ادامه سقوط لیر به اعتبار بانک مرکزی ترکیه آسیب زد

سقوط دوباره ارزش لیر موجب شده که اعتبار بانک مرکزی ترکیه نزد تجار و بازرگانان آسیب ببیند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بلومبرگ، آخرین سقوط لیر شواهد روشنی ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته فرصتی را برای بازگرداندن اعتبار خود در نزد تجار از دست داد.

اگرچه سقوط بی‌سابقه لیر به میزان ۸ دلار به ازای هر دلار در روز دوشنبه رخ داد، اما بزرگ‌ترین نگرانی برای سرمایه‌گذاران همچنان عدم تمایل بانک مرکزی برای ارائه نرخ قاطع برای بهره است که تعهد به آن جلوگیری از کاهش ارزش لیر را تأیید می‌کند.

یک تحلیلگر ارشد گفت: فقط خود بانک مرکزی مقصر کاهش امروز لیر است. بانک‌های مرکزی آنچه می‌کارند را درو می‌کنند. هفته گذشته بانک مرکزی سردرگمی و عدم اطمینان سیاسی را افشا کرد و حالا آنها نیز فروش ارز عمده را انجام می‌دهند.

لیر با ۱.۷ درصد کاهش به ۸.۰۹۸۴ دلار در هر دلار آمریکا رسید و از ساعت ۶:۴۹ بعدازظهر در استانبول ۱.۴ درصد کاهش داشت. این بزرگ‌ترین افت در میان ارزهای بازار دوشنبه بود و روند نه هفته ای کاهش ارزش را افزایش داد، که طولانی‌ترین روند از سال ۱۹۹۹ است. شاخص بورس استانبول ۱۰۰ به میزان ۳.۹ درصد سقوط کرد.

هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه با نگه‌داشتن غیرمنتظره نرخ در انتظار، آرامش سرمایه‌گذاران را به هم زد، اقدامی که بهبود کوتاه‌مدت ارز را قبل از این تصمیم متوقف کرد. در حال حاضر رگولاتور برای حمایت از لیر، ذخایر ارزی خود را سریع‌تر از هر اقتصاد بزرگ در حال توسعه‌ای صرف کرده است. امسال سرمایه‌گذاران خارجی ۱۳.۳ میلیارد دلار سهام و اوراق قرضه ترکیه را به فروش رسانده‌اند که بیشترین مقدار از حداقل سال ۲۰۰۵ است.

یک استراتژیست گفت: این پایان خواب زمستانی به سبک ترکی است. تکراری از سال ۲۰۱۸. به نظر می‌رسد بانک مرکزی هرگز یاد نمی‌گیرد. هفته گذشته با بالا نرفتن نرخ‌ها قادر به گوش‌دادن به بازار نبود و اکنون عواقب آن را متحمل شده است.

علاوه بر این منافع سرمایه‌گذاران خارجی در دارایی‌های ترکیه با مجموعه‌ای از خطرات ژئوپلیتیکی کاهش می‌یابد. دولت رجب طیب اردوغان با تحریم‌های احتمالی ایالات متحده در خرید سیستم موشکی از روسیه روبرو است و درگیر اختلافات ارضی در شرق مدیترانه و قفقاز است.

وام دهندگان دولتی روز دوشنبه حداقل ۸۰۰ میلیون دلار فروختند. بانک‌های دولتی در مورد مداخلات در بازار ارز اظهارنظر نمی‌کنند.

کشمکش دیپلماتیک کمکی نمی‌کند. روز یکشنبه، رئیس‌جمهور اردوغان ایالات متحده را به‌خاطر تحریم خرید سیستم‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسی به چالش کشید. وی همچنین با انتقاد از همتای فرانسوی خود، امانوئل ماکرون، با انتقاد از رفتار اروپا با مسلمانان، اظهار کرد وی به کمک روانپزشکی احتیاج دارد. وی از مردم ترکیه خواست روز دوشنبه کالاهای فرانسوی را تحریم کنند.

رندل گفت: کشمکش با فرانسه، با اظهارنظر اردوغان در موردنیاز مکرون به درمان، روش خوبی برای به‌دست‌آوردن دوستان بین‌المللی و نفوذ در مردم نیست و همچنین چیزی نیست که سرمایه‌گذاران در لیر دوست دارند آن را بشنوند.

لیر در سال جاری بیش از ۲۵ درصد سقوط کرده است که بعد از برزیل بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور دارد.

منبع: ایبنا

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 4363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha