چه بخواهیم چه نخواهیم ترامپ در حال برنده شدن است!

دموکرات ها هرگز نتوانسته اند ببینند و درک کنند که سایر بخش های امریکا به اندازه آنان از "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین متنفر نیستند. آنان ممکن است این درس را در سال ۲۰۲۴ میلادی به شکلی دشوار بیاموزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دیلی تلگراف "چرخ‌ های عدالت به آرامی می‌ چرخند اما بسیار خوب می‌چرخند". این ضرب المثلی معروف است اما همواره درست نیست به خصوص تا آنجا که به سیستم حقوقی و سیاست آمریکا مربوط می شود.

پرونده های متعدد علیه دونالد ترامپ را در نظر بگیرید. تقریبا هشت سال است که چهل و پنجمین رئیس جمهور بی وقفه در جبهه های مختلف تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. دادگاه منهتن در هفته جاری او را مسئول مدنی (مفهومی کاملا مبهم) در مورد سوء استفاده جنسی و افترا به "الیزابت جین کارول" شناخته است. آن ستون نویس ادعا می کند ترامپ در یک فروشگاه بزرگ نیویورک در مقطعی در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی به او تجاوز کرده است.

دادگاه ترامپ را به جرم تجاوز مجرم تشخیص نداد با این وجود، حکم پرداخت ۵ میلیون دلار غرامت را صادر کرد. بنابراین، هم اکنون مخالفان ترامپ می‌توانند صفت "آزارگر جنسی" را نیز به صفات دیگری از جمله کلاهبردار، تحریک کننده کودتای خشونت آمیز و متقلب در انتخابات و مجموعه ای از اتهامات دیگر اضافه کنند.

انتظار می رود در تابستان سال جاری ترامپ به دلیل تماس با "برد رافنسپرگر" وزیر داخله و مسئول انتخابات در جورجیا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میلادی با پیگرد حقوقی بزرگ دیگری مواجه شود. طبق گزارش های منتشر شده ترامپ از رافنسپرگر خواسته بود:"۱۱۷۸۰ رای بیابد".

دادگاه به خوبی می تواند تصمیم بگیرد که این واژگان به منزله دخالت در انتخابات یا اقدامی مجرمانه برای "ارتکاب تقلب در انتخابات" بوده است. هم چنین، احتمالا اتهامات بیش تری علیه ترامپ به دلیل اقداماتی که انجام داده یا نداده وجود دارد زیرا حامیان اش در اعتراض به نتایج انتخابات با حمله به ساختمان کنگره در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی قوانین و مقررات را نقض کردند.

اگر ترامپ یک نامزد عادی در یک نظام دموکراتیک عادی بود تنها مواجهه با یکی از این پرونده های حقوقی قطعا مرگ سیاسی او را به دنبال داشت. با این وجود، نه ترامپ فردی عادی است و نه دموکراسی امریکایی عادی می باشد.

دموکراسی امریکایی هرگز در وضعیتی عجیب تر از امروز قرار نداشته است. هیچ یک از اتهامات مطرح شده علیه او مانع از راه اندازی دوباره قطار انتخاب مجددش نمی شوند. از نظر حقوقی او ممکن است ضرر کند. با این وجود، از نظر سیاسی او در واقع برنده اصلی ماجرا دست کم در شرایط فعلی است. نتایج تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهند که او کماکان گزینه اصلی برای نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.

هر فردی که مدعی شود ترامپ شانس زیادی برای شکست دادن جو بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴ ندارد نظرسنجی ها را چندان دقیق بررسی نکرده است. تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط شبکه خبری "ای بی سی" نشان می دهد که چهل و پنجمین رئیس جمهور امریکا را با شش امتیاز بیش تر از چهل و ششمین رئیس جمهور آن کشوربرای رقابت سال ۲۰۲۴ میلادی پیشی گرفته است.

خیلی زود است که در مورد چنین اعدادی قضاوت کنیم. با این وجود، نکته واضح آن است که "مشکلات حقوقی ترامپ" همان طور که روزنامه‌ های آمریکایی همواره از آن این گونه یاد می کنند تاکنون هیچ مانعی در تلاش او برای پس گرفتن کرسی ریاست جمهوری در کاخ سفید ایجاد نکرده است. در واقع، وضعیت ایجاد شده دقیقا بالعکس است.

به یاد دارید که ماه گذشته هیئت منصفه منهتن ترامپ را به ارتکاب ۳۴ فقره کلاهبرداری مالی متهم کرد؟ با این وجود، به نظر می ‌رسد که این کیفرخواست به دور از صدمه زدن به ترامپ محبوبیت او را افزایش داده است. او در هفته ‌های اخیر بیش از پیش از رقیب خود "ران دیسانتیس" برای نامزدی جمهوری ‌خواهان که هنوز نامزدی اش را اعلام نکرده فاصله گرفته است. تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهند که ترامپ ۳۰ درصد جلوتر است.

بدیهی است که سوء استفاده جنسی اتهامی بسیار جدی تر از جعل سوابق تجاری است. با این وجود، انتظار نداشته باشید که حامیان ترامپ حتی آنانی که نسبت به او دچار تردید هستند ناگهان تنها به این دلیل که هیئت منصفه مملو از اعضای دموکرات در نیویورک ترامپ را به عنوان متهم معرفی کرده اند او را رها کنند.

ترامپ می گوید تمام این اقدامات بخشی از پروژه "شکار جادوگر" علیه اوست و بسیاری از مردم نیز با او هم نظر هستند. امریکایی ها در مقایسه با بریتانیایی ها بیش تر نسبت به نظام حقوقی شان بدبین هستند. به این دلیل کاملا واضح است که دستگاه قضایی امریکا به مراتب بیش تر از دستگاه قضایی در بریتانیا بعدی سیاسی دارد.

هم چنین، اغلب به نظر می رسد وکلایی که علیه ترامپ در پرونده های متعدد در حال کار هستند و اکثر قضات و هیئت منصفه ای که شواهد را بررسی می کنند دشمنی سیاسی آشکاری علیه شخص او دارند. همان طور که کارزار ترامپ اشاره کرده قاضی پرونده کارول توسط "بیل کلینتون" رئیس جهور سابق دموکرات امریکا منصوب شده بود.

احتمالا این یک نظریه توطئه بیش از حد است که همانند بسیاری از راستگرایان امریکایی بگوییم که دموکرات ها حملات متعدد قضایی را علیه ترامپ به عنئان بخشی از یک طرح شرم ‌آور برای انتخاب مجدد بایدن به ‌طور پیچیده هماهنگ می ‌کنند. سیاستمداران هرگز آن قدر حیله گر نیستند. با این وجود، درست است که تیم بایدن درباره این واقعیت که مشکلات حقوقی ترامپ می تواند به مشکلات سیاسی او دامن بزند خوش بین بوده اند. میزان اقبال عمومی نسبت به بایدن در نظرسنجی های عمومی از زمانی که او در ماه گذشته نامزدی دوباره خود برای شرکت در انتخابات را اعلام کرد کاهش یافته است. با این وجود، او می داند که ترامپ را در سال ۲۰۲۰ میلادی شکست داده و با توجه به شخصیت و ویژگی های سمی ترامپ و موانع حقوقی بی پایان بر سر راه او احساس می کند می تواند در سال ۲۰۲۴ میلادی دوباره این کار را انجام دهد.

فرض دموکرات ها این است که در حالی که جمهوری خواهان ممکن است حول محور ترامپ اما در شرایطی همراه با تحمل رنج و آزار جمع شوند رای دهندگان مستقل و رای دهندگان سیال تا روز انتخابات به قدری از ترامپ و چالش های حقوقی پیرامون او خسته شوند که فرصت چهار سال ریاست جمهوری دیگر را به بایدن بدهند.

این استراتژی ممکن است کارآمد باشد. از سوی دیگر اما اگر نتیجه ندهد چه خواهد شد؟ اگر امریکایی ها از بایدن به دلیل وضعیت اقتصادی درهم ریخته فعلی ایالات متحده و تمام تلاش ‌های طاقت ‌فرسا برای محکوم کردن ترامپ با طرح هر اتهام ممکنی که اغلب با دلایلی جعلی هستند خسته تر شوند چه خواهد شد؟ دموکرات ها هرگز نتوانسته ببینند و درک کنند که سایر بخش های امریکا به اندازه آنان از "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین متنفر نیستند. آنان ممکن است این درس را در سال ۲۰۲۴ میلادی به شکلی دشوار بیاموزند.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 42527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha