استفاده از قابلیت‌های اینترنت اشیا، کنترل برخط انرژی و افزایش بهره‌وری از آن، پیاده‌سازی راه‌کارها و پلتفرم‌های خانه‌های هوشمند و کشاورزی هوشمند از کاربست‌های تکنولوژی G ۵، در قالب ارتباطات انبوه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ستار هاشمی  در خصوص مزایای تکنولوژی G۵(نسل پنجم اینترنت تلفن همراه) گفت: G ۵ تکنولوژی نسل پنجم تلفن همراه است که با توجه به قابلیت‌های ذاتی  و بسته به متُدهای اجرایی، امکان ارائه پهنای باند بسیار بالا، کاهش تأخیر ارتباطات، دستیابی به سرعت بالاتر، ظرفیت بیشتر و پتانسیل پشتیبانی از ویژگی‌ها و خدمات جدید این تکنولوژی است.

وی افزود: کاربران پیش از پیدایش این فناوری، هرگز قابلیت‌های مذکور را تجربه نکرده‌اند. به صورت کلی، کاربست‌های ۵ را به سه گروه تقسیم می‌کنند: کاربست‌های نیازمند به پهنای‌ باند زیاد (eMBB)، کاربست‌های حساس به تاخیر (URLLC) و اتصالات انبوه (mMTC).

وی در خصوص کاربست‌های نیازمند به پهنای‌باند بیان کرد: از کاربست‌های نیازمند به پهنای باند بالا می‌توان به پخش بدون قطعی با وضوح بالا (8K) در تلویزیون‌های تعاملی، پخش ویدئوهای سه بعدی، انجام بازی با کیفیت بالا، استفاده در فناوری واقعیت مجازی (VR) جهت پخش برخط و بلادرنگ ۳۶۰ درجه کنفرانس‌ها، مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها همراه با ترجمه همزمان و استفاده در فناوری واقعیت افزوده (AR) جهت برقراری تماس‌های هلوگرافیک اشاره کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در ادامه درخصوص کاربست‌های حساس به تاخیر گفت: افزایش بهره‌وری صنعتی و کنترل برخط فرآیندهای تولید در کارخانه‌های هوشمند، استفاده از هوش‌مصنوعی جهت کنترل ربات‌ها و اتوماسیون صنعتی، استفاده در بحث سلامت همانند جراحی از راه دور (remote surgery)، تشخیص از راه دور (remote diagnosis) و کنترل برخط علائم حیاتی و همچنین استفاده در بحث حمل و نقل و وسائل نقلیه خودران، افزایش ایمنی در حمل و نقل و کنترل ترافیک، از جمله کاربست‌های حساس به تأخیر است.

هاشمی درخصوص شیوه شکل‌گیری شهر هوشمند و کاربست‌های اتصالات انبوه بیان کرد: شکل‌گیری شهرهوشمند با استفاده از قابلیت‌های اینترنت اشیا، کنترل برخط انرژی و افزایش بهره‌وری از آن،پیاده‌سازی راه‌کارها و پلتفرم‌های خانه‌های هوشمند و کشاورزی هوشمند جزو بخش دیگری از کاربست‌های تکنولوژی G ۵، در قالب ارتباطات انبوه است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در خصوص زیرساخت‌های مدنظر این تکنولوژی گفت: عموماً فناوری‌های جدید همواره به صورت تدریجی عرضه و با یک برنامه زمانبندی مشخص فراگیر می‌شوند.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها فناوری نسل پنجم تا سال ۲۰۲۵ در جهان فراگیر خواهد شد. همچنین در کشور ما نیز برای پیاده سازی نسل پنجم از حدود سه سال قبل، بررسی ابعاد مختلف این فناوری در قالب فعالیت‌های علمی و پژوهشی آغاز شده و اخیراً نیز اولین سایت شبکه نسل پنجم در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است.

هاشمی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که تغییر پارادایم از رویکرد «ارائه سرویس انسان‌محور به ارائه سرویس‌های ماشین‌محور و صنعت‌محور»، تفاوت اساسی فناوری G ۵ با نسل‌های قبلی این تکنولوژی است؛ بنابراین واضح است که بازیگران مختلف و متنوع‌تری در زمینه «توسعه، تحقق، پیاده‌سازی و بهره‌وری این تکنولوژی نسبت به نسل‌های قبلی»، نقش‌آفرین هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات درمورد مناطق تحت پوشش این طرح اظهار کرد: با توجه به ماهیت معماری شبکه G ۵، پیاده سازی آن غالبا مبتنی بر نرم افزار است و بر روی انواع سرورهای متداول که ویژگی‌های سخت افزاری مورد نیاز را اغنا کند قابل پیاده سازی است.

وی مطرح کرد: با تکیه بر توانایی مراکز علمی و دانشگاهی و شرکت‌های داخلی و مزیت‌هایی که در زمینه طراحی، اجرا و توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری داریم امیدواریم که بتوانیم بخش زیادی از شبکه G ۵را با استفاده از ظرفیت‌های بومی، پیاده سازی کنیم.

هاشمی درخصوص خودکفایی در تکنولوژی G ۵ عنوان کرد: ؛ همانطور که اشاره شد اولین سایت نسل پنجم در یکی از مراکز پژوهشی – تحقیقاتی راه اندازی شده و راه‌اندازی سایت بعدی را نیز در مراکز دانشگاهی، در برنامه های آتی خود داریم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات درباره توسعه این تکنولوژی اظهار کرد: توسعه این تکنولوژی با نگاه تحقیقاتی مد نظر است. با این اقدام علاوه بر ایجاد بستر لازم جهت تست و بررسی عملی مسائل مختلف فنی، لجستیکی، مارکتینگ و حقوقی، زمینه مشارکت ذینفعان و نیازسنجی کاربرست‌های در حوزه‌های مختلف نیز فراهم شده است.

وی گفت: فاز بعدی توسعه این تکنولوژی، انتقال داده مبتنی بر فنآوری بیسیم ثابت (FWA) در زمینه ارائه سرویس‌های پهن‌باند برای مصارف خانگی می‌باشد.

هاشمی در پایان تصریح کرد: در این خصوص مجوز به چند اپراتور داده شده است که برای مناطق پرجمعیت‌تر شهری در گام اول از این فناوری استفاده کنند. استفاده از این تکنولوژی برای کاربست‌های مختلف دیگر نیز در فازهای بعدی بایستی برنامه‌ریزی و اجرا شود.

انتهای پیام/

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 4850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha