ساماندهی قیمت فولاد با عرضه صد درصدی در بورس/فولادی ها ۱۵ هزار میلیاردتومان رانت یارانه ای می گیرند اما محصول خود را باقیمت جهانی می فروشند!

نایب رئیس دوم کمیسیون با بیان اینکه عرضه ۱۰۰ درصدی فولاد در بورس باعث ساماندهی قیمت صنایع فولادی می شود، گفت: در صورت عرضه فولاد در بورس و مشخص شدن تقاضاهای واقعی و تعیین قیمت برای خرید فولاد، می توانیم مازاد تولیدات فولاد را به شرط اینکه در بورس خریداری نشد، به خارج از کشور صادر کنیم.

 علی جدی نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به وضعیت نابسامان قیمت فولاد در کشور اظهار داشت: برای حمایت از صنعت فولاد، یارانه به بخش های متعدد تولید از جمله انرژی، سنگ آهن، نیروی انسانی، حمل و نقل و ... تعلق گرفته است و با اینکه سالانه ۳۰ میلیون تن شمش فولاد در کشور تولید می شود و مصرف داخلی ۱۶ میلیون تن است و ۱۴ میلیون تن مازاد تولید این صنعت است، اما همچنان شاهد افزایش قیمت فولاد در کشور هستیم که به موازت آن سایر صنایع مثل خودروسازی هم متاثر از این افزایش قیمت، هزینه هایشان افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه سالانه قریب به ۱۵هزار میلیارد تومان یارانه انرژی به صنعت فولاد در کشور هزینه می شود،ادامه داد: علی رغم حمایت یارانه ای از صنعت فولاد و مازاد تولید، متاسفانه قیمت فولاد در کشورمان با قیمت جهانی و دلار محاسبه به فروش می رسد که جای تعجب دارد و از سوی دیگر، راهکاری جهت عرضه فولاد در بورس به جهت واقعی شدن تقاضا اجرا شد اما در عمل دیدیم که فقط ۲۰ درصد از تولیدات فولاد کشور در بورس قرار گرفت و کمکی به کاهش قیمت فولاد نکرد، بلکه عاملی برای گسترش نقش دلالان و سوداگران در بازار فولاد به جود آمد.

تمام تولیدات فولاد کشور باید در بورس عرضه شود

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تمام تولیدات فولاد کشور باید در بورس عرضه شود، اظهار داشت: ما معتقدیم که نباید خارج از بورس، فولاد در کشورمان به فروش برسد چرا که به دلیل نقش آفرینی دلالان، بازار فولاد دچار بحران شده است و طرح عرضه تمام تولیدات فولاد در بورس در صحن علنی مجلس مطرح شده است و در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است و جزئیات نهایی تصویب آن به زودی اطلاع رسانی می شود. 

جدی تاکید کرد: ما معتقدیم در صورت عرضه فولاد در بورس و مشخص شدن تقاضاهای واقعی و تعیین قیمت برای خرید فولاد، می توانیم مازاد تولیدات فولاد را به شرط اینکه در بورس خریداری نشد، به خارج از کشور صادر کنیم تا برای کشورمان ارز آوری به همراه داشته باشد. 

ساماندهی بازار فولاد عاملی برای کاهش قیمت خودرو خواهد بود

وی ساماندهی بازار فولاد را عاملی برای ساماندهی و کاهش قیمت خودرو در کشورمان دانست و گفت: یقینا واقعی شدن قیمت فولاد در کشورمان می تواند به صنعت خودروسازی کمک شایانی کند و می تواند عاملی برای کاهش هزینه های تولید خودرو در کشورمان باشد و به موازات آن، شاهد کاهش قیمت فولاد ساختمانی و لوازم خانگی خواهیم بود. 

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: عرضه فولاد در بورس بعنوان یک گلوگاه مهم توزیعی، می تواند به شرط مدیریت صحیح، بین عرضه و تقاضای واقعی فولاد، تعادل به وجود آورد و بتوان از آن استفاده بهینه برد.

جدی با بیان اینکه وضعیت بحرانی فولاد کشور باید هر چه زودتر ساماندهی شود و مجلس در این خصوص،اقدام عملی خواهد کرد، افزود: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدند که قیمت فولاد به جای دستوری بودن، باید سقف مشخص داشته باشد .

تولید دو برابری فولاد در کشور نسبت به مصرف 

وی تحریم ها را در افزایش قیمت فولاد در کشور بی اثردانست و گفت: تولید ۲ برابری فولاد در کشور نسبت به مصرف، نشان دهنده نقش مافیا و دلالان در افزایش قیمت فولاد است و نباید در این شرایط که خودمان در تولید حرفی برای گفتن داریم، قیمت فولاد از بازارهای جهانی هم سبقت بگیرد و یقینا از بین بردن تقاضای کاذب و شفاف سازی قیمت ها می تواند به این صنعت کمک شایانی کند و یقینا عرضه تمام تولیدات فولاد کشور در بورس، می تواند در تحقق بخشی به این امر، اثرگذار و مفید واقع شود. 

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطر نشان کرد: عزم و اراده مجلس و به خصوص کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کمک به شفاف شدن قیمت صنایعی است که برای مردم دردسرآفرین شده است و قدرت خرید آن کاهش پیدا کرده است و ما در تلاشیم در کنار افزایش عرضه صنایع و خودرو در کشور، باعث تعادل قیمت ها در بازار شویم.

انتهای پیام/
 

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 4334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha