علت برگشت بار گوجه فرنگی از عراق مشخص شد/هزینه ۱۲۰ میلیون تومانی کشت یک هکتار گوجه فرنگی

رئیس انجمن گوجه کاران کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته برای کشت یک هکتار گوجه فرنگی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه میشد گفت: امسال به دلیل بالابودن هزینه ها برای کشت یک هکتار گوجه فرنگی ۱۲۰ میلیون تومان هزینه می شود.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، انتشار تصاویری در فضای مجازی و خبر تکان دهنده دورریختن بار گوجه فرنگی در بازارچه مرزی پرویز خان درشرایطی که در بازار داخلی قیمت این محصول تا مرز کیلویی ۱۶هزارتومان هم رفته بود بسیار حائز اهمیت است، برگشت چندین کامیون گوجه فرنگی و دور ریختن آن در بازارچه مرزی به دلیل کیفیت پایین محصول از سوی طرف عراقی باعث بوجود آمدن اعتراضاتی در بین مردم شده است.

برخی این دورریختن در شرایط موجود را نپسندیده و ابراز می کنند حتی در صورت پایین بودن کیفیت گوجه فرنگی باید این بار به کارخانجات رب تحویل داده می شد و از دور ریختن این همه محصول در مرز جلوگیری می شد حتی کسانی که در بازارچه فعالیت تجاری دارند نیز از این رویداد ابراز نارضایتی کرده و مشکلات توقف چندروزه کامیونهای حمل بار صیفی جات و انتظارهای طولانی را دلیل مهم خراب شدن صیفی جات می دانند.

برخی دیگر نیز عدم اختصاص یک درب خروج اختصاصی برای تخصیص بارهای صیفی جات را دلیل این خرابیها عنوان می کنند، با این حال فرماندار قصرشیرین در این باره می گوید: خراب شدن صیفی جات در چنین مکانهایی حتی در میدان میوه و تره بار نیز موضوعی است که باتوجه به شرایط و وضعیت صیفی جات اتفاق می افتد و صاحبان بار حتما محصولات خراب شده را از محصول سالم جدا می کنند و این امر معمول است.

تاتار افزود: در مرز پرویز خان نیز که حجم وسیعی از بارهای صیفی جات برای صادرات به کشور عراق به این بازارچه مراجعه می کنند به دلیل عدم نگهداری مناسب و طول کشیدن فرآیند ترخیص بار حتما بخشی از صیفی جات خراب شده و طرف عراقی آنرا عودت می دهد.

وی تصریح کرد: خراب شدن دوکامیون گوجه فرنگی در میان حجم بسیار زیاد کامیونهای بار گوجه فرنگی امری طبیعی است و حتی در میدان میوه و تره بار داخلی نیز اتفاق می افتد.

فرماندار قصرشیرین اذعان داشت : برخی با بزرگنمایی کردن خراب شدن دوکامیون گوجه فرنگی خراب شده که بعلت عدم نگهداری مناسب خراب شده است فعالیت تجاری بازارچه مرزی پرویزخان را تحت الشعاع قرارداده اند که امری مذموم است.

تاتار افزود: برخی از کامیونهای صیفی جات خراب شده برای جابجا کردن کالاهای قاچاق استفاده می کنند و پس از جابجا کردن کالا بار را نیز به دلیل فاسد بودن عودت می دهند که این امر نیز باید پیگیری شود.

مدیرکل گمرک کرمانشاه نیز در گفتگویی اظهارداشت: برگشت بعضی از بارهای گوجه فرنگی صادراتی به کشور عراق به علت عدم تایید سازمان‌های نظارتی، بهداشت و قرنطینه نباتی در آن سوی مرز صورت می‌گیرد.

خلیل حیدری افزود: طبیعی است در این بین برخی از کالاهای صادارتی در حوزه کشاورزی به علت کیفیت پایین مورد تأیید سازمان‌های نظارتی کشور عراق نگیرد و عودت داده شود.

وی تصریح کرد: اخیرا فیلمی در فضای مجازی مبنی بر دور ریختن محصول گوجه فرنگی مرجوعی از کشور عراق منتشر شده، آنچه در این فیلم دیده می‌شود به ندرت اتفاق می‌افتد و راننده عراقی به صورت غیرقانونی اقدام به ریختن بار گوجه فرنگی کرده است.

* صادرات به عراق و پاکستان رونق یافته است

با این حال خبرنگار رادار اقتصاد به گفتگویی تفصیلی با سعید محمدی، رئیس انجمن گوجه کاران کشور پرداخته است، وی در خصوص افزایش قیمت این محصول می گوید: با برداشتن ممنوعیت واردات گوجه فرنگی از دو بازار مصرفی بزرگ یعنی عراق و پاکستان؛ این افزایش قابل پیش بینی بود چون قیمت گوجه فرنگی در بازار بغداد به ۲۰۰۰ دینار رسیده بود و در پاکستان هم با وجود ممنوعیت واردات گوجه فرنگی از ایران بصورت غیرقانونی ارسال می شد.

وی افزود: در نهایت با افزایش قیمت در داخل کشور پاکستان، این کشور مجبور به واردات از ایران شدند که همین تقاضای زیاد با قیمت بالا و خسارت سرما به مزارع نیمه ی شمالی کشور باعث افزایش قیمت گوجه فرنگی شد تا جایی که اولین روز صادرات گوجه فرنگی در مرز عراق تا ۲۷ هزار تومان فروش رفت.

رئیس انجمن گوجه کاران کشور با اشاره به افزایش هزینه های تولید کشاورزان تصریح کرد: هزینه های تولید تنها معضل گوجه کاران نیست بلکه سایر کشاورزان دیگر رغبتی به کشاورزی ندارند و مطمئناً از سال آینده شاهد افت تناژ در محصولات کشاورزی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات بزرگ گوجه کاران قیمت بذر و سموم کشاورزی است. بذرهای خوب افزایش چندمیلیونی داشته اند و متاسفانه نمونه های تقلبی آن هم بسیار زیاد شده البته درحال حاضر بذرهای هیبرید قیمتهای میلیونی دارند بطور مثال قیمت یک بذر هر قوطی ۱۰ هزارتایی شده ۱۰ میلیون که چون دست نهاد خاصی نیست بنابراین این دلال است که قیمت بذر رو مشخص می کند.

*هزینه ۱۲۰ میلیون تومانی کشت گوجه فرنگی در هر هکتار

محمدی گفت: بذری که پارسال ۲ میلیون قیمت داشته الان ۱۱ میلیون خرید و فروش می شود و برای هر هکتار باید ۲۰ تا ۳۰ میلیون فقط صرف بذر و چندین میلیون صرف کاشت نشا در گلخانه و کارگر و اجاره زمین و انتقال نشا و سموم و برداشت و هزینه ی تراکتور و.... می شود بنابراین هزینه ی هرهکتار گوجه فرنگی در حال حاضر بیشتر ۱۲۰ میلیون می شود سمی که تا پارسال ۵۰ هزارتومن بوده الان ۷۵۰ هزارتومان است و کشاورز به ناچار باید از این سموم استفاده کند.

رئیس انجمن گوجه کاران کشور در خصوص قیمت و توزیع سم و کود در بازار نیز اظهار نمود: در حوزه ی سم و کود دلال حرف اول و آخر را می زند؛ متاسفانه خود شرکتهای پخش هم دست به انبار و خرید محصولات از دست دلالان می کنند و بعداً با نرخ بالاتری به کشاورز می فروشند.

وی افزود: افزایش قیمت این محصولات قطعا در آینده ی نزدیک صدمات جبران ناپذیری به بدنه ی کشاورزی ایران می زند چون نظارت در این بخش بسیار کم است البته مثل هر بخش دیگری افزایش قیمت دلار تاثیر بالایی روی محصولات داشته و متاسفانه نمونه‌های ایرانی هم توان رقابت با محصولات خارجی رو ندارند و اگر هم دارند در این بخش برای کشاورزان بسیار ناشناخته هستند.

محمدی در خصوص قیمت مطلوب گوجه فرنگی در نزد کشاورزان نیز گفت: مزارع گوجه فرنگی نیمه ی شمالی کشور زمانی شروع به برداشت می کنند که همه ی مرزها بسته شده‌اند و ناچاراً باید محصول خودشان را تحویل کارخانجات بدهند، مشکل اصلی اینجاست که نرخ خرید کارخانجات رب گوجه فرنگی در ایران بسیار پایین است و این نرخ در سالی که گذشت از ۵۵۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومنان متغیر بود.

رئیس انجمن گوجه کاران کشور بیان داشت: در تغییر بودن این قیمت واقعا مصداق زیان کامل کشاورزان است البته طی صحبتی که با کارخانجات داشتیم آنها هم علت را، پایین بودن قیمت رب و افزایش هزینه‌ها می دانند، دولت هم با طرحی باعنوان خرید حمایتی که متصدی آن تعاونی روستایی است به خرید گوجه در چند استان پرداخت که متاسفانه از اول هم مشخص بود طرحی که تامین اعتبار نشده چگونه می تواند خرید حمایتی انجام دهد تا جایی که ماه ها از خرید حمایتی در کرمان گذشته و همچنان کشاورزان از عدم پرداخت حرف می زنند.

وی افزود: با وجود هزینه های کشاورزان از نظر ما با وجود افزایش قیمت رب گوجه فرنگی نرخ پایه خرید کارخانجات حداقل باید ۲ هزارتومان باشد تا انگیزه ی کشاورزان باشند وگرنه هرسال از میزان کاشت گوجه فرنگی کم می شود و این زنگ خطریست برای دولت زیرا گوجه فرنگی پرمصرف‌ترین محصول میادین تره بار است.

* بارهای بی کیفیت و هوای گرم دلیل مرجوع شدن بار گوجه فرنگی به مقصد عراق

محمدی در پاسخ به سوالی در خصوص مرجوع شدن چندین کامیون بار گوجه فرنگی صادره به عراق از مرز پرویز خان نیز گفت: طبق لیستی که اقلیم کردستان قبلا ارائه داده بود قرار بود ۲۴ مهر آغاز واردات گوجه فرنگی از مرزهای اقلیم کردستان باشد و همین اخبار و آگاهی کشاورزان باعث شده بود که در مناطقی که سرما اکثر مزارع را خراب کرده بود زمان برداشت را به تاخیر بیندازند به همین دلیل موج فراوان برداشت در کشور آغاز شد.

رئیس انجمن گوجه کاران کشور در ادامه یادآور شد: همه کشاورزان می خواستند گوجه خود را به عراق صادر کنند اما با توجه هوای گرم قصر شیرین و ماندگاری بارهای بی کیفیت در پارکینگ، شاهد برگشت این بارها از مرز بودیم درواقع آنچه که در رسانه ها اعلام می کنند که تجار ما از میزان نیاز عراق و سلیقه ی عراقی ها خبر ندارند چنین چیزی نیست علت اصلی بارهای بی کیفیت است.

وی افزود: اما اینکه چرا ما از بار خوب استفاده نمی کنیم باید رد آن را در به صرفه نبودن این کار گرفت چون بعد از افزایش قیمت گوجه فرنگی شاهد افزایش دوبرابری سبد گوجه فرنگی و هزینه ی حمل و نقل بودیم، قطعا میزان کیفیت گوجه فرنگی صادراتی به کشور هایی مانند قطر و کویت و امارات با عراق بسیار متفاوت است و قیمت خرید کشورها هم همین گونه متفاوت است در وضعیت فعلی قیمت خرید گوج فرنگی از عراق پایین است بنابراین به همان میزان کیفیت پایین می آید. متاسفانه کشاورزان هم تنها به مرز عراق چشم دوخته اند درصورتی که اگر دولت ذکاوت بیشتری به خرج دهد بازارهای مصرفی زیادی وجود دارد که هم کیفیت کشاورز را بالا میبرد و هم ارزآوری بسیار بالایی رو برای کشور به همراه دارد.

محمدی در خصوص وضعیت بازار گوجه فرنگی نیز گفت: از هفته ی آینده گوجه فرنگی جنوب وارد بازار می شود و خاصیت کشور ما همین است که هر موقع از سال بجز کشور خودمان می توانیم بازار دو کشور دیگر را نیز تامین کنیم، چون کشورمان در میان لیست تولید کنندگان برتر گوجه فرنگی در سطح جهان از جمله رتبه های برتر هستیم اما متاسفانه در لیست اولیه ی صادرکنندگان نیستیم.

رئیس انجمن گوجه کاران کشور اذعان داشت: محصولات تولید داخل بسیار با کیفیت و بازار پسند هستند و صادرات ما به حوزه ی خلیج فارس همچنان برقرار است اما ما از دولت می خواهیم نگاه تیزبینانه ای به اوراسیا داشته باشد چون این منطقه برای گوجه ی ایرانی هیچ گونه تعرفه ای ندارد و با وجود اختلاف چندساله روسیه و ترکیه ما نتوانستیم بازار بزرگ روسیه را در دست بگیریم چون هم اکنون این کشور از مصر و مراکش گوجه فرنگی وارد می کند اما ما نمی توانیم به آنجا صادر کنیم، مسئله ی دیگر روند صادرات در مرزهای زمینی کشور است که باید به حالت مطلوب برسد تا روند خوبی داشته باشیم.

* وزارت جهاد برنامه ای برای اطلاح الگوی کشت ندارد

وی در خصوص حمایتهای دولتی و تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی به گوجه کاران نیز گفت: در مورد کود و سم که هیچ برنامه ای از سمت وزارت جهاد کشاورزی دیده نمیشود اما خود جهاد کشاورزی هرسال عنوان م یکند باید براساس برنامه ی الگوی کشت سطح کشت انجام شود اما رفتار خود این وزارتخانه خلاف امر را به اثبات می رساند.

محمدی افزود: به عنوان مثال در سالی که گذشت دولت خود به توزیع بی برنامه ی بذر فله در میان کشاورزان پرداخت و همین امر باعث شد سطح کشت باز هم افزایش پیدا کند. بیشتر گوجه کاران با کارخانجات رب گوجه فرنگی قرارداد دارند و در این قرارداد سطح کشت در نظر می گیرند ورود دولت به برنامه این کارخانجات می تواند میزان کشت رو متعادل کرده و حداقل از سطح کشت گوجه فرنگی بی کیفیت جلوگیری شود چون بیشتر گوجه فرنگی های بی کیفیت مرز گوجه فرنگی ربی هست که باید تحویل کارخانجات شود اما برای سود بیشتر به مرزها فرستاده می شوند.

نکته ای که در هیچکدام از خبرگزاری ها درج نشده است این است که این افزایش قیمت بیشتر در بازارها اتفاق افتاده تا مزارع کشور؛ چون گوجه ای که در شهرها فروخته می شود با قیمت سر مزرعه ۵۰ تا ۷۰ درصد اختلاف قیمت دارد و این افزایش قیمت مقطعی فقط عده ای از کشاورزان را خوشحال می کند چون بعد گذشت این فصل که همراه افزایش قیمت گوجه قیمت سبد و کارگر و حمل و نقل و... افزایش پیدا می کند و قطعا قیمت گوجه کاهش می یابد اما قیمت سبد و کارگر و... به روز اول بر نمی گردد.

انتهای پیام/

۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 4372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha