پاس گل اوغان به اردوغان/چرا اوغان از قلیچداراوغلو حمایت نکرد؟

اعلام حمایت سینان اوغان از رئیس‌جمهور کنونی ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌یکی از مهم‌ترین موضوعات روز در این کشور تبدیل شده است. برخی تحلیلگران می‌گویند، اعلام حمایت اوغان از اردوغان به معنای پیروزی آسان‌تر وی در دور دوم انتخابات و قطعی شدن فتح دوباره آکسرای توسط حزب عدالت و توسعه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از جام جم،اعلام حمایت سینان اوغان از رئیس‌جمهور کنونی ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌یکی از مهم‌ترین موضوعات روز در این کشور تبدیل شده است. برخی تحلیلگران می‌گویند، اعلام حمایت اوغان از اردوغان به معنای پیروزی آسان‌تر وی در دور دوم انتخابات و قطعی شدن فتح دوباره آکسرای توسط حزب عدالت و توسعه است.

با این حال برخی دیگر می‌گویند اوغان نمی‌تواند انتظار داشته باشد که همه افراد رای‌دهنده به وی در دور نخست انتخابات، آرای خود را به سود اردوغان به گردش دربیاورند! انتظار می‌رود نیمی از آرای اختصاص داده شده به اوغان در دور نخست انتخابات، به سبد رای قلیچداراوغلو واریز شود زیرا ملی‌گرایان طرفدار اوغان معمولا ارتباط خوبی با اردوغان و تفکراتش‌ندارند!

درخواست اوغان از قلیچداراوغلو چه بود؟
قبل از حمایت رسمی از اردوغان، اوغان با قلیچداراوغلو دیدار کرده بود اما در این دیدار، خواسته‌هایی مطرح کرد که با مخالفت نامزد رقیب اردوغان مواجه شد! برخی منابع می‌گویند او در ازای اعلام حمایت از قلیچداراوغلو، سمت معاونت رئیس‌جمهور را طلب کرده است که البته با توجه به اختلاف رویکرد اوغان و قلیچداراوغلو، عملا پذیرش آن ازسوی رهبر حزب جمهوریخواه خلق امکانپذیر نبوده است.
پس از آن، اوغان رایزنی خود را با اردوغان درخصوص حمایت از وی آغاز کرد. به‌نظر می‌رسد در جریان این معامله انتخاباتی و سیاسی، اوغان توانسته امتیازاتی از رئیس‌جمهور کنونی ترکیه بگیرد.
وی در سخنرانی‌ای که عصر روز دوشنبه انجام داد، گفت که باید پناهجویان از ترکیه به بیرون رانده شوند چون این موضوع به امنیت ملی کشورمان ارتباط دارد.
نفر سوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که ۵.۱۷درصد آرای دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را به‌دست آورده، گفت که تولید صنایع دفاع ملی ترکیه باید ادامه یابد.
سنان اوغان اضافه کرد: «ما خواستار هیچ پست و مقامی نبوده و چیزی که برای ما مهم است، منافع ملی ترکیه است. رئیس‌جمهور جدید باید در شرایط توافق با پارلمان قرار داشته باشد و مخالفان در دور نخست نتوانستند ما را مجاب کنند و نتوانستند اکثریت را در پارلمان به‌دست بیاورند.»
اما بسیاری از شهروندان ترکیه‌ با توجه به عقبه‌ای که از اوغان سراغ دارند، چنین ادعایی را قبول ندارند! او دقیقا به‌دلیل عدم دریافت پست معاونت، حاضر به ائتلاف با قلیچداراوغلو نشده و اکنون نیز در ازای اعلام حمایت از اردوغان، قطعا امتیازی دریافت کرده که فعلا قادر به افشای آن نیست و البته رئیس‌جمهور ترکیه و همراهانش نیز ترجیح می‌دهند درخصوص آن سخنی نگویند!
سنان اوغان در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با کسب ۵.۱۷درصد آرا، پس از اردوغان و قلیچداراوغلو سوم شد.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
در این میان، نظرسنجی‌های قابل‌تاملی در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه (‌در دور دوم) منتشر می‌شود که برای هر دو نامزد انتخاباتی معنادار است!
تصمیم اوغان برای حمایت از اردوغان درحالی منتشر می‌شود که نتایج نظرسنجی منتشرشده توسط موسسه «اوپیتیمار» نشان می‌دهد که ۲۵‌درصد از طرفداران سنان اوغان به رجب طیب اردوغان و ۲۵ درصد دیگر به کمال قلیچداراوغلو رای خواهند داد؛ روندی که در نهایت به سود اردوغان تمام خواهد شد. در نظرسنجی انجام شده توسط این مؤسسه، حدود ۲۷.۹درصد گفته‌اند که تصمیم خود را برای حمایت از کاندیداها در دور دوم انتخابات نگرفته‌اند، ۱۸.۶درصد گفته‌اند که در دور دوم پای صندوق‌های رای نخواهند رفت و ۳.۶ درصد از اظهارنظر درباره این موضع خودداری کرده‌اند. چنانچه مشاهده می‌شود، آرای خاموش یا خاکستری(‌آرای نامشخص) هر دو، نقش به‌سزایی در تعیین برنده دور نهایی انتخابات خواهند داشت. در چنین شرایطی باید در انتظار آثار حمایت اوغان از اردوغان ماند.

آرایی که به‌سختی جابه‌جا می‌شوند
آنچه مسلم است این‌که با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته تاکنون، نتایج دور نخست انتخابات و اعلام رسمی حمایت اوغان از اردوغان، بعید است طی روزهای آتی شرایط به ضرر رئیس‌جمهور فعلی ترکیه تغییر کند. در اکثر تحلیل‌ها و برآوردهای صورت گرفته، پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نسبت به قلیچداراوغلو محتمل‌تر است. با این حال مشخص نیست که رقبای اردوغان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تن دهند یا خیر! نباید فراموش کرد که در کلانشهرهای ترکیه ازجمله آنکارا و استانبول، رقابت سختی میان دو نامزد وجود دارد و حتی در برخی مناطق اصلی، قلیچداراوغلو از اردوغان رای بیشتری را در دور نخست کسب کرده است. با این حال در شهرهای متوسط و کوچک‌تر، وضعیت اردوغان از نامزد رقیب بهتر بوده است. در هر حال، اردوغان با فرض پیروزی نهایی، با اپوزیسیون قدرتمندی مواجه است که در طول سال‌های آتی، موانع زیادی را در روند ریاست‌جمهوری و تصمیمات مشترک پارلمان و دولت آنکارا به‌وجود خواهند آورد.

۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 42945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha