تشکیل کارگروه‌های امنیت اقتصادی و فرهنگی/ بررسی مسائل ارز و بورس

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه شرایط و وضعیت کشور را به دقت رصد می‌کنیم، گفت: در شرایط کنونی کشور دو کارگروه ویژه در سازمان بازرسی‌کل کشور تشکیل ‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان، در جمع مدیران رسانه‌ها با اشاره به مقوله اطلاع‌رسانی در سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد گفت: فعالان رسانه به‌عنوان گزارشگران فساد، بازرسان افتخاری و کمک‌کار سازمان بازرسی می‌توانند نقش چشمگیری در پیشبرد اهداف ما داشته باشند و تلاش داریم در نشست‌های هم‌اندیشی از نقطه نظرات و دیدگاه‌های شما برای پیشبرد امور سازمان استفاده کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به دوره تحولی قوه‌قضاییه تصریح کرد: در این دوره رویکردهای متفاوتی نسبت به گذشته داریم. ازاین‌رو سند تحول سازمان بر اساس منویات مقام معظم رهبری، پیوست حکم رئیس قوه‌قضاییه برای بنده تنظیم‌شده است.

وی افزود: یکی از رویکردهای تحولی سازمان بازرسی، نظارت‌های راهبردی، مسئله محوری و شناسایی مسائل و مشکلات کلان کشور است. برخی از اقدامات سازمان در سال جاری بر اساس این رویکرد، برنامه‌ریزی‌شده و در حال اصلاح اساسی ساختار برنامه‌ریزی سازمان برای سال آینده هستیم.

عضو شورای‌عالی قوه‌قضاییه تصریح کرد: تلاش برای ارتقای سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با سوء‌جریانات مالی و اداری یکی دیگر از رویکردهای تحولی سازمان بازرسی است. ما معتقدیم هزینه اصلاح و اقدامات پیش‌دستانه و پیشگیرانه کمتر از بازرسی است و در جهت صیانت از نیروی انسانی کشور مؤثرتر است. به اعتقاد ما مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، سرمایه‌های ملی هستند که باید از آنها صیانت کرد و پیشگیری از انحراف قانون و مقررات و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخش به مدیران، اصلی‌ترین راه برای حفظ این سرمایه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان خاطرنشان کرد: رویکرد تحولی دیگر سازمان، شناسایی گلوگاه‌های فساد و بسترهای فسادزا است که ممکن است بخشی از آن مربوط به قوانین باشد. به همین جهت پیگیر تعامل جدی با مجلس شورای اسلامی با هدف شناسایی قوانین دارای اشکال یا خلأهای قانونی که بعضاً موجب فساد می‌شود، هستیم. در این راستا اولین بسته پیشنهادی اصلاح برخی از قوانین در حال نهایی شدن و تقدیم به مجلس شورای اسلامی است.

وی رویکرد دیگر سازمان بازرسی را توجه به ترک فعل‌ها دانست و گفت: مسئولین و مدیران نباید تصور کنند که فقط نسبت به اقداماتی که انجام‌شده، نظارت می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به برنامه سازمان برای تقویت نظارت همگانی گفت: یکی از رویکردهای سازمان بازرسی در دوره جدید، بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور مانند بازرسان افتخاری، تشکل‌های مردم‌نهاد، اندیشکده ها و پژوهشکده‌های معتبر است که در این جهت با ۹ پژوهشکده معتبر مذاکره شده و با برخی درباره شناسایی مشکلات کلان و اصلی کشور تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم.

وی درباره استفاده از ظرفیت‌های نو و نظارت‌های الکترونیکی هم گفت: به اعتقاد ما شیوه‌های سنتی و روش‌های گذشته در اعمال نظارت کافی نیست و با توجه به گستردگی دستگاه‌های اداری، سامانه‌ای شدن فعالیت دستگاه‌های اداری کشور، حتماً باید به سمت نظارت الکترونیکی برویم. با برخی سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار کرده‌ایم و برخی دیگر هم در دستور کار قرار دارد. یکی از اولویت‌های ما پیگیری و اجرای سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی مانند سامانه تجارت است که در شفافیت عملکرد دستگاه‌های اجرایی حائز اهمیت است.

درویشیان با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور شرایط و وضعیت کشور را به دقت رصد می‌کند گفت: در شرایط کنونی کشور دو کارگروه ویژه در سازمان بازرسی‌کل کشور تشکیل‌شده است. کارگروه امنیت اقتصادی که موضوعات کلان کشور مانند ارز، بورس و مسائل بانکی و اقتصادی را با همکاری و هماهنگی همه بخش‌های سازمان پیگیری می‌کند و تا امروز نتایج خوبی حاصل‌شده است. همچنین کارگروه امنیت فرهنگی در سازمان بازرسی تشکیل‌شده است. چرا که اعتقاد ما بر این است که مسائل فرهنگی در گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. موضوعاتی مانند فضای مجازی، جمعیت و سند ۲۰۳۰ که بارها مورد گلایه مقام معظم رهبری قرارگرفته است و بعضاً اهمیت آنان از مسائل اقتصادی بیشتر است، در دستور کار این کارگروه قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان بازرسی در حمایت از تولید در شرایط تحریم گفت: یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی، حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است؛ به‌ویژه در سال جاری که سال جهش تولید نام‌گذاری شده است. از برنامه‌های مهم همکاران سازمان در سراسر کشور، پیگیری و رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی است.

عضو شورای عالی قوه‌قضاییه در ادامه به چالش‌های پیش روی سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های سازمان بازرسی ضرورت تقویت قانون سازمان و افزایش ضمانت اجرایی این قانون است. سازمان بازرسی کل کشور یک دستگاه نظارتی است و بعد از آسیب‌شناسی و بازرسی از دستگاه‌ها، گزارشی شامل پیشنهادهای کاربردی به دستگاه‌ها ارسال می‌کند و لازم است ضمانت‌های اجرایی قوی‌تری برای اجرای پیشنهادهای سازمان در قانون دیده شود که با تعدادی از نمایندگان مجلس در این خصوص مذاکراتی شده است.

درویشیان در پایان تصریح کرد: ما در سازمان بازرسی کل کشور مصمم هستیم به یاری پروردگار متعال و همیاری مردم عزیز به‌ویژه شما که رصد کننده وضعیت کشور هستید و می‌توانید کمک و یاور بسیار خوبی برای سازمان باشید، بتوانیم از عهده مسئولیت و مأموریتی که امروز متفاوت از گذشته روی دوش ما نهاده شده بربیاییم.

در ادامه این نشست مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما، قائم‌مقام شبکه خبر، سردبیر خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، قائم‌مقام خبرگزاری فارس، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، مدیرمسئول روزنامه و مدیرعامل مؤسسه ایران، مدیرمسئول روزنامه شرق، مدیرمسئول روزنامه جام جم، سردبیر سایت خبری مشرق، مدیرعامل خبرگزاری مهر و مدیرمسئول روزنامه تهران تایمز، مدیرعامل خبرگزاری ایلنا، مدیرعامل خبرگزاری میزان، سردبیر خبرگزاری دانشجو، سردبیر خبرگزاری ایکنا، قائم‌مقام مرکز رسانه قوه‌قضاییه، مدیر دفتر تهران روزنامه قدس، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، مدیرمسئول روزنامه صبح نو، سردبیر شبکه اطلاع‌رسانی دانا، قائم‌مقام مؤسسه تبیان، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را درباره عملکرد و برنامه‌های سازمان بازرسی در دوره تحولی مطرح کردند. همچنین برخی از مدیران مسئول رسانه‌های حاضر برای تأثیرگذاری بیشتر سازمان بازرسی کل کشور در مسائل روز جامعه پیشنهادها و راهکارهایی ارائه کردند.

اطلاع رسانی وسیع و بروز از اقدامات سازمان، حمایت از گزارشگران فساد، برخورد قاطع با مدیران متخلف، تعامل وسیع با رسانه‌ها به عنوان بازوان عملیاتی سازمان در افکار عمومی و کسب اطلاع از آخرین دستاوردهای سازمان در مبارزه با فساد از جمله مباحث مطرح شده توسط مدیران رسانه‌ها در این نشست بود.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان ضمن استقبال از پیشنهادهای مدیران مسئول رسانه‌ها از رسانه‌ها خواست تا از طریق سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور که چندی قبل با شعار «هر ایرانی یک ناظر» رونمایی شد، به شناسایی بسترهای فساد کمک کنند

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 4345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha