بورس به روزهای طلایی خود باز می‌گردد؟ / سهامداران تا بعد از انتخابات آمریکا دست نگه دارند!

کارشناس بازار سرمایه گفت: فارغ از ارزندگی نمادها؛ حجم عرضه‌ها در بازار سرمایه بسیار بالا بوده و در شرایطی که جو منفی حاکم است، خرید و فروش سهام امری عقلانی به نظر نمی‌آید و پیشنهاد می‌شود سهامداران تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا دست نگه دارند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- زهرا فعله‌ گری؛  از ۱۹ مرداد سال جاری که بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی خود شد، شاخص با کاهشی ۸۷۰ هزار واحدی مواجه شده است. تقریبا ۳۵ درصد شاخص کل در این مدت آب رفته است و برخی از نمادها نیز اصلاحی ۷۰ درصدی را شاهد بوده‌اند.

یعنی برخی که هنوز نتوانستهاند، سهام خود را در صف‌های فروش ایجاد شده در بازار، به فروش برسانند، تا الان بیش از ۷۰ درصد در زیان هستند. این وضعیت نگرانی سهامداران را افزایش داده است و حتی فعالانی که با وجود افت بیش‌از حد،  به امید پایان اصلاحات در بازار ماندند اکنون دچار تردید شده‌اند. دلایل محتلفی برای این اصلاحات که بخشی از آن داخلی و بخشی خارجی است، بیان می‌شود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

حسین خسرونژاد؛ تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس اظهار کرد: اکنون در آستانه تعطیلات آخر هفته هستیم و پس از آن هم باز در اواسط هفته بعدی (سه شنبه) تعطیلات دیگری پیش رو داریم که با انتخابات آمریکا همزمان شده است. تعطیلات متعدد به خودی خود اجازه نمی‌دهند بازار مسیریابی مشخصی داشته باشد و از طرفی انتخابات نیز فضای بازار را غبارآلودتر کرده است.

وی ادامه داد: فارغ از ارزندگی نمادها؛ حجم عرضه‌ها در بازار سرمایه بسیار بالا بوده و در شرایطی که جو منفی حاکم است خرید و فروش سهام امری عقلانی به نظر نمی‌آید و پیشنهاد می‌شود سهامداران تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا دست نگه دارند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پیروزی هر یک از نامزدهای انتخابات آمریکا می‌تواند موضع‌گیری متفاوتی را برای ایران رقم بزند به همین جهت این انتخابات تاثیر زیادی در بازار سهام ایران گذاشته است.

خسرونژاد افزود: فضای مبهم بازار سرمایه باعث شده تا روند نزولی را تجربه و همچنین پیش‌رو داشته باشیم. اکنون خریداری در بازار وجود ندارد و سازمان بورس و اوراق بهادار نمی‌تواند با ایجاد محدودیت‌های فروش مانع از ادامه ریزش‌ها شود. نبود خریدار منجر به روند نزولی در بخش عمده بورس شده است.

وی اضافه کرد: مواردی هممچون تاثیر بازارهای جهانی، انتخابات آمریکا، نبود سیاست مشخص در بازار سهام و ... باعث بالا بودن ریسک سیستماتیک بورس شده است. در چنین شرایطی سهامداران حرفه‌ای معمولا به خرید و فروش سهام نمی‌پردازند.

خسرونژاد در پاسخ به این پرسش که آیا بورس به روزهای طلایی خود باز می‌گردد؟ گفت: پس از کاهش التهابات موجود می‌توان شرایط مناسب‌تری را انتظار داشت اما دیگر نمی‌توان صعودی همانند دو سال گذشته در بازار سهام دید.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر در انتخابات مذکور، بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، نزول شاخص بورس همچنان ادامه‌دار خواهد شد. این نزول در سهام‌های کوچک جلوه‌ بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: احتمال دارد با ریاست جمهوری بایدن گشایش‌های اقتصادی ایجاد و قیمت ارز متعادل‌تر شود. البته این موضوع تاحدی می‌تواند تاثیر کوتاه مدتی ایجاد کند و پس از چندی بازار مجددا با واقعیت‌های اقتصاد داخلی پیش‌روی خواهد کرد.

خسرونژاد معتقد است: سهم هایی که اصلاح بیش از حدی را پشت سر گذاشتند، نباید امیدی به آینده داشته باشند. چراکه گمان می‌کنم در این سهم‌ها نزول به مدت طولانی ادامه‌دار باشد اما در مورد سهم‌های بزرگ شرایط کمی فرق خواهد کرد. البته با بهبود شرایط نمی توان انتظار رشد ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی داشت اما امکان دارد نمادهای ارزنده بازار برای مدت محدودی رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی را تجربه کنند.

.

در بلند مدت سود خوبی نصیب سهامداران می‌شود

به گزارش گروه بورس رادار اقتصاد، عرفان هودی؛ کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه سیر خروج پول سهامداران حقیقی از بازار یکی از عوامل تاثیرگذار در شتاب روند اصلاحی شاخص بورس است، گفت: مهمترین موضوعی که باید مورد بررسی قرار گیرد،  علت خروج نقدینگی از بورس است، در ابتدا اعلام شده بود که قرار است یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از معاملات بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه منتقل شود در حالی که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

هودی با بیان اینکه روزهای آینده، زمانی مناسب برای خرید سهام در بازار به صورت بلندمدت است، گفت:  بسیاری از سهم‌ها در بازار با توجه به اصلاح اخیر قیمت ها به کف کانال رسیدند، به همین دلیل می توانند موقعیتی مناسب برای خرید باشند و به نظر می رسد تا پایان سال، سود بالایی را در اختیار سهامداران قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه احتمال اینکه تا سال آینده سهامداران به اندازه نرخ تورم سود کسب کنند بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: اکنون کلیت بازار منفی است اما در برخی از روزها شاهد روند صعودی شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 4445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha