عرضه دیگنیتی و فیدلیتی طبق نرخ های شورای رقابت

بهمن موتور اعلام کرد: خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی را به ترتیب با قیمت ۹۳۵ و ۸۴۴ میلیون تومان به فروش می رساند و خودروهای خود را با کمترین قیمت به بازار عرضه می کند. ‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از ورود شورای رقابت به موضوع نرخ گذاری خودروهای مونتاژی و انحصاری تشخیص داده شدن این بازار، قیمت واقعی این خودروها کاهش بسزایی یافت و ماهت قیمت های کاذبی که مونتاژکاران اعمال می کردند برای همه مردم شفاف شد.

البته شورای رقابت، قیمت خودروهای مونتاژی را با لحاظ قیمت دلار اسکناس مرکز مبادله در اردیبهشت امسال (۴۲۰۰۰ تومان) محاسبه کرد، در صورتی که مونتاژکاران برای واردات قطعه، دلار حواله مرکز مبادله که حدود ۳۸ هزار تومان است، دریافت می کنند.

به هر حال قیمت های شورای رقابت نشان داد که مونتاژکاران بی‌مهابا و بدون رعایت حقوق مصرف‌کننده قیمت های محصولاتشان را افزایش داده بودند و برای مردم شفاف شد که مونتاژکاران در این مدت چه میزان گران‌فروشی در محصولاتشان داشته‌اند.

خبرگزاری فارس در راستای بررسی و شفاف سازی قیمت خودروهای مونتاژی در چین به عنوان کشور سازنده و همچنین قیمت این خودروها در کشورهای همسایه، تلاش کرد چندین گزارش با بهره گیری از منابع بین المللی و قیمت روز این خودروها در کشورهای همسایه در راستای تنویر افکار عمومی منتشر کند.

در این راستا پس از بررسی قیمت‌های دو خودرو تولیدی شرکت مدیران خودرو به عنوان یکی از مونتاژکاران در گزارشی که با تیتر (اختلاف یک میلیارد تومانی قیمت‌ تیگو ۸ پرو در امارات و بازار ایران) منتشر شد، بررسی قیمت دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی که در چین تولید می شود، در کشور چین و کشورهای عربی همسایه در گزارشی با تیتر (عرضه ‌دیگنیتی و فیدلیتی با نرخ‌ زیر ۶۰۰ میلیون تومان در چین‌) انجام شد؛ این خودروها توسط بهمن موتور در کشور ما مونتاژ می شود.

در این گزارش عنوان شد که در حالی که در بازار آزاد خودرو کشورمان، خودروهای چینی دیگنیتی و فیدلیتی بهمن موتور با قیمت‌های نجومی بیش از ۲ میلیارد تومان عرضه می‌شود، همین خودروها در بازار چین به عنوان کشور تولیدکننده زیر ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

پس از انتشار این گزارش، بهمن موتور در اینباره در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.

در ابتدای توضیحات بهمن موتور آمده است: قیمت اظهاری در این مقاله ۶۰۰ میلیون تومان معادل ۱۳۰۰۰ دلار است که قیمت مدل جتور X۷۰ است؛ خودرویی که با گیربکس دستی و البته امکانات بسیار پایین‌تر در کشور چین عرضه می شود در حالی که مدل عرضه شده توسط گروه بهمن، فیدلیتی پرایم (Jetour X۷۰S) دارای گیربکس اتوماتیک کلاچ دوبل (۶DCT)، مولتی مدیا ۱۲ اینچ نصب بر روی داشبورد (Float Type) ، صندلی های برقی و چرمی راننده و سرنشین، ۴ ایربگ، رینگ چرخ ۲۰ اینچی، سیستم های پیشرفته ایمنی نظیر سنسور حرکت بین خطوط (LDW) ، سنسور نقطه کور (BSW) ، دوربین ۳۶۰ ، سنسور باران، همچنین چراغ‌های کاملا LED (Full LED) سنسور بازکردن درب صندوق با پا و امکانات رفاهی دیگر است؛ قیمت فیدلیتی در کشور چین بدون در نظر گرفتن هزینه‌های شماره گذاری و بیمه معادل ۲۲۰۰۰ دلار است، از آنجا که قیمت شماره گذاری در استان‌های مختلف چین متفاوت است قیمت این محصول به طور متوسط و با در نظر گرفتن موارد فوق تا ۲۷۰۰۰ دلار افزایش می یابد.

در ادامه این توضیحات آمده است: قیمت فیدلیتی پرایم Jetour X۷۰s که فروش مناسبی هم در عربستان دارد بیش از ۲۷۰۰۰ دلار در این کشور است و قیمت مدل X۷۰ (مدل قبلی x۷۰s و با امکانات کمتر و ظاهر و تریم داخلی متفاوت) در امارات متحده عربی برابر با ۱۸۰۰۰ دلار (بدون در نظر گرفتن هزینه ارزش افزوده، شماره گذاری و بیمه) است.

در بخش دیگری از این توضیحات، بهمن موتور مدعی شده است: به نظر می رسد خبرگزاری فارس توجهی به هزینه های دیگر همچون بسته بندی قطعات (CKD)، حمل از کارخانه تا بنادر چین، حمل دریایی به بنادر ایران، هزینه های حقوق و عوارض گمرکی، انبار داری، THC و غیره، حمل داخلی کانتینر به محل کارخانه و برگشت آن به بنادر، هزینه های تولید، سربار، هزینه های بانکی، مالی، هزینه های توزیع و فروش، هزینه های توسعه خدمات فروش و پس از فروش و غیره نکرده است، مالیات بر ارزش افزوده، شماره گذاری و بیمه شخص ثالث خودروی فیدلیتی بالغ بر ۷۵ میلیون تومان است که از مبلغ دریافتی از مشتری کسر و به نهادهای مرتبط پرداخت می‌گردد.

بهمن موتور مدعی شده است که آنچه خبرگزاری فارس در مقاله مذکور عنوان کرده است قیمت این خودروها در بازار است در حالی که کارخانه دیگنیتی و فیدلیتی را با احتساب مالیات، ارزش افزوده، بسته بندی قطعات (CKD)، حمل از کارخانه تا بنادر چین، حمل دریایی به بنادر ایران، هزینه های حقوق و عوارض گمرکی، انبار داری، THCو غیره، حمل داخلی کانتینر به محل کارخانه و برگشت آن به بنادر، هزینه های تولید، سربار، هزینه های بانکی، مالی، هزینه های توزیع و فروش، هزینه های توسعه خدمات فروش و پس از فروش، به ترتیب با قیمت ۹۳۵ و ۸۴۴ میلیون تومان به فروش می رساند و وظیفه ای در کنترل بازار آزاد ندارد و این موضوع وظیفه وزارت صمت است کما اینکه گروه بهمن جزو خودروسازانی به شمار می آید که خودروهای خود را با کمترین قیمت به بازار عرضه می کند. ‌

در ادامه توضیحات بهمن موتور آمده است: در متن خبر گفته شده در بازار خودرو مدل ۱۴۰۲ فیدلیتی با قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و دیگنیتی هم با قیمت حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. در حالی که گروه بهمن دیگنیتی و فیدلیتی را به ترتیب با قیمت ۹۳۵ و ۸۴۴ میلیون تومان به فروش می رساند. البته با قیمتی پایین‌تر از کشورهای همسایه، برای مثال از دیگنیتی با آپشنی برابر در کشور امارات معادل ۹۴ هزار درهم یعنی یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون تومان به فروش می رسد.

به گزارش فارس، بهمن موتور اعلام کرده است که قیمت خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی با احتساب مالیات، ارزش افزوده، بسته بندی قطعات (CKD)، حمل از کارخانه تا بنادر چین، حمل دریایی به بنادر ایران، هزینه های حقوق و عوارض گمرکی، انبار داری، THCو غیره، حمل داخلی کانتینر به محل کارخانه و برگشت آن به بنادر، هزینه های تولید، سربار، هزینه های بانکی، مالی، هزینه های توزیع و فروش، هزینه های توسعه خدمات فروش و پس از فروش محاسبه شده است، در حالی که در گزارش خبرگزاری فارس قیمت مصرف کننده این خودروها در کشورهای عربی نظیر مصر و کویت و همچنین کشور پاکستان را هم بررسی کرده است و این کشورها هم قطعا برای واردات دیگنیتی و فیدلیتی با همه این هزینه ها مواجه هستند.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 42777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha