سیستم تهاتری تاثیر ۱۵ تا ۲۰ درصدی بر نرخ ارز دارد/ وابستگی به دلار کاهش می‌یابد

نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: میزان تاثیر سیستم تهاتری بر نرخ بستگی به کشور مقابل و کالای مورد تهاتر دارد، بر اساس کالاهای اساسی که هر انسانی مجبور است در ماه پنج بار از آن استفاده کند، می‌توان برآورد کرد که تاثیر ۱۵ تا ۲۰ درصدی در نرخ ارز خواهد داشت.

 گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،هیبت‌الله اصولی، نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در مورد سیستم تهاتری اظهار داشت: اگر تهاتر انجام شود طبیعتا ارز کمتری جابه‌جا می‌شود و نیاز به ارز کم می‌شود، بنابراین تاثیر تهاتر بسیار مثبت است. مشروط بر اینکه این تهاتر در سطح خرد مثل بازارچه‌های مرزی و بازارچه شلمچه انجام نشود بلکه تهاتر به معنای واقعی مثل نفت در برابر کالاهای اساسی یا دارو باشد.

وی افزود: تردیدی نداشته باشید که تهاتر در شرایط فعلی حتی در توسعه اقتصادی نیز تاثیرگذار است. در مورد نرخ ارز هم قطعا تاثیرگذار خواهد بود، چون بخش مهمی از ارز موجود برای خرید کالاهایی که می‌توانند به صورت تهاتری تامین شوند. کشورهایی هستند که حاضرند به صورت تهاتری تبادل کنند، این موضوع روی نرخ ارز بی‌تاثیر نیست.

اصولی در مورد میزان تاثیر سیستم تهاتری بر نرخ ارز گفت: میزان تاثیر آن بستگی به کشور مقابل و کالای مورد تهاتر دارد، بر اساس کالاهای اساسی که هر انسانی مجبور است در ماه پنج بار از آن استفاده کند، می‌توان برآورد کرد که تاثیر ۱۵ تا ۲۰ درصدی در نرخ ارز خواهد داشت.

وی درباره تاثیر تهاتر بر وابستگی اقتصاد ایران به نرخ ارز تصریح کرد: تردیدی نداریم که ناگزیریم برای بسیاری کالاهای مورد نیاز دلار بدهیم و این موضوع می‌تواند تاثیر مهمی در بودجه ارزی هر کشوری داشته باشد، بنابراین سیستم تهاتری می‌تواند وابستگی اقتصاد ایران به نرخ دلار را کاهش دهد.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اعتقاد من این است که در شرایط فعلی کالاهای اساسی را با کشورهایی که هم‌وزن باشند و بتوانند نیاز ایران را برطرف کنند وارد مبادله شویم.

انتهای پیام/

۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 4692
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha