نتیجه ساعت ها جلسه بین دولت و مجلس ;سه طرح برای قیمت گذاری خودرو!

تاکنون جلسات متعددی بین مجلس و دولت در خصوص قیمت گذاری خودرو انجام شده است که ظاهرا ۳ راه کار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار است که از قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت با فرمول سازمان حمایت وجود دارد تا عرضه خودرو در بورس به عنوان راه کار بلند مدت که توسط مجلس دنبال می شود.

 گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اخیرا برخی از رسانه ها با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو چنین برداشت کرده اند که ظاهرا دیگر موضوع عرضه خودرو در بورس مطرح نیست.

در جلسه اخیری که بین کمیسیون صنایع و مسئولان وزارت صنعت برگزار شد نحوه قیمت گذاری خودرو در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از برگزاری این جلسه درباره قیمت‌گذاری خودرو، گفت: پیرو طرحی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دست تکمیل داریم، قیمت‌گذاری خودرو براساس دستورالعمل هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و با اتکا به هزینه‌های تولیدی حسابرسی شده خودروسازان تعیین می‌شود؛ این پیشنهاد میان کمیسیون صنایع و وزارت صمت به توافق رسیده است. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری نه هزینه‌های تمام شده خودروسازان را پوشش می‌دهد و نه به کاهش قیمت در بازار آزاد کمکی کرده است و مصرف‌کنندگان نیز متضرر شده‌اند 

*عرضه خودرو در بورس هنوز در دستور کار است

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: شکاف بسیار میان قیمت دستوری و نرخ بازار آزاد، سوداگری در بازار خودرو را به اوج رسانده به گونه‌ای که بیش از نیمی از خودروهای صفر خریداری شده، ترددی در خیابان نداشته‌اند.

ایزدخواه تصریح کرد در شرایط کنونی برای بهبود اوضاع، و تا زمانی که طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو (عرضه خودرو در بورس) نهایی شود، مکانیزم قیمت گذاری اصلاح شد.

وی با اشاره به زیان خودروسازان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت، تصریح کرد: اگر فرمول قیمت‌گذاری را اصلاح و مبنای عمل را فرمول سازمان حمایت قرار دهیم و قیمت گذاری براساس اسناد حسابرسی شده خودروسازان انجام شود، قیمت‌ها برای خودروسازان بهتر می‌شود.

رئیس کمیته خودرو مجلس افزود: در حال حاضر قیمت دستوری شورای رقابت کمتر از قیمت تمام شده خودرو است اما زمانی که قیمت بر اساس فرمول سازمان حمایت تعیین شود، اسناد حسابرسی شده، هزینه‌های تمام شده و سود مصوب ملاک قرار می‌گیرد و قیمت‌گذاری از این حالت دستوری خارج می‌شود.

وی ادامه داد: طرح عرضه خودرو در بورس کماکان در دستور کار مجلس است و این طرح از دستور کار خارج نشده است.

*سه طرح برای قیمت گذاری خودرو

در همین رابطه حسن کریمی مهر یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید: براساس آنچه که تا کنون در رسانه ها مطرح شده است طرح جداگانه ای برای قیمت گذاری خودرو در جلسه اخیر کمیسیون صنایع و وزارت صمت تصویب نشده است و ظاهرا فقط جلسات هماهنگی بین این دو مجموعه به منظور قیمت گذاری خودرو و راه حل هایی برای خروج از این وضعیت برگزار شده است که ظاهرا بیشتر نظرات کارشناسی در این جلسات مطرح می شود.

وی ادامه می دهد؛ شرایط بازار خودرو خوب نیست و اگر در بازار شاهد کاهش قیمت ها هستیم باید بگویم که این روند مقطعی است و بیشتر جو روانی است که در بازار حاکم شده زیرا علی رغم آنچه که گفته شده است اقتصاد ایران به انتخابات آمریکا گره نخورده است ولی می بینیم واکنش در بازار چیز دیگری است.

کریمی مهر با تاکید براینکه انتظار می رفت تا در جلسات کمیسیون صنایع و وزارت صمت حداقل یک راه کار موقتی برای ساماندهی بازار در نظر گرفته شود تصریح می کند: اگر این جلسات خروجی نداشته باشد دیگر نمی توان امید وار بود که شرایط بازار خودرو در دولت دوازدهم سامان یابد و ظاهرا با همین شرایط کژدار و مریز باید این روزها را طی کرد تا دولت سیزدهم بر سر کار بیاید شاید که در آن موقع مسئولان امر فکری به حال بازار خودرو کنند هرچند که به نظر می رسد مسئولان دولت دوازدهم هم همین نظر را داشته باشند که در غیر این صورت حتما فکری به حال بازار خودرو می کردند.

وی با اشاره به اینکه اگر جمع بندی این جلسات این است که عرضه خودرو در بورس انجام شود باید هرچه سریعتر این طرح تبدیل به قانون شود می گوید قبل از عرضه خودرو در بورس باید نحوه قیمت گذاری خودرو تعیین تکلیف شود هر چند که اخیرا بحث واگذاری تعیین قیمت به خودرو ساز مطرح شده است که این مسئله بهتر از قیمت گذاری دستور است اما ایراد دیگری دارد زیرا نمی‌شود که خودروساز خود اقدام به قیمت گذاری کند و به هر قیمتی که تمایل داشت خودروی تولیدی خود را عرضه کند و به کسی هم جوابگو نباشد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: موضوع دیگری در قیمت گذاری خودرو مطرح است که قیمت خودرو ها ۵ درصد کمتر از قیمت بازار تعیین شود که این مسئله فقط در شرایط ثبات بازار جوابگو است و در این شرایط نمی توان این طرح را اجرا کرد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان می کند: از ظاهر امر پیدا است که سه طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار است که طرح کوتاه مدت ادامه قیمت گذاری توسط شورای رقابت با محوریت فرمول سازمان حمایت، طرح میان مدت قیمت گذاری توسط خودرو سازان که ظاهرا نظر وزارت صمت بر این است که این طرح ادامه پیدا کند و فروش خودرو ها ۵ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار باشد و همچنین این طرح به عنوان طرح بلند مدت نیز مد نظر قرار گیرد اما نمایندگان مجلس دنبال عرضه خودرو در بورس هستند تا در بورس هم قیمت گذاری شفاف شود و هم متقاضی واقعی برای خرید خودرو به بورس بیایند.

*قیمت گذاری در دست شورای رقابت باشد اما با فرمول سازمان حمایت

علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره قیمت‌گذاری خودرو به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید نظر کمیسیون صنایع مجلس این است که قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت باشد اما با همان فرمول قیمت‌گذاری که مورد استفاده سازمان حمایت است.

وی در در پاسخ به این سوال که در رسانه ها اعلام شده بود شورای رقابت باید ار قیمت گذاری خارج شود تصریح می کند اینکه قیمت‌گذاری خودرو از دست شورای رقابت خارج شود، تصمیم اشتباهی است و باید به این نکته توجه کرد که تولید خودرو در ایران انحصاری است و فلسفه وجود شورای رقابت این است که  نگذارد در این شرایط انحصار گران سو استفاده کنند.

جدی تصریح می کند: ما به دنبال این هستیم که قیمت واقعی خودرو به عنوان قیمت پایه مشخص شود که خودروساز ضرر نکند اما باید عرضه را نیز بالا برد تا قیمت خودرو در بازار ثبات پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع عرضه خودرو در بورس در دستور کار کمیسیون صنایع است اظهار می کند با عرضه خودرو در بورس تقاضا واقعی خواهد شد و این مسئله می توان منجر به کاهش شدید قیمت در بازار شود.

*طرح وزارت صمت برای قیمت گذاری خودرو

با این حال وزارت صمت ظاهرا نظردیگری در خصوص قیمت گذاری خودرو دارد اما تاکنون نظر خود را در این باره بروز نداده است.چندی پیش مسئولان وزارت صمت اعلام کردنده‌دنبال اجرای طرحی برای تعیین قیمت خودروهای داخلی هستند تا به واسطه آن، خودروسازان حداقل از حاشیه ضرر خارج شوند. ظاهرا در این طرح قرار است قیمت بخشی از سبد محصولات خودروسازان بزرگ که شامل خودروهای کم‌تیراژتر آنها می‌شود، توسط هیات‌مدیره شرکت‌ها تعیین و قیمت‌گذاری مابقی (پرتیراژها) نیز در اختیار شورای رقابت باشد.

بنابر توافق صورت‌گرفته، قیمت‌گذاری محصولات توسط هیات‌مدیره به شکلی خواهد بود که ایران‌خودرو و سایپا در نیمه دوم امسال از زیان حاصل از اختلاف قیمت تمام شده تولید و فروش خارج شوند.اما همزمان با اجرای این طرح موضوع  عرضه خودرو در بورس کالا نیز در کمیسیون صنایع دنبال می شود.

این گزارش حاکی است حجت‌اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره آخرین تصمیمات اخذ شده در جلسات مشترک اعضای کمیسیون صنایع و معادن، وزارت صمت و خودروسازان گفته است: در این جلسات راهکارهای کاهش قیمت خودرو مطرح و بررسی شد؛ در وهله نخست خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار(۵ درصد زیر قیمت بازار) بودند که نمایندگان مجلس به صراحت با این راهکار مخالفت کردند.

نماینده مردم فسا در مجلس افزود: فروش خودرو در بورس کالا راهکار نمایندگان برای ساماندهی بازار خودرو بود که دستگاه‌های حاضر در جلسه با آن موافقت کردند، بنابراین مقرر شد طرح ساماندهی بازار خودرو که در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است به عنوان راهکار بلندمدت برای بهبود شرایط صنعت خودرو و کاهش قیمت‌ها در نظر گرفته شود.

وی بررسی راهکارهای کوتاه مدت برای ساماندهی بازار خودرو را یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در جلسات مذکور برشمرد و اضافه کرد: مقرر شد سیاست «قیمت‌گذاری توسط شرکت‌های خودروساز براساس ضوابط قیمت‌گذاری کالای تولید داخل (ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها) به صورت ماهانه تعیین و ملاک فروش خودرو قرار گیرد» به عنوان راهکار کوتاه مدت در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 4839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha