سیگنال طلای جهانی به سکه ایران

برخی فعالان بازار معتقدند تغییرات طلای جهانی ممکن است بر روی نوسانات بازار سکه در داخل ایران اثر بگذارد و بخشی از خریدارانی را که در دو روز پایانی هفته قبل‌ از این بازار خارج شده بودند، در روز شنبه به بازار سکه برگرداند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت طلای جهانی روز پنجشنبه گذشته بیش از ۲۰ دلار کاهش را ثبت کرد و تا ۱۹۵۸ دلار پایین آمد.

با وجود کاهش پنجشنبه، روز جمعه ورق در بازار برگشت و قیمت طلا به سخنرانی جدید جروم پاول - رئیس فدرال رزرو - واکنش صعودی نشان داد و کامبک زد.

هر اونس طلا عصر دیروز تا بالای ۱۹۸۰ دلار رشد کرد اما شامگاه در محدوده ۱۹۷۶ دلار قرار گرفت.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود مسیر پیش روی سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا را نامشخص اعلام کرد اما در عین حال افزود که تاثیرات بحران بانکی که به وقوع پیوست، فشارهایی به فدرال رزرو در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره وارد می‌کند.

با توجه به اینکه افزایش نرخ بهره تاثیری رکودی بر اقتصاد دارد برخی به همین دلیل شانس افزایش نرخ بهره را پایین می‌دانند.

برخی تحلیلگران اقتصادی باور دارند که برگشت اونس طلا به بالای ۱۹۷۰ دلار برای فلز گرانبهای جهانی پر اهمیت است و در صورتی که بالای این محدوده تثبیت دهد، ممکن است در گام‌های بعدی دوباره به سمت مرز ۲ هزار دلار حرکت کند.

عده‌ای از فعالان اقتصادی می‌گفتند که چشمک پاول به طلا ممکن است بر روی نوسانات بازار سکه در داخل ایران اثر بگذارد و بخشی از خریدارانی را که در دو روز پایانی هفته قبل‌ به واسطه افت طلا و قیمت سکه از این بازار خارج شده بودند، در اولین روز هفته جاری به عرصه برگرداند.

حال در شرایط کنونی به نظر می‌رسد تقویت انتظارات برای رشد اونس طلا موجب شده است که فشار فروش در بازار سکه امامی محدودتر شود و فلز گرانبهای داخلی در برابر افت قیمت به زیر ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مقاومت کند. سکه امامی دیروز در پشت خط در حول و حوش ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به پنجشنبه تفاوت چندانی نداشت.

از طرفی هم با توجه به پایان ثبت‌نام خودرو در روز جمعه ممکن است بخشی از نقدینگی با بازار طلا و سکه سرازیر شود.

از سوی دیگر، قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه از نیمه کانال ۵۱ هزار تومان عبور کرد و همین امر باعث شد کمتر کسی حاضر به فروش فلز زردرنگ شود. البته دلار در واپسین ساعات معاملات پشت خطی دیشب در محدوده ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان ایستاد.

برخی از فعالان می‌گفتند تا زمانی که اسکناس آمریکایی بالای مرز ۵۱ هزار تومان نفس می‌کشد، نوسان کاهشی قابل توجه در بازار سکه دور از انتظار است.

با تمام این اوصاف، در صورتی که دلار مرز حمایتی ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد و به زیر این مرز برسد، سکه نیز در سراشیبی قرار خواهد گرفت.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 42785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha