تاثیر قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین روی بازار سرمایه چیست؟

عظیم ثابت، مدیر کارگزاری بانک سپه می‌گوید که توافق نامه ۲۵ ساله ایران با چین در صورتی که سرمایه‌گذاری آن به سمت تولید باشد سبب تقویت اقتصاد ایران می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛   «انتخابات آمریکا» آنقدر که برای مسئولین و بازارهای سرمایه‌ای ایران مهم است برای مردم آمریکا مهم نیست؛ این توئیت یکی از کاربران است که در رابطه با انتخابات آمریکا و تاثیرگذاری آن بر بازارهای ایران نوشته است. کار به جای رسیده که مسیر آینده اقتصاد ایران به انتخابات مردم آمریکا بستگی دارد. این میزان از حساسیت در جامعه نسبت به انتخابات امریکا سبب شده که بازارها حالت نوسان یا به عبارتی ترس خود را حفظ کنند تا نتیجه انتخابات امریکا مشخص شود. نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که بخشی از نابسامانی اقتصاد ایران به مسئله تحریم‌ها ارتباط دارد، اما شرایط در کشور به گونه‌ای در حال پیش روی است که همه مشکلات بازارها و اقتصاد ایران به روابط ایران و آمریکا گره خورده است.

به نظر می‌رسد بازار سرمایه‌ هم به نوعی منتظر انتخابات آمریکا است تا بعد از آن تصمیم بگیرد روند صعودی داشته باشد یا نزولی، که این ادعا مورد تایید اکثر کارشناسان است. به عبارتی بیشتر کارشاسان مدعی هستند که انتخابات آمریکا به صورت مستقیم بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد و بازار هم به دنبال قیمت دلار ادامه مسیر خود را تعیین می‌کند. گفته شده علت عدم رشد شاخص کل بازار در پی افزایش قیمت دلار به خاطر این است که بازار هنوز مطمعنن نیست قیمت دلار افزایشی است یا کاهش و این موضوع بعد از انتخابات آمریکا مشخص می‌شود. به هر حال روند بازار بورس نه در ایران بلکه در دنیا نشان می‌دهد که نوسانات اقتصادی در هر کشور برای مدت محدودی بر روی بورس تاثیر می‌گذارد و بعد از آن بازار مسیر خود را ادامه خواهد داد.

در کنار بحث مذاکره با امریکا، توافق ۲۵ ساله ایران و چین یکی از مباحثی است که برخی از کارشناسان مدعی هستند که می‌تواند بر روند بازار سرمایه تاثیرات مثبتی داشته باشد، این افراد که اکثر موافق قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هستند می‌گویند که با ایجاد چنین قراردادی تولیدکنندگان ایران با یک بازار ۱میلیاردی روبه رو می‌شوند.

عظیم ثابت مدیر عامل کارگزاری بانک سپه که در گفتگوی قبلی خود گفته بود که آینده بازار تا مشخص نشدن انتخابات امریکا قابل پیشبینی نیست، باور دارد که توافق ۲۵ ساله ایران و چین اگر به سمت سرمایه‌گذاری چین در ایران حرکت کند می‌تواند بنیه اقتصادی ایران را تقویت کند.

*به نتیجه رسیدن توافق ۲۵ ساله بین ایران و چین چه تاثیر بر روی روند بازار بورس ایران می‌گذارد؟
چین یکی از شرکای مهم تجاری ایران است، اگر بتوانیم سمت و سوی مراودات اقتصادی  با چین داشته باشیم و از کانال چین سرمایه گذاری خوبی در کشور صورت بگیرد و همچنین  از طریق این کشور منابع ارزی مورد نیاز خودمان را تامین کنیم تا حدودی تحریم‌های ظالمانه را دور خواهیم زد، اما بحث این است که هنوز ابعاد این توافق نامه مشخص نیست، هنوز اعلام نشده که قرار است چه اقداماتی صورت بگیرد و چینی‌ها در چه پروژه‌های حضور داشته باشند.   ایران  تکه‌ای از بهشت در جهان است و اگر ما بتوانیم از پتانسیل های که در ایران وجود دارد و منابع خوبی که در اختیار داریم،  سرمایه گذاری مولدی داشته باشیم در بسیاری از جاها خودکفا می‌شویم،  اما تا الان این اراده نبوده که یکی از دلایل آن به تحریم‌ها باز می‌گردد که دست ما را بسته است و دلیل مهم‌تر آن عدم تصمیم دقیق و مشخص در این رابطه می‌باشد. به نظرم توافق با چین در صورتی که منافع ملی در نظر گرفته شود و سرمایه‌گذاری مولد در این توافق نامه گنجانده شود برای اقتصاد ما خوب است.

ما الان در  صنایع نفتی، پتروشیمی، فلزی و معدنی مزیت‌های خوبی دارم  که  به طور حتم اگر زیر ساخت های لازم را فراهم کنیم می‌توان به جای خام فروشی نفت  و با توجه به تجربه جدیدی که  در بحث صادرات غیر نفتی کسب شد به سمت صادرات ارزش افزوده منابع گاز،   پتروشیمی،  معادن و فلزات برویم که با این روش  قطعا بنیه اقتصادی خودمان را قوی خواهیم کرد.

*با توجه به ریزش بازار به نظر می‌رسد که الان شرایط بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب نباشد، آیا شما این موضوع را قبول دارید؟  
بازار سرمایه بازار یکی یا دو روز نیست حتی بازار یکی یا دو ماه هم نیست، قطعا افرادی که در طول یکی دو ماه گذشته به بازار امدند ممکن است که در ضرر باشند آن‌ها بهتر است صبوری کنند. اولا اصلاح بازار چند مورد خوبی دارد یکی اینکه باعث می‌شود افراد جدید وارد بازار شوند، ثانیا کسانی که سهام داشتند و سرمایه شان افت کرده الان می‌توانند به اصلاح سبد سهامشان بپردازند، شاید در بازار سهم بدی خریداری کردند، الان می‌توانند آن سهم را بفروشند و سهمی با دید بلند مدت و بنیادی‌تر بخرند.   هر افت سهمی می‌تواند نوید این باشد که در اینده به رشد منجر خواهد شد چون نوسانات جزو هویت و ذات بازار است و نمی‌توانیم هر افت قیمتی را به عنوان  یک خطر جدی بدانیم، البته برخی از سهم های که به صورت غیر اصولی و غیر بنیادی رشد کرده باشند قیمت این سهم‌ها ممکن است که در آینده هم  بر نگردند اما سهامی که بر اساس سود آوری و براساس فاکتورهای اصلی سرمایه گذاری،  طرحای توسعه‌ای شرکت، برنامه‌های آینده آن، ترکیت سسهامداران و غیره پتانسیل رشد دارند،  الان فرصت سرمایه گذاری مجدد در سهام این شرکت‌ها است.

*با توجه به اینکه این روزها بازار دچار نوسانات شدید است و به گونه‌ای در حالت انتظار قرار دارد، بسیاری از کارشناسان به سهامداران خرد پیشنهاد می‌کنند که پول خود را وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند، شما وضعیت این صندوق‌ها را در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
صندوق‌ها سرمایه گذاری دارای یونیت یا واحد هستند که حداقل خرید برای سرمایه‌گذاران در صندوق ۱۰ یونیت یا واحد است و بستگی دارد که هر یونیت چقدر قیمت دارد. فرض کند که هر واحد یک صندوق سرمایه گذاری ۲میلیون تومان است پس کف سرمایه گذاری در آن صندوق  ۲۰ میلیون تومان می‌باشد، یعنی با کمتر از ۲۰ میلیون تومان نمی‌توانید در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرد. در حال حاضر با توجه به استقبال گسترده از بازار بسیاری از این صندوق‌ها به سقف‌های خود رسیدند، یعنی میزان سقف واحدهای که می‌توانستند در اختیار مردم قرار دهند پر شده است که با توجه به این موضوع بسیاری از آن‌ها به دنبال مجوز افزایش سقف فروش خود  هستند تا سقف سرمایه گذاری صندوق ها را افزایش دهند. آن چیزی که صندوق‌های سرمایه گذاری را  از سرمایه گذاری مستقیم در بازار متمایز می‌کند، اولا اینکه صف خرید و فروش ندارد و هر زمانی که شما بخواهید می‌توانید خرید خود را  ابطال کنید که طی چند روز کاری پول آن به حساب شما واریز می‌شود، از ویژگی‌های دیگر این صندوق‌ها وجود افراد حرفه‌ای است که در آن کار می‌کنند، این افراد خیلی بهتر می توانند  پرتفوی متوازن‌تری ایجاد کنند علاوه بر آن  بر اساس قانون این صندوق‌ها نمی‌توانند تک سهم باشید یا از یک سهمی درصد بالای خریداری کنند، بنابراین در این صندوق‌های هم مدیریت سهام حرفه‌ای تر است و هم پرتفوی متوازنی دارند.

 با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد در برخی از مواقع  رشد  صندوق‌های از رشد شاخص هم پیشی می‌گرفت، این یعنی اینکه این صندوق ها مورد استقبال بازار هستند. به سرمایه گزاران خرد و سرمایه گذارانی که وارد بازار می‌شوند توصیه می‌کنم که وارد این صندوق ها شوند.   علاوه بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط هم داریم که بخشی از آن اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی است، همچنین برای کسانی که نمی‌خواهند در بازار بورس سهام داشته باند و ریسک پذیری کمتری دارند، صندوق‌های  با درامد ثابت وجود دارد که نرخ سود آن کمی بیشتر از نرخ سود بانکی است.

*آیا احتمال ورشکستگی صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد؟
این صندوق ها نمی‌توانند خارج از بازار سرمایه  فعالیت کنند مگر خرید اوراق مشارکت یا سپرده گذاری بانکی،  بعلاوه  اینکه این صندوق‌ها پرتفوی متوازن دارند، یعنی هر صندوقی ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌تواند از یک صنعت یا سهم در سبد خود قرار دهد و اجازه اینکه بتواند ریسک صندوق را با تک سهمی  یا  دو سهمی بالا ببرد، ندارد همچنین  افرادی که اداره صندوق را در دست دارند معمولا افراد جرفه‌ای هستند و سال‌ها کارشان فعالیت در بازار بوده است. تا کنون چنین اتفاقی برای صندوق‌ها نیفتاده که ورشکسته شوند به هر حال نوسان قیمت و ریزش قیمت طبیعی است ولی اینکه به سمت ورشکستگی  برود وجود نداشته است.

علاوه بر آن افرادی که افق سرمایه گذاری خود را تعیین کردند،  می‌توانند با توجه به  اطلاعات دقیقتری از صندوقهای سرمایه گذاری و با توجه به زمان و میزان ریسک پذیری و ریسک گریزی طبق قانون سهام خود در این صندوق‌ها را ابطال کنند.

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 4332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha