چرا بازار ارز به ثبات نسبی رسیده است؟

افزایش عرضه ارز، مازاد تراز حساب جاری و راه‌اندازی ابزارهای نوین در مرکز مبادله به ثبات بازار ارز کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اصغر بالسینی؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: آنچه که در روزهای اخیر باعث کاهش نوسانات غیر ضروری بازار ارز و رسیدن این بازار به ثبات نسبی شده شامل چندین اقدام و مسئله کلیدی می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به مازاد تراز حساب جاری در کشور اشاره کرد. در بازه زمانی ۹ ماهه ۱۴۰۱ تراز حساب جاری حدود ۱۵.۸ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: مازاد تراز حساب جاری به افزایش عرضه واقعی ارز کمک کرده، این مازاد به این معنی است که حجم صادرات و ورود ارز به کشور بیش از نیاز به واردات است.

این کارشناس اقتصادی، عامل کلیدی دوم که در ثبات نسبی نرخ ارز نقش داشته را مجموع عملکرد رخ داده در سامانه نیما و مرکز مبادله دانست و گفت: عرضه کافی ارز برای تامین نیازهای وارد کنندگان نیز به ثبات بیشتر بازار ارز کمک شایانی کرده است.

بالسینی خاطرنشان کرد: البته با توجه به گشایش‌هایی که در تجارت بین‌المل و سیاسی با کشورهای دیگر در حال اتفاق اُفتادن است وضعیت بازار ارز از وضعیت فعلی بهتر خواهد شد و با عرضه بیشتر ارز ثبات در بازار ارز بهتر از گذشته رقم می‌خورد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت‌سازی در کانال‌های تلگرامی بیان کرد: بانک مرکزی این موارد را رصد و پایش می‌کند و در کل باید بگوییم که مجموع این عوامل به شرایط بازار ارز کمک می‌کند و البته تداوم تمامی مسائل، مخصوصا عرضه ارز در کنار کنترل انتظارات تورمی به ثبات بازار ارز کمک خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: ابزارهای نوینی مانند سلف ارزی که به زودی در مرکز مبادله راه اندازی می‌شود، بسیار اثر گذار است، همچنین راه اندازی صندوق تثبیت ارزی نیز اقدامی مناسب است.

۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 42891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha