نظر کشاورزان درباره "کشاورز کارت" / قیمت خرید به نسبت سود دریافتی تعیین شود

کشاورزان دریافت سود ۱۲ درصدی "کشاورز کارت" را در صورتی معقول و منصفانه می‌دانند که قیمت خرید محصول از آن‌ها به نسبت سود دریافتی تعیین شود.

گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،؛ دو روز پیش وزیر جهاد کشاورزی از ارائه «کشاورز کارت» به کشاورزان برای خرید نهاده‌های تولید خبر داد. این کارت به جهت تامین نقدینگی برای فصل کاشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.  

دیروز مدیرعامل بانک کشاورزی به جزئیات بیشتر مربوط کشاورز کارت پرداخت و گفت: در «کشاورز کارت» منابعی برای خرید نهاده در اختیار کشاورزانی که محصولات استراتژیک مانند گندم جو و دانه‌های روغنی تولید می‌کنند، قرار می‌گیرد.

به گفته وی؛ « به ازای هر هکتار زراعت دو میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و سقف در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات از طریق «کشاورز کارت»، ۲۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل بانک کشاورزی نرخ تسهیلاتی که از طریق این کارت پرداخت می‌شود را ۱۲ درصد و یکساله عنوان کرد.

این کارت قرار است ۳ روزه به کشاورزان داده شود و به دلیل رقم متوسط، دریافت این کارت نیاز به تضامین و وثایق زیادی نخواهد داشت.

کشاورزان معتقدند به رغم آنکه نفس کار درست است، اما باید این مهم نیز مورد توجه قرار گیرد که سود دریافتی از کشاورزان بر قیمت خرید محصول از آن‌ها اعمال شود.

 علی‌قلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به افزایش چشمگیر نهاده‌های تولید اظهار کرد: افزایش قیمت در نهاده‌های تولید به حدی است که خرید میزان مورد نیاز آن‌ها دیگر در توان مالی کشاورزان نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان به دلیل داشتن چک برگشتی یا عدم پرداخت اقساط بانکی امکان دریافت تسهیلات جدید را ندارند.

به گفته وی؛ کشاورز کارت می‌تواند کمک بزرگی به کشاورزان در شرایط بد اقتصادی آن‌ها باشد.

ایمانی افزود: به ویژه اینکه دریافت این کارت برای کشاورزان سخت نیست و آن‌ها می‌توانند ضامن یکدیگر شوند.

وی با اشاره به تعیین سود ۱۲ درصد برای کشاورز کارت تاکید کرد: به رغم تمام منافع کشاورز کارت، در صورتی این کارت به درد کشاورزان می‌خورد که قیمت خرید محصول از آن‌ها به نسبت سود دریافتی تعیین شود. 

ایمانی یادآور شد: برای محصولی مانند گندم حدود ۷ ماه زمان نیاز است تا به ثمر بنشید در این مدت سود ۱۲ درصد از کشاورز دریافت می‌شود و اگر این سود در قیمت خرید محصول در نظر گرفته نشود تولید به زیان کشاورز است. 

گفتنی است؛ وزیر جهاد کشاورزی اختصاص «کشاورز کارت» به سایر نهادها نیز را پیگیری می‌کند، اظهار امیدواری کرد هر یک از کشاورزان یک کارت اعتباری داشته باشد و با این کار بتوانیم به رفع مشکل نقدینگی کشاورزان در درجه اول و بخشی از جبران هزینه‌های تولید کمک کنیم.

انتهای پیام/

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 4817
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha