سیستم تماس اضطراری در حوزه خودروهای تجاری تعریف شد/ پیگیری هوشمندسازی خطوط ریلی

دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با بیان اینکه هوشمندسازی خطوط ریلی را پیگیری می‌کنیم گفت: سیستم تماس اضطراری در حوزه خودروهای تجاری از اولویت ستاد توسعه فناوری فضایی است که اکنون تعریف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره فعالیت‌های حوزه حمل و نقل هوشمند گفت: ما در این حوزه دو مسیر را در پیش گرفته‌ایم، یک مسیر بالا به پایین است که به تدوین ســند حمل و نقل هوشــمند می‌پردازد و یک مسیر پایین بــه بالا که برای رسیدن به اهداف هوشمندسازی باید یک سری پروژه‌های کوچک هوشمندسازی تعریف کنیم. 

* سیستم تماس اضطراری در حوزه خودروهای تجاری تعریف شد

وی افزود: به عنون مثال در حوزه اتوبوس و کامیون سیستم مدیریت سوخت و در حوزه خودروهای تجاری سیستم تماس اضطراری را تعریف کرده‌ایم، چرا کــه در زمان رخ دادن تصادف یک زمان طلایی برای رسیدگی به مصدومان وجود دارد و اگر در این زمان رسیدگی انجام شود احتمال زنده ماندن مصدومان بسیار بالا می‌رود.

دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی در ادامه گفت: این سیستم بــا همکاری یک شــرکت اتوبوس‌سازی، یکی از اپراتورهای تلفن همراه و یک شــرکت دانش بنیان انجام شده است و قابلیــت اجرا در تمــام خودروها را دارد. یا به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل ریلــی پروژه‌هایی برای افزایش بهره‌وری در این ناوگان تعریف کرده‌ایم.

منطقی اضافه کرد: در این پــروژه به دنبال تعمیر و نگهداری هوشــمند بوده‌ایم، یعنی اجزایی که دچار آسیب می‌شوند را شناسایی کنیم و قبل از اینکه وارد فضای بحرانی شود تعمیر یا تعویض شــود تا لوکوموتیو در ایستگاه قطار متوقف نشود. در صورت فقدان این بررسی هوشمند ممکن است فرآیند تعمیر لوکومتیو چند ماه به طول بیانجامد اما با این روش پروســه تعمیر چند روز بیشتر طول نخواهد کشــید.

وی در پایان گفت: در حوزه راه آهن، پروژه هوشـمند ســازی خطوط ریلی را پیگیری می‌کنیم که در این روش امکان کنترل کل زیرساخت‌های راه آهن که به نسبت وسیع هم هست وجود دارد. همچنین در بنادر، تخلیه و بارگیری هوشمند را پیشــنهاد داده‌ایم که باعث می‌شود کشتی‌ها و کامیون‌های در صف، با مدیریــت انبارهای خالی به صــورت بهینه مدیریــت شوند. این پــروژه‌هــا در حوزه‌های مختلف تعریف شــده‌انــد تا فرهنگ هوشمندسازی در کشور جا بیفتد. 

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 4251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha