بانک مرکزی اروپا نمی‌تواند اقتصاد اتحادیه را بهبود بخشد

ظاهراً بانک مرکزی اروپا کار چندانی برای تقویت رشد اقتصادی در این اتحادیه نمی‌تواند انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سی ان بی سی، روند صعودی کرونا در کشورهای اروپایی بار دیگر باعث نگرانی از نامتعادل شدن چشم‌انداز اقتصادی قاره سبز شده است.

دریک شوماخر کارشناس بازار در مؤسسه ناتیکسیس گفت: انتظار ما این است که بار دیگر شاهد افزایش ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصاد اروپا باشیم و داده‌های اخیر تورم در سطح منطقه یورو و اتحادیه اروپا نیز نشان می‌دهد شرایط اقتصادی کشورها در حال به هم ریختن بیشتر است.

قرنطینه‌های سراسری که به ویژه در فصل تابستان عملکرد اقتصادهای اروپایی را به شدت تحت تأثیر قرارداد احتمالاً در زمستان نیز مجدداً برقرار خواهند شد اما برخلاف سری قبل که بانک مرکزی اروپا با طیف وسیعی از اقدامات از جمله کاهش نرخ بهره، برنامه خرید اوراق گسترده و تزریق نقدینگی بدان پاسخ داد، احتمالاً این دفعه با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

در شرایط فعلی کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا کار سختی برای متقاعدکردن رهبران اروپا برای همراهی مالی بیشتر در مقابله با بحرانی که بدترین بحران اقتصادی اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می‌شود خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین کانون‌های توجه فعالان مالی اروپایی نرخ تورم خواهد بود که طبق هدف‌گذاری بانک مرکزی اروپا باید به دو درصد برسد اما اکنون حدود صفر اندازه‌گیری شده است. این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی اروپا به مانند همتای آمریکایی خود وادار شود هدف‌گذاری تورمی را کنار بگذارد. در مدل جدید سیاستی فدرال رزرو اجازه داده خواهد شد تا نرخ تورم از دو درصد عبور کند.

کریس ویلیامسون- اقتصاددان ارشد در مؤسسه آی اچ اس مارکت گفت: اگرچه آمارها بیانگر افزایش تدریجی سطح تولیدات و کسب‌وکارهای اقتصادی هستند اما هنوز تقاضا چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی رشد چندانی نداشته و این مسئله دارای تبعات سنگینی برای بخش خدمات است.

۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 4539
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha