مجله اکونومیست عنوان کرد ؛ آژیر قرمز بازگشت ترامپ

سرمقاله آخرین شماره مجله اکونومیست: بخت ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید به طرز ناخوشایندی بالاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مجله اکونومیست سرمقاله آخرین شماره خود را به انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان اختصاص داده و با اشاره به اعلام رسمی نامزدی ران دیسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا برای شرکت در این انتخابات نوشت که اگرچه انجام نظرسنجی‌های دقیق در ایالت‌های کلیدی بسیار پرهزینه است اما به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده بیشترین بخت را برای تبدیل شدن به نامزد حزب جمهوری‌خواه دارد. اکونومیست در ادامه می‌افزاید که ترامپ همچنین از شانس خوبی برای بازگشت دوباره به کاخ سفید برخوردار است. این مجله می‌نویسد که «بازارهای شرط‌بندی، بخت او برای بازگشت به کاخ سفید را یک به سه می‌دانند.»

به نوشته اکونومیست «احزاب معمولا روی نامزد شکست‌خورده سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؛ ترامپ حزب جمهوری‌خواه را در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ به شکست کشاند. پس از آن، او هوادارانش را با ادعای آنکه در انتخابات تقلب شده‌است، تحریک به حمله به ساختمان کنگره کرد. در پی این حمله، یک افسر پلیس به دلیل اثرات ناشی از انتشار گاز فلفل دچار سکته مغزی شد و چهار پلیس دیگر هم به دلیل فشارهای ناشی از بازجویی‌های اداره پلیس طی هفت ماه خودکشی کردند.
همین اواخر او به دلیل تعرض جنسی نیز مجرم شناخته شده‌است. اما چرا حزب جمهوری‌خواه می‌خواهد دوباره او را نامزد کند؟»

اکونومیست در توضیح این مساله می‌نویسد: «در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ در میان برخی این احساس وجود داشت که جنبش ترامپ، دشمنی است که می‌خواهد کنترل حزب را به دست بگیرد. این حس اما امروز و در سال ۲۰۲۳ وجود ندارد. او پیشتاز نامزدهای حزب جمهوری‌خواه است زیرا بخش بزرگی از جمهوری‌خواهان واقعا او را دوست دارند. هواداران او شش سال است که کمیته ملی جمهوری‌خواهان را در کنترل دارند. از سال ۲۰۱۶ تاکنون نیمی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به دلیل حمایت‌های ترامپ برای اولین بار است که وارد مجلس نمایندگان آمریکا شده‌اند. تقریبا همه سناتورها و نمایندگان جمهوری‌خواهی که از مصالحه با ترامپ سرباز زدند اکنون یا جایگاه خود را از دست داده‌اند یا بازنشسته شده‌اند. از ۱۰ عضو مجلس نمایندگان که به استیضاح ترامپ رای دادند، تنها دو نفر همچنان سمت قبلی خود را در اختیار دارند. تعداد این افراد در درون حزب بسیار بسیار بیشتر است.

به نوشته اکونومیست کمپین انتخاباتی ترامپ بسیار بهتر از سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ سازماندهی شده‌است. این مجله با اشاره به تحلیل مفصلی که در همین شماره منتشر کرده‌است می‌افزاید که شکست ترامپ در انتخابات درون حزبی، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. اکونومیست می‌افزاید که بر اساس نظرسنجی مشترک این مجله و YouGov ، ترامپ، پیشتازی خیره‌کننده‌ای در انتخابات درون حزبی دارد و با ۳۳ درصد اختلاف از مهمترین رقیبش، ران دیسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا پیش است. به نوشته اکونومیست او اکنون از حمایت شمار بسیار بیشتری از جمهوری‌خواهان منتخب (در نهادهای انتخاباتی) برخوردار است، افرادی که معمولا پیش‌بینی‌های درستی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد، دارند. حمایت این دسته از افراد در انتخابات سال ۲۰۱۶ بسیار بسیار کمتر از میزان کنونی بود.

اکونومیست در ادامه سرمقاله خود آورده‌است: «سهم ۵۸ درصدی ترامپ در میان رای‌دهندگان درون حزبی جمهوری‌خواهان نشان‌ می‌دهد که تقریبا نزدیک به نیمی از جمهوری‌خواهان برای یافتن جایگزینی برای او مشکلی ندارند. اما دشواری‌های همکاری با مخالفان ترامپ، برای آنها، ترسناک است. افراد نزدیک به ستاد انتخاباتی ترامپ به طور خصوصی گفته‌اند که هرچه قدر تعداد نامزدهای درون حزبی بیشتر شود، انشقاق را بیشتر می‌کند و این به نفع آنان است. بسیاری از حامیان بزرگ مالی گفته‌اند که از نامزدهای جمهوری‌خواهی به غیر از ترامپ حمایت می‌کنند به شرط آنکه اگر در چهارمین انتخابات درون حزبی در ایالت کارولینای جنوبی، که پس از انتخابات درون حزبی آیوا، نیوهمپشر و نوادا برگزار می‌شود، شکست خوردند و از آنان خواسته شد تا کنار بکشند، از دور رقابت‌ها خارج شوند. هدف از این ایده این است که اعضای حزب بتوانند بر روی ترامپ اجماع کنند، دقیقا همان کاری که حزب دموکرات در سال ۲۰۲۰ انجام داد تا مانع از انتخاب برنی سندرز چپ‌گرا شود. به یک دلیل ساده بسیار بعید به نظر می‌رسد که اعضای بلندپایه حزب جمهوری‌خواه تمایلی به رایزنی‌های پشت پرده علیه ترامپ داشته باشند: او بنیان حزب جمهوری‌خواه است.»
همزمانی تقویم برگزاری انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان و زمان رسیدگی به پرونده‌های نیمه‌کاره حقوقی ترامپ، کابوس‌وار است. محاکمه ترامپ به اتهام جعل اسناد در نیویورک، اندک زمانی پس از سه شنبه بزرگ، روزی که بیش از دوازده ایالت رای می‌دهند، آغاز خواهد شد. نه این پرونده و نه هیچ یک از تحقیقات دیگری که درباره او در دست بررسی است، احتمالاً تا پایان انتخابات درون حزبی، تعیین تکلیف نخواهند شد. بنابراین محتمل است که در روز انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴، (۱۵ آبان ۱۴۰۳)، یکی از دو نامزد احزاب بزرگ آمریکا؛ به دلایل کیفری، سوژه تحقیقات قضایی باشد. آمریکا در گذشته هم روسای‌جمهوری ناشایستی داشته‌است، اما هیچکدام تحت پیگرد قانونی به دلیل اتهامات کیفری نبوده‌اند.»
اکونومیست ادامه می‌دهد: «بنابر اکنون ممکن است شما فکر کنید که شمار زیادی از رای‌دهندگان باید از ترامپ رویگردان شوند. شاید چنین باشد. اما همین چند هفته پیش، پس از آنکه دادگاهی ترامپ را به جرم سواستفاده جنسی از یک زن در ۳۰ سال پیش، مجرم شناخت، تاثیر زیادی بر روی آرای ترامپ در نظرسنجی‌ها نداشت. به نظر می رسد که او در متقاعد کردن رای دهندگان جمهوری‌خواه درباره این موضوع که واقعا یک قربانی است، مهارت دارد. دموکرات ها و بسیاری از متحدان آمریکا فکر می کنند که ترامپ تهدیدی برای دموکراسی است (همانطور اکونومیست چنین فکر می‌کند). کمپین او در حال حاضر این اتهام را به اتهام زنندگان برمی‌گرداند: «ایمیلی که اخیراً از کمپین ترامپ منتشر شده‌است این پرسش را مطرح می‌کند که انتخابات سال ۲۰۲۴ تعیین خواهد کرد که آیا ما می‌توانیم جمهوریت را حفظ کنیم یا اینکه آمریکا تسلیم نیروهای تاریک استبداد شده است. کسانی که این ادعاها را بپذیرند، احتمالاً از ایرادات بی شمار و آشکار ترامپ چشم پوشی می‌کنند.

این مجله سپس با اشاره به اینکه اگر بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ باردیگر با یکدیگر رقابت کنند، برای اولین بار از پس از انتخابات سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۶ یعنی زمانی خواهد بود که دوایت آیزنهاور برای دو بار با آدلای استیونسون، از حزب دموکرات مبارزه کرد و البته در هر دوبار پیروز شد این پرسش را مطرح می‌کند که آیا ترامپ می‌توان بایدن را شکست دهد؟

اکونومیست در ادامه تاکید می‌کند که «انتخابات ۲۰۲۴ قطعا انتخاباتی تنگاتنگ خواهد بود. کالج انتخاباتی اندکی به سود جمهوری‌خواهان است. پیروزی بزرگی در یک انتخابات به ۴۰ سال باز می‌گردد، جایی که دونالد ریگان با اختلافی فاحش جیمی کارتر را شکست داد. آمریکا از آن زمان به بعد به شدت دو قطبی شده‌است و رای‌دهندگان به ندرت حزب مورد علاقه خود را تغییر می‌دهند.»

به نوشته اکونومیست: «بایدن نقاط قوتی دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما کسی باور ندارد که او فردی قدرتمند است. اگر کشور وارد رکود می‌شد، شانس ترامپ بیشتر هم می شد. برخی از شگردهای دوره پس از انتخابات درون حزبی، می‌تواند ترامپ را متوقف کند، مانند استفاده از نامزد حزب سوم و ایجاد احساس نومیدی؛ اما مشکل اینجاست که چنین تاکتیک‌هایی ممکن است به سرعت نتیجه عکس دهد و به نفع ترامپ تمام شود.


ترامپ، کسی که مشابه ندارد

همه اینها به معنای آن است که شانس ترامپ برای تبدیل شدن به رییس‌جمهور آینده ایالات‌متحده که غرب را متشتت کند و باعث شادی ولادیمیر پوتین شود، باید جدی گرفته شود؛ کسی که نتیجه انتخابات را تنها در شرایطی می‌پذیرد که برنده آن باشد؛ فردی که اراذلی را که در جریان حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره کشته شدند، شهید می‌نامد و خواستار آمرزش آنهاست؛ کسی که تنها به دلیل کینه‌ورزی با بایدن پیشنهاد داده تا بدهی‌های دولتی پرداخت نشوند و بالاخره شخصی که تحت پیگرد قضایی به دلیل نقض قوانین کیفری است و همین اواخر یک محکومیت مدنی به دلیل تعرض جنسی دارد. هرکسی که دغدغه آمریکا، محافظه‌کاری و شایسته سالاری دارد باید دعا کند دیسانتیس یا هرکسی دیگری، این پدیده عجیب را شکست دهد.

۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 43073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهسا IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      0 0
      جا دارد از متوهمانی همچون عباسی بپرسیم راستی ، حسینیه کاخ سفید چه شد ؟